Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 4535 ggr
Jetaime
0

Torka brännässlor

Jo jag funderar på att plocka och torka brännnässor till mina kaniner. Men jag fundera på om man kan använda hela brännässlan, eller bara blanden, bara "stammen"?

Kaninisen
0

Jag har ingen aning faktiskt, min förra kanin åt dem oplockade på tomten. Sparade mina föräldrar en massa jobb. Flört

Animalfriend
0

Man kan ge de hela, inte bara bladen, utan stammen också. :)

Jetaime
0

#2 okej, tack för svaret ;).

[Wera]
0

Jag ska också torka, och jag ska torka hela.

[Tovab]
0

spelar det nårgon roll hur stora dom är?

Lilly-Mysan
0

Tycker kaniner om det? Det visste jag inte ens:) Jag tror att jag också ska börja torka brännässlor och ge till min kanin:)

[Wera]
0

#5 Vrf skulle det spela roll? Jag ger malda också nästan som i pulverform (som egentligen är till te) :P

Jetaime
0

#6 mina kaniner får torkade brännässlor (som jag har köpt..) blandat i maten nu, och det är alltid tomt i skålarna så mina gillar det nog iallafall ;)

Animalfriend
0

#5 Nej, storleken har ingen betydelse.

Cagi
0

#1 Bränner de inte sig på dem om de är oplockade?

Jetaime
0

#10 jag tycker det känns lite konstigt att dom kan äta torkade också eftersom dom är helt "taggiga" när dom är färska eller vad man ska säga.. men jag vet faktiskt inte om kaninerna bränner sig på dom som inte är plockade..

Brownie
0

#10-11

Kaninerna bränner sig inte,min kanin äter brännässlor på tomten först var jag rädd att han skulle bränna sig men inget hände.Nu äter han så fort han ser dem :)))

Kaninisen
0

#10 Det trodde jag också när jag förskräckt såg vad min kanin åt, men eftersom han åt på och även gjort det flera gånger så förstod jag att han inte gjort det.

Animalfriend
0

Förmodar att de har något slags skydd på tungan, skulle de bränt sig så skulle de ju inte ätit det. :)

När de torkat dock så kan även människor plocka med de, för giftet i taggarna som gör att det "bränns" har ju också torkat bort. Människor äter ju nässelsoppa (super gott för övrigt =) ), det bränner man sig inte heller av, då kokas ju nässlorna först, och ämnet som bränns och taggarna som sticks förgörs. :)

[Wera]
0

Jag brukar göra juice av brännässlor (med appelsiner och äpplen också) och det är skit gott!

Idag har jag plockat massor! Torkar nu till kaninerna, och bara efter en timme kunde jag ta på dom ;) och så har jag plockat till oss som vi ska göra juice av.

Animalfriend
0

#15 Låter gott. :)

teddykaniner
0

Smart! Ska nog plocka till mina niner imorgon och torka! Flört

#12-13: Haha Glad

Med vänlig hälsning,
Jenny

KaninEmma
0

Hur länge ska dem torka? :)

// Emma :D

emms
0

Haha, jag typ "bränner" mig på dem torkade med ^^. Fast jag tror mer att jag sticker mig på dem. På "giftspröten" eller vad man ska kalla dem ^^

Emma

[Wera]
0

Undrar också hur länge man ska torka dom? Mina ligger ute nu på ett bord så torkar de med hjälp av solen, men de får väl ligga där några dagar… så får jag känna efter?

emms
0

#20 När dom är torra så kan man ju använda dem. För mina tog det ca 1 dag bara. Hängde dem i min klädkammare (A) eller var det i skafferiet? Oskyldig

Emma

[Wera]
0

#21 Okej… jag ska ge lite nu under sommarn, men ska torka extra mkt (ja massor!!) till vintern - vi brukar ha runt 7-8 kanin så jag måste torka mkt till vintern när de behöver extra vitaminer - finns ju inga växter eller gräs då ^^

emms
0

#22 Hihi, ska ut snart någon dag och plocka i skogen. Måste bara hitta ett ställe att gå in på… Det är tillträde förbjudet nu på det vanliga stället för att de bygger hus :(

Emma

[Wera]
0

#23 Jag har fulla gården med brännässlor! Vid stallet mellan båda stalldörrarna, vid stugans alltan (fast undviker att plocka där för jag har råkat kasta lite skit och päls där haha, och sopat dit damm! HAHA) men det finns bredvid stugan också ;)

Och så har vi i skogen, bor ju i skogen så det är inte svårt att hitta(Y)

Innan jag flyttade ut på lnadet hade vi brännässlor i hörnet vid staketet också, inte så mkt som vi har nu! Men iaf. tillräckligt (då torkade jag inte till kaninerna)

Salladshataren
0

Jag har för mig att man skulle vara försiktig med brännässlor. Man skulle inte plocka brännässlor som växer i solen utan i skuggan. För dem som var i solen bildade ett ämne som inte är bra för kaniner.

Tror det var så iallafall, läste nog det på Zoonen för ganska längesen :)

Eller så gällde det när man gav färska brännässlor :P

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[Wera]
0

#25 Jaså? Förvånad Men vissa köper ju brännässlor färdig torkade - tror inte de kollar upp om de vuxit i solen, haha Flört
Alla våra brännässlor växer i solen (utom några stycken) men jag tror inte det gäller när dom är torkade…

Animalfriend
0

#26 Jag tror inte heller det. :)

pigelina
0

hur torkar man bränneslor då?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Kaninisen
1

#25 När du säger det så känns det som om jag själv har hört det?

Samtidigt borde det inte stämma, för att alla växter behöver ju solenergi som de får från solen för att kunna  växa. (Tänk om min biologilärare såg vad jag skrev nu, då skulle vi slippa tjafsa om mitt betyg!)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Animalfriend
0

#28 Lägger de på tork. Brer ut de på någon plats där de kan ligga och torka.

Emma-lundqv
0

Enligt min foderlärare så ska man inte ge några större mängder brännässlor till hästar då det innehåller mycket C-vitamin, som hästarna inte behöver eftersom de producerar det själva. Någon som vet hur det är med kaniner?

Animalfriend
0

Kaniner ska man inte heller tillföra extra c-vitamintillskott till, det är snarare onödigt. Samtidigt tror jag inte det är farligt. :)

emms
0

Varit ute och plockat en massa idag :D det hänger på tork just nu så hela mitt rum lucktar nässlor :O. Plockade lite andra saker med. Typ blåbärsris och smultron plantor :)

Emma

[Wera]
0

Jag ska plocka mer i helgen! Ska plocka typ varje helg hela sommarn när jag är hemma. Mohaha - Inga nässlor kvar tillslut, för jag plockade ganska mkt igår, och det vart bara en liten låda! Ingenting ju :S för allt krympte till smu skruttar, haha :P men här ska plockas hela tiden så jag får mkt till vintern ;)

Milos fick smaka en idag - han åt glatt upp den. Under några timmar i solen vart bladen klara men inte skälkarna.. så de får torka mer.

Kaninisen
0

#36 Tänk vad uppskattad man blir av alla andra, då slipper de själva rensa gräsmattan. Eller så gör man som late jag skulle göra, ber föräldrarna rensa mattan och sen ge mig allt ätbart! Haha ;)