Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 581 ggr
Pleasant
0

Kastrering

Jag har två hanar som är 3 och 4månade gamla,
Vad jag kan se har de inga kulor, kan man kastrera ändå eller man måste vänta tills kulorna syns?

Medarbetare på Filosofi.ifokus & Tonåringar.ifokus

Min blogg: Miijauh

Kristall
0

Vänta tills de är könsmogna.

Jag skulle dock inte kastrera en kanin innan ~6 månaders ålder, har för mig att de klarar narkosen bättre när de är färdigvuxna.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

liiinas
0

Jag kastrerade min hane Vanesso när han var runt 6 månader, eller lite mer. Jag frågade vetrinäern om när de är lagom gamla för det och de svarade (iallafall till mig) efter 5 månaders ålder. (helst efter iallafall, går kanske bra innan också ?)

spiritedaway
0

Jag fick också höra att kaninen ska vara minst 5 månader.

Pleasant
0

Tack för svar :)

[miiickkiis]
0

Vad kostar en kastrering? ungefär ;)

spiritedaway
0

#5 Olika vart man går. Billigaste jag hittade var 450 kr. Och där det var dyrast kostade det 800 kr. (hankaniner)

[miiickkiis]
0

#6 Ja, det är en hankanin :)

Kan man kastrera i vanliga djuraffärer?

steelskaniner
0

#7 nej absolut inte, vetrinären är det som gäller

[aammE]
0

#7 Vad får dig att tro att man kastrera hos djuraffären? :S:S

[Wera]
0

#9 Undrar dsm.

Det kan kosta upp mot 900kr att kastrera. Vanligast är väl 800kr, vissa 600 och 700kr Jag betalde runt 600kr

Pleasant
0

Hos min veterinär är det 270 kr för en hane.

[Wera]
0

#11 Shit vad billigt! :O Vart är det någonstans? Då skulle jag kunna fara in när som helst och kastrera min hane - har inte råd med det nu hos "min" veterinär som är dyrare.

Pleasant
0

#12, Skåne

Olgakanin
0

# 12

Jag kastrerade min kanin kille när han var 5 mån. då hade han börjat "skvätta" lite…;-)

Se till att hitta en bra veterinär, inte bara det billigaste. Är din veterinär Väldigt dyr ska du nog se dig om efter en som är ok.

Jag betalade 600 för kastrering men vet djursjukhus som tar betalt så fort du kliver innanför dörren…

Lycka till och ta hand om kaninen efter narkosen. Lugn och ro och den ska  hållas var. Min fick vatten så fort han dkunde dricka, sen drack han vatten ofta under kvällen och fick vara ifred.

Det ska även vara rent i buren efter…. så det inte blir infektioner i såren….

Min kanin var "vanlig kanin" efter ca 1½ dag, narkosen tar hårt på de små. Han fick dropp i öronen…

Spm sagt, lycka till! :-)