Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1243 ggr
Pleasant
0

En hona?!

Hej allihopa!

Idag borstade jag igenom min teddyvädur och när jag kände på hans mage hittade jag två spenar! Lagom chockad blev jag.

Är det så att hanar kan ha spenar…?
Eller är min lille hane en hona egentligen?
Jag är inte alls bra på att se skillnad mellan könen,

Han är 3, snart 4månader gammal och har iallafall
inga kulor.

Medarbetare på Filosofi.ifokus & Tonåringar.ifokus

Min blogg: Miijauh

KaninEmma
0

Jag tror inte att hanar kan ha spenar,men det kanske är någonting annat? Min hane är iaf 3,snart 4 månader gammal och han har kulor.

// Emma :D

Pleasant
0

#1, Nej det är inget annat. Det är två tydliga spenar, jag vet ju hur spenar ser ut ;) Okej, min "hane" (om det nu är det) har inga kulor..

Animalfriend
0

Var har du köpt honom/henne? :)

Pleasant
0

#3, Vad har det med saken att göra? :P

Kiwanu
0

#4, Om du t ex har köpt kaninen ifrån en uppfödare så kan du ju alltid ta kontakt med den. :D

Sarla
0

kolla könet? Det finns ju en artikel om hur du gör det på teddykaniner iFokus. :)

Pleasant
0

#5, Jo men hon bor lite långt ifrån mig bara för att åka dit och kolla kön =)

#6, Jo jag har sett den. Men som sagt är jag inte bra på det, men jag gissar på hona för jag såg ju två spenar och könet såg ut att vara avlångt så som det står i artikeln att honans kön är..

Denna kommentar har tagits bort.
Animalfriend
0

#5 Ja det var det jag tänkte.

Haztparken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mm asså de e ganska lätt att kolla en kanins kön. När jag köpte min hane så kollade ja, ja var inte 100% säker men ja gissade hane å ja hade helt rätt.

Det man kan göra för dom som inte vet är att trycka lätt runt om deras kön så att det syns tydligare, därefter så kollar man imitten. Om den har ett avlångt streck så är det en hona, har ungen som en slags hål/prick i mitten så är det en hane.

Jag jämnförde me min 1:åriga hona då å hon hade ett streck, medan min hane hade som en prick/hål.

På bild: Min hane Cookie längst fram, i bakgrunden sitter min hona Mika :D

[Wera]
0

Hanar kan väl ha spenar? Det har iaf. min katt (inte samma sak men ändå), kaninerna minns jag inte (känner inte så ofta där) - springer och kollar!

Okej Nalle hade inga spenar… kolla könet? Finns artiklar. Hur gammal är han?

Pleasant
0

#11, Jag har kollat könet, du behöver ju inte upprepa samma saker som några andra redan skrivit.. Jag har kollat artikeln men första gången såg det ut som en hona och nu som en hane.. Men han har ju två spenar så jag vet inte.

Det står också i tråden, längst upp att han är 3, snart 4månader gammal.

Haztparken
0

Jo asså hanar kan åsså ha spenar, fast dom är inte lika stora å tydliga som honorna. Vet inte vf men killar (människor) har ju åsså de :/

Kände på Cookie (min hane, som definitivt är en hane), han hade pyttepyttesmå, inte så många men nog var det spenar så de är nog möjligt. Fast alla kaniner, honor å hanar, har olika många å olika stora.

[Wera]
0

#12 Okej, ursäkta att jag inte läste alla inlägg - gör inte alltid det. Så du har kommit fram till att det är en hona elr? :) Mina hanar brukar lägga kulorna 3-4 månader. Vissa hanar gör det senare ;)

spiritedaway
0

Kan vara en hane ändå.

Pleasant
0

#14, Jag vet inte.. Jag tror det är en hane.
#15, tack för svar :)