Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 755 ggr
AnimalLover
0

förvirrad :S

Alltså det e jättemånga här som säger att man inte ska måla bur med vattenbaserad färg innuti .. utan man ska använda Linolja elr vad det hette .. vi åkte till en målar affär för att fråga dom och vi sa att vi ville ha ngt som ej var giftigt och så sa vi att vi blev rekomenderade att vi skulle ha linoljefärg .. men då sa dom att den färgen e jättegiftig ifall kaninen skulle gnaga i sig det .. så han rekomendera att vi skulle ta vatten basserad ,, ¨

ska vi göra de elr ?

[Stampelina]
0

Ok, jag var iväg igår och köpte färg också, de på den måleriaffären sa att egentligen så kvittar det lite vad man än väljer för färg EFTERSOM alla evetuella gifter som finns i färgerna dunstar direkt när färgen härdar. Vet inte om de har rätt eller fel. Men så frågade jag vad de tyckte om lantmännens lagårdsfärg, de sa att den är baserad på helt naturliga ingrdeienser som bla vetemjöl och naturliga färgämnen, MEN den står inte emot kaninkiss!

Jag valde i alla fall en tjock vattenbaserad färg som innehöll minst gifter.

AnimalLover
0

okk taack för ditt svar <3

AnimalLover
0

vad heter färgen du valde föressten ? å vad kostade den ?

[Stampelina]
0

Alcro täcklasyr heter den!

AnimalLover
0

taaack :D

TereseE
0

Ett tips? är att måla botten och en bit upp på väggarna (i skvätthöjd) med kallasfalt som står emot kiss och väta och sedan måla över med en annan finare giftfri färg.

[Stampelina]
0

#6 - Ja det var faktiskt ett jättebra tips?! Kanske jag ska göra, bätttre att göra det ordentligt nu när man ändå håller på. Inte kul att behöva göra om det efter ett tag…

AnimalLover
0

Jamen det var ju smart! det ska vi absolut göra!

Zessan
0

varför ska man måla inne i buren? Vi har bara färg på utsidan, där dom inte kan gnaga i sig färgen (gnager på det mesta även fast dom har gnagpinnar!)=P

[Stampelina]
0

För att det skyddar från kiss att tränga in i trät + att det faktiskt ser mycket snyggare ut!Flört

Man får se till att de alltid har grenar att gnaga på så de låter bli inredningen.

Zessan
0

oj, jag tänkte inte på att det var linolja….

#10 asså dom har alltid färska grenar, men verkar föredra buren och jackan=P

Toaden
0

#11 Mina kaniner har numera konstant körbärsgrenar i buren sen vi brutalt beskärde vårt gigantiska körbärsträd nån gång i somras/höstas xD Mycket populärt, sen dess har dom aldrig fått för sig att gnaga på inredningen! Fruktträd är godast.

Annars målade vi en av burarna i solgul nästan giftfri färg. Det blev snyggt. ;D

Kaninisen
0

Finns kallasfalt i vitt? Försökte hitta på google men jag verkar visst vara väldigt dålig på att söka? ^^

Zvintos
0

Min bur är målad invändigt med vit linoljefärg.
Färghandlaren här sa att det var den bästa just ifall kaninen skulle få för sig att gnaga.

Så det verkar vara olika bud. =)