flockdjur?
Hej.
Min kompis säger att kaniner är flockdjur och bör vara med varandra hela tiden, men jag har hört att de inte är det.
Vad är vad?
Nej, kaniner är inte flockdjur och behöver inte vara med varandra hela tiden. I vissa fall kan två honor eller en hona och en kastrerad hane gå ihop, men det är helt individuellt. :)

Sa det jag med, men de är " ju så hemskt att kaniner ska bo själva ". Själv har mina kaniner fått bott själva hela tiden, eftersom de inte gillar varandra.

Det är mer hemskt att man har två kaniner tillsammans och det slutar med blodbad 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Kaniner är kolonidjur, och behöver inte bo tillsammans - de flesta kaniner är hur glada som helst även om de inte har en burkompis. Har en hona som inte tål andra honor, men har haft flera som gillat att ha en burkompis, så det är väl ganska individuellt också.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Enligt jordbruksverket bör man ha kaniner två och två eller i grupp. Om det inte är något särskilt som säger att det inte går.
Två könsmogna hanar bör ej hållas tillsammans.
Själv tycker jag helst att man bör ha två kaniner i alla fall i närheten av varandra, för även det ger ett sällskap även om de inte bor i samma bur. Jag har en kastrerad hane och hona ihop och det går bra och jag tror att de skulle bli väldigt ledsna om jag särade på dem.
Vilda kaniner lever såvitt jag förstår i par eller familjegrupper. De är inte ensamlevande som tex guldhamstrar.

Kaniner har inte ett behov av att bo tillsammans och de kan inte sakna något de aldrig upplevt.
Och som #4: skrivit är kaniner kolonidjur och de bor alltså oftast i samma "område" men är inte tillsammans.
the vanity, it becomes insanity
#7: Vilda kaniner lever såvitt jag vet i par, inte en och en. Många par inom samma område, dvs en koloni, men ett par i en bohåla.
"de kan inte sakna något de aldrig har upplevt" - men snälla, i så fall är det ok att hålla djur hur som helst bara de haft de så från början!
Jag säger dock inte att det inte kan vara ok att hålla kaniner ensamma om de får mycket stimulans av sina människor, men kaniner i par som gillar varandra har enligt min bedömning stort utbyte av att vara tillsammans.

#8: Vart i mitt inlägg nämnde jag att det är ok att hålla kaniner hursomhelst sålänge de aldrig upplevt något bättre?
the vanity, it becomes insanity
#8 Ta det lugnt, tänk på tonen.
"- men snälla, i så fall är det ok att hålla djur hur som helst bara de haft de så från början!"
Innom djurhållning eftersträvar man just efter att återskapa djurets naturliga miljö och livsstil så gott det går.
Kaniner just är kolonidjur. Snackar vi om hur man ska hålla kaniner enligt att de är kolonidjur, och därför ska bo så som tamkaniner också, så ska man i så fall ha ca 15-20 kaniner, gående på en stor yta, och låta de ordna rang, (vilket brukar i naturen vara, en hona och en hane som bestämmer över resten kan man säja).
De är inte flockdjur, som hålls i flock (ett fåtal på litet område).
Själv har jag mina i burar med väggar av delvis när, som kaninerna kan (om de vill) hålla kontakt igenom. Detta tycker jag är en bra lösning. Man undviker slagsmål och blodbad, som någon ovan uttryckte det.
#10 - OK, ursäkta om jag tog i!
Dina kaniner har det säkert bra. Med många kaniner och vid uppfödning är det antagligen helt omöjligt att hålla djuren i par.
#9: Det är klart du inte säger eller tycker det, men ditt argument att "de kan inte sakna något de aldrig har upplevt" har jag hört användas för att försvara alla möjliga former av väldigt olämplig djurhålling och jag tycker inte det är ett användbart argument.
När någon ställer frågan "ska jag skaffa en kompis till min kanin" svarar alltid någon här på KiF ungefär att kaniner är kolonidjur och helst ska leva ensamma.
Såvitt jag förstått lever kaniner naturligt i par i kolonier ungefär som pingviner (eller människor…), inte ensamma som guldhamstrar, inte i flock som hästar.
MVH,
Anis
#11 Jag är inte helt säker på din "parlevnads" teori. Kaniner lever i kolonier, vilket innebär att de lever i flockar, om ca 1-3 hanar, samt ett antal honor. Det är onaturligt för kaniner att leva tex. två honor tillsammans.
Ska man försöka sig på att återskapa det naturligaste möjliga, så ska man ha ett antal honor, samt 1-3 hanar, gående på stooor yta tillsammans.
I kolonin lever de nämligen i rang, och de har minst en hane, samt ett antal honor. För det naturligaste, så bör hanen inte vara kastrerad heller, men tamkaniner brukar man ju inte ha gående mixade hur som helst oftast, utan man kastrerar hanen för det mästa, det blir också en obalans, som inte är speciellt naturlig.
:)

Alltså, jag tycker det är ett väldigt intressant ämne. Jag har nämligen alltid trott att kaniner trivs bäst själva. MEN när jag köpte min hona för 1½ år sedan så var hon väldigt deprimerad och tillbakadragen, skaffade då en till hona och hon verkade genast mycket gladare :) Det där tror jag är olika från kanin till kanin :)
#12: Enligt diverse till synes seriöst material jag hittat på nätet (hittar tyvärr inte igen en studie om vilda kaniner i Portugal - återkommer när jag hittat igen den!) lever kaniner normalt i par (mating couples). Se'n har olika par olika rang i kolonin. En ranghög hane kan ha ett par honor, men vad jag förstår inte mer.
Jag är inte alls ute efter att allt ska vara naturligt - det är inte en synonym med bra. Djur som hålls i fångenskap lever inte naturligt och detta är i flera avseenden bra för dem (slippa rovdjur, svält osv). Däremot är det viktigt att djurens naturliga liv studeras, så att vi förstår vad som är viktiga naturliga beteenden.
Vad vi förhoppningsvis alla är överens om är att kaniner är sociala djur som kräver mycket stimulans för att må bra. Hur de se'n får denna stimulans går förstås att lösa på olika sätt.
#14 Jag eftersträvar i min djurhållning i alla fall, ett så naturligt liv som möjligt för mina djur.(Vi har haft en liknande tråd ang. detta, och jag upprepar därför inte allt det som sas i den, då det var en del, så jag ser det som ett avslutat kapitel i denna tråden). :)
Vad vi förhoppningsvis alla är överens om är att kaniner är sociala djur som kräver mycket stimulans för att må bra. Hur de se'n får denna stimulans går förstås att lösa på olika sätt.
Stämmer bra! :) Enligt mig är det bästa sättet att hålla de i närkontakt med andra kaniner, men inte i samma bur. Enligt dig är det ett annat sätt. Så är det, och det accepterar i alla fall jag. :)
På frågan om kaniner är flockdjur, så är alltså svaret som jag ser att vi alla kommit fram till, att kaniner inte är flock- utan kolonidjur. Sedan kan man ge de deras kontaktbehov och stimulans på olika sätt.
Hoppas du är nöjd med ditt svar #0. :)
#14 Denna tråd ska inte skapa konflikt. Vilket jag hoppas att samtliga i diskussionen är införstådda med. :) Tror att du hittat material. :) Visst får du återkomma med länk om du hittar, kan vara intressant läsning. :)