Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1020 ggr
Between
0

AVEL?

Har två hanar, men funderar nu på att köpa en hona. Skulle vilja ha kaninungar :) Men kan inget om kaninavel. Så jag undrar hur gammal bör både hanen å honan vara? Vad ska man tänka på? Hur länge har dom ungar i magen?

KajsaM
0

Det där om Avel har jag ingen anning om ;D

Men på den här http://home.swipnet.se/~w-77537/kavel.htm sidan får du svar på dina fråger ;)

Tina-A
0

Det finns också 2 artiklar här på sidan som heter "att para sin kanin" och "kaninen får ungar" som du kan läsa lite i.

Det du ska tänka på är att kaninerna in får vara släkt. Kaninerna ska vara könsmogna och det är svårt att säga i vilken ålder de blir det. Honan ska helst inte vara över ett år, men gärna över 6 månader. Hanen något äldre.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Between
0

Okej min hane är 1½år och är en dvärgvädur/vädur(blandning)  Och hat tänkt köpa en hona nu till sommaren, som ska vara antingen dvärgvädur lr bara vädur. går dom att korsa med varandra även om hanen är så mycket äldre?

Tina-A
0

Ja, det går. Hanen får dock inte vara för stor i jämförelse med honan. Hört om ett fall där honan DOG för att hon blev "mosad" av hanen

KajsaM
0

Ojdå, haha . Jag känner en hund som blev förlamad när en annan mycke större hund ville bilda familj ;D

Tina-A
0

#5: Stackarn.. :(

Du ser, antingen får man köpa en lite äldre hona, som är över 6 månader upp till ett år, eller köpa en unge och vänta tills hon blir äldre :)

Lotta_A
0

Egentligen är det inte så jättemycket att tänka på. Honan sköter det mesta..

Det du ska veta är att:

Hanen och honan inte ska bo tillsammans när ungarna kommer

Du ska helst inte hålla på så mycket med ungarna förns dom är två veckor. Du kan ta upp ungarna tidigare, men helst när inte mamman är i buren och så måste du gnugga in händerna i spånet i buren.

Du ska ha ett bo till ungarna. ett litet hus eller likannde. Gärna där man kan ta bort taket eller en vägg bara så man slipper lyta bort hela huset när man ska titta in.

Du måste kolla i boet varje dag och plocka bort eventuellt döda ungar

Honan kan vara ganska grinig när hon har ungar

Haha. det vart ganska mkt.. men det ska nog gå bra. Kaninungar är underbara!

LinisPandie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inte så mycket att tänka på…

Men det viktigaste är att du inte får tvinga kaninhonan att para sig med hanen, hanen kommer vara jätte intresserad och direkt vilja para sig, men kanske inte honan. I början kan du hålla i hanen eller ha honom kopplad och se om honan är intresserad, om hon kommer fram och nosar osv (man märker när hon är intresserad), så kan du släppa hanen, men om hon verkar rädd eller inte bry sig så vänta några dagar och försök igen.

När kaninerna parat sig och honan går undan hanen så måste du ta bort honom direkt, annars kan honan bli arg och skada hanen. Sedan låter du tiden gå, om honan börjar bygga ett bo så har hon säkert ungar i magen, men det är inte säkert.. Vissa honor tror bara att dem har ungar, men så kommer det inga. Om hon börjar bli lite rund (man märker inte så jätte stor skillnad, dem blir inte jätte tjocka), så vet du iallafall säkert om hon har ungar. Sen kan du också känna lite längre ner på magen om hon har ungar, om du inte kan det själv så kan säkert dem på zoo eller liknande hjälpa dig.

Under tiden honan har ungar i magen så ska du ge henne ungefär tre dubbelt med mat, och likaså när hon fått ungar. Ungarna kommer vara råsa först när dem föds, och se ut som små råttor utan päls, och efterssom att ögonen inte öppnats så är ögonlocket något lila/blåa, du ska inte röra dem då, kolla till dem då och då och om du ser en kaninunge som inte rört sig på länge så kan du prova att peta lite på den, om den inte sprattlar till så är den antagligen död, då får du ta ut den, men tänk på att dem andra ungarna har väldigt känslig hud och är ömtåliga, så du inte kommer åt dem hårt med fingret när du ska ta upp den döda. Du kan oftast se bara efter några dagar vilka färger dem kommer att ha, huden är ofta färgad svart och råsa, vid råsa kommer dem ha vit elelr ljusbrun/beige, vid mörkt kommer dem ha svart, grå, brun eller liknande. Du ska helst inte ta upp dem förs sem fått sin päls och öppnat ögonen, men du kan titta till dem då och då och kolla till så att alla lever, om mamman är aggressiv (som sagts tidigare i tråden) så beror det inte på att hon plötsligt bara vill vara ifred, dem blir grinigare när dem får ungar, det är en instinkt. Liksom mamman blir orolig för ungarna, har en instinkt att skydda dem, därför utsätter hon inte sig själv heller.

Om du tycker att din kaninhona aldrig diar dina ungar och blir orolig över det så är det inget att bry dig om, mamman diar bara sina ungar 1-2 gånger /dygn, ofta när dem är ifred. När ungarna börjar gå ut är det oftast för att dem följer med mamman när dem diat för att dem vill ha mer, när dem för första gången kommer ut ur huset/boet så brukar dem gå lite ostadigt och kisa lite med ögonen. Innan dem kommer ut så brukar dem gå omkring lite inne i sitt hus och lära sig att få någolunda balans.

Hoppas det har hjälpt dig och att du fått lite råd som du behöver /Pauline

(På bilden är det min kanin med hennes senaste kull, dem ligger och skyddar sig från solen, ungarna känner trygghet och ligger tätt intill sin mamma)

LinisPandie
0

Oj.. "Det är inte så mycket att tänka på" passade nog inte in Räcka ut tungan

Lotta_A
0

#9: Haha. Nej det passade verkligen inte :P först säger du att det inte är mycket att tänka på, sen skriver du en hel sida om massa viktiga saker man måste veta :D hehe. Men det är bra att du delar med dig av all din kunskap!

KajsaM
0

#8 Jättebra skrivet! Och du hade jättesöta ungar + mamman ;)

LinisPandie
0

#10 - hih!, det blev lite mer en vad jag hade tänkt :p

#8 Tack så mycket :D.

Tina-A
0

hahah :) "det är inte så mycket att tänka på" och sen scrollade jag ner och såg hur mycket du skrivit :) Vad bara tvungen att börja skratta lite!! haha!

Superbra att du kommer med info och råd

Between
0

Okej, tack! En jag känner, hennes hona fick ungar. och efter det blev hon jätte aggresiv(hon var urmysig förrut) hon jag känner höll aldrig på med honan när hon hade ungarna, alltså precis som man skulle! Men när ungarna var sålda var hon jätte aggresiv. hon bet och försökte riva sönder min kompis när hon ger henne mat m.m Vad kan det bero på ? Vetrinären hittade inget fel..

Lotta_A
0

#14:
Vad konstigt. Våran hona var också aggresiv när ungarna var små, men det beteendet försvann ju när ungarna växte upp..

Kanske höll tjejen inte på tillräckligt med honan under lång tid?
Men det låter konstigt. Att honan ska gå från tam till vild..
Jag har ingen aning.  jättekonstigt… och trist :(

LinisPandie
0

#14 - Våran hona är inte lika mysig som hon var innan hon fick ungar, dock är hon inte alls lika aggressiv som hon var då hon fick ungar. Det kanske råkade sätta sig i henne, jag tror det varierar från kanin till kanin med dedär, men oftast så blir dem snällare efteråt.

Hakefjordenskaniner
0

Hej! Dom går med ungarna mellan 28-33 dagar det beror på hur många ungar hur stora ungarna är Vilken ras? det är!

Honan ska vara mellan 6månader - 1 år!

Jag brukar ta min första kull när honan är ca:7-8månader!

Man ska alldrig ta första kull på en hona som är över 1½ år för det är något med fettet jag kommer inte i håg!
Och tänk på att dom ska vara samma ras eller om honan är lite stärre !

Men skaffa samma ras och se till att skaffa en fin hona för man ska inte avla på en feltecknad eller ras fel kanin!
Hör med uppfödaren och säg att du ska avla med henne lite och så hjälper hon dig säkert att välja ut en fin kanin ur kullen!

Lycka till det är gör kul att få kullar men tänk på att det är mycket ansvar om hoann går bort som händer i bland så måste du agera mamma  har du råd mer det???? och tid med det??? Tänk över det först!!

MVH jessica

Solan
0

Jättebra skrivet.. Dock så rekommenderar  inte att ge honan förändrad kost förrän hon ynglat, då ökar jag succesivt hennes pellets giva.. Jag ser även till att honan har tillgång till saltsten före och efter yngling för att undvika att hon äter upp sina ungar. Tillgång till mkt vatten är oxå viktigt.

Allra viktigast är nog att man har läst på så mkt man bara kan så man känner sig säker på vad som behövs, vad man bör tänka på osv.. ibland händer saker man kanske inte har möjlighet att få hjälp med här på forumet i tid och då är det bra att vara så påläst som möjligt..

Lycka till

Matilda_91
0

Jag tycker att det viktigaste du ska tänka på är att se till så du har köpare innan du skaffar ungar ;D Alltså så att du har bra hem till allihopa :)

Hopi
0

En undran; Ändras hanens temperament på nåt vis efter han använts till Avel?

Jag har en hane, men snart två. Båda har jag tänkt ha okastrerade, ifall det kan tänkas bli nån för Avel.. Jag ska inte ha nån hona, bara dessa två hanar. I varsin bur.

Är det risk för hanen att bli skadad av en hona, vid ev PARNING..? Är lite orolig för deras skull.. =(  Jag vet ju att det KAN hända olyckor, men är det vanligt eller ej??

Matilda_91
0

Jasså hopi så Dennis ska få en polare? :D Vad kul, vart komer den nya ninen ifrån?

Hopi
0

Ja Matilda_91, han ska få en granne! =) Den nya kommer från Insjön, det är en VIT (mallig! hehe) rödögd hermelin-rex! Räcka ut tungan

Muumintrollan
0

LinisPandie!!

Fin bild…..Punzie välgömd brevid Spike eller? De verkar ha varit bästa vänner….hihi.