Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1019 ggr
kaka1234567
0

parning/brunstighet

Jag undrar måste en kanin hona va brunstig föratt para sig med o få ungar.

Min kanin honna är inte brunstig just nu men är endå villig att para sig. Går de att få kanin ungar då eller ?

(Jag är 100 på att hon inte är brunstig för de märks oftast tydligt)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zvintos
0

Om hon är villig att ha ungar är hon nog brunstig.
En icke brunstig hona brukar oftast inte vara intresserad av att para sig.

Linnet
0

Det behöver inte märkas att en hona är brunstig, men låter hon sig paras, viker undan svansen och höjer upp bakdelen, så är hon ju det. Under våren och sommaren är dom flesta honor parningsvilliga, medan under höst och vinter kan det vara svårt att få dom att para sig. Hos kaniner funkar det ju så att dom har ägglossning efter att dom blivit parade.

kaka1234567
0

Ok ett par nya fråga. Min kanin är inte brunstig längre. 

1. Men hon knorar när jag tar upp henne vad betyder de ?
  2. Går de att para min kanin även om hon inte är brunstig?
  3. Ska jag då bara släppa in hanen o hoppas på att hennes ägglosning(brunst) startar av sig själft?
  4. Kan en hona bli brunstig om hon träfar en hane ?

_Mvh kaka
_

steelskaniner
0
  1. å är hon nog brunstig , låter som min honor ungefär
  2. njaa kan inte svara på denna
  3. du ska sätta honan i hanens bur för det första, annars kan de börja bråka. Du kan ju släppa in och se om de är villiga då ska hanen svimma bakåt och sen brukar de stampa
  4. Har aldrig hört att de kan de, dock hade vi en gammal tik (hund) en gång som hade fått en del kullar hon började löpa om hon stod med en han hund.. Vet att de ej är samma djur men aja..
Animalfriend
0

1. Har hon vart inne hos en hane så är hon ju betäckt. :) Kanske dräktig. De brukar "knorra" lite när man är och pysslar hos de då. Har hon inte varit inne hos hane så kan hon vara brunstig.

2. Nej, det tror jag inte. Kaniner blir brunstiga när de vill bli betäckta. :)

3. Du sätter in honan hos hanen för bästa resultat. Honan kan komma att försvara sitt revir, och stöter bort hanen, om man sätter hanen i honans bur.

Det är inte så krångligt för kaniner som för människor. :) Går ofta på första försöket. :)

Det är bara att släppa in honan och prova. :)

4. Ja, jag tror faktiskt det. Jag är lite osäker, men någonstans långt bak i huvudet finns det ett svagt minne av att det kan vara så.

kaka1234567
0

#4.Vad menar du med svimma bakåt.(bild kanske)

Tack för svar #4 och #5

_Mvh kaka
_

steelskaniner
0

nej det går inte att fånga på bild . hanen trillabakåt från honan och börjar troligast stampa efteråt

Animalfriend
0

#6 Hanen snarare trillar bakåt. :)

kaka1234567
0

#8.Tack ok nu förstår jag ;D

_Mvh kaka
_