Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 539 ggr
UlrikaD
0

En eller två?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev för några dagar sedan hastigt och lustigt ägare till en ca 1 år gammal kaninhona. Efter några dagar i buren medans vi blev kompisar har hon nu fått hela arbetsrummet och halva köket till sitt förfogande. Så hon hoppar in och ut ur buren som hon själv vill. Hon har hittat sin favoritplats under fönstret där det tydligen fläktar lite skönt. Nu till frågan. När jag hade kanin förr så hade jag en kastrerad hane och en hona tillsammans. Vad ska/trivs de bäst med? Att vara själva eller vara två? Har ju i stort sett bara djur hemma som vill ha sällskap förutom guldhamstrarna som ska vara ensamma. Men kanin är jag inte säker på. Vill hon ha sällskap eller klarar hon sig lika bra själv? I och med att det inte var meningen att jag skulle bli med kanin så nöjer jag mig gärna med bara henne men om hon mår bättre av en kompis så ordnar jag givetvis det. Vill bara vara säker på att jag gör vad som är bäst för henne.Skrattande

[vildablid]
0

Tror det är kan variera lite beroende på individ, men många kaniner mår allra bäst om de är ensamma :) Speciellt honor kan vara rätt revirsbenägna. Köpte en ny kanin förra veckan och honan som vi har sedan tidigare har tagit det rätt hårt att inte längre vara ensam kanin i hushållet, även fast de inte bor ihop (hanen är i bur när hon är lös och vice versa).

EricaN
0

Har hon inte haft sällskap tidigare så mår dom oftast bäst ensamma sedan=)

UlrikaD
0

Saken är ju den att hon är omplacering så jag har ingen aning om hur hon har bott tidigare. Just nu verkar hon ganska nöjd med mig och katterna men många djurslag trivs ju bäst tillsammans med sin egen art. Jag föder ju upp chinchillor och de kan bli ganska deprimerade ifall de får sitta ensamma.

Vill bara att tjejen ska ha det så bra som möjligt! Men avvaktar ett tag och försöker klura ut vad hon vill ha ut av livet.Flört

Just nu står inhandling av sele på schemat så hon får komma ut lite.

EricaN
0

Jag tror att trivs hon nu så kommer hon trivas sedan också, med eller utan burkompis, jag hade  haft henne själv tror jag =) Lycka till i alla fall =D

UlrikaD
0

Tack så mycket!