Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 5975 ggr
LaylaBlack
0

Lejonhuvad eller inte ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste bara fråga o.0

Min mamma köpte en lejonhuvad kaninunge i augusti, han var då 14 veckor gammal.

Men jag är osäker på om han verkligen är en renrasig lejonhuvad för alla jag har sett på bild är hur "lurviga" som helst medans vår lilla Stampe har sin lilla yviga man sen korthårig på resten av kroppen.

Han är nästan 7 månader nu…Visst växer hans man lite fortfarande, kan det ha att göra med att han är "sen i utveckligen" eller att vi har blivit lurade ?

För hans man är inte mycket att tala om jämfört mot andra lejonhuvade xD

Jag bryr mig självklart inte om att han är renrasig eller inte, älskar honom lika mycket för det. Jag är bara nyfiken för har tänkt på det väldigt länge nu (:

Postar med en ganska nytagen bild på honom så ni får se (;

Oj…långt inlägg för en liten fråga ser jag nu haha o.o

Tacksam för svar så min nyfikenhet stillas :D

gullenos
0

Man kanske kan Se lite bättre om du lägger ut en bild så man ser hela kroppen kanske från sidan ! ( :

LaylaBlack
0

Jo, kan vara sant xD

Det här är den enda bilden jag har på honom ifrån sidan just nu.

Ska ta en bättre ikväll eller imorn om den inte är hjälper (:

MajaaR
0

Jo jag tror det är en lejonhuvad, för de kan ju ha olika pälstyper, fast detta är ju ingen teddypälsad, vilket dom du har sett troligen har varit.  Det kan ju också vara en korsning.

gullenos
0

asså tyvärr jag kan inte sånt så bra men han har väll ingen stamtavla?(isf är det ju lätt att se) Han var jättefiin Jag är inte alls säker så jag vill att nån annan som kan ska svara!!

[Wera]
0

Han är inte rasren lejonhuvad, han måste nog vara blandras efter som han har för långa öron enligt mitt tycke? Det finns enkel manad och dubbel manad lejon, han ser ut att vara enkel manad (det vill säga har enbart lejonman runt öron och vid nacken), dubbelmanad är både en tjol (längre päls vid rumpan) och lejonman vid nacken. :)

En lejonhuvad har aldrig "mer lurv" på kroppen det är isåfall teddy :) men en lejonhuvad kanin kan vara både välpälsad och dåligt pälsad ;D

[Wera]
0

http://i8.photobucket.com/albums/a41/Soffz/Ninizarna/Tintin.jpg

Här kan du se en bild på en enkelmanad lejon (tror jag?) är inte bäst på lejon :) Han har kortare öron är din kanin.

http://www.freewebs.com/delsbo-lejonkaniner/Kull_1_1_mindre.JPG

Här kan du se dubbelmanade.

Om du ser på http://www.pippiadolfs.se/ ser du flera lejonhuvade kaniner, både enkel och dubbel manade. Dom har mkt kortare öron :)

Rafflan
0

Ja öronen är jag då tveksam på, men kan ju vara en som har dålig ras standard och därför lågna öron?!

Lejon är han iaf, min ren rasiga lejon tös ser lika dan ut ;) --->

Jetaime
0

Nej han är ingen renrasig lejonhuvad kanin. Skulle kunna vara lejonhuvad i men han har på tok för långa öron för att vara lejonhuvad kanin :) Sen har han ju inte "fin" man heller. Fast han är väldigt söt :)

LaylaBlack
0

Okej, så min misstanke är rätt (:

Han har ju vad man kan säga början på kjol fast som med manen är det ingenting mot renrasiga lejonhuvade xD

Men han är min lilla ögonsten för det så klart :*

Tack så mycket för alla svar, stillade min nyfikenhet :D !!

Kristall
0

Egentligen är enda någorlunda säkra sättet att veta om kaninen är renrasig eller ej, är om kaninen har en stamtavla. Flört

Annars finns inga garantier. (Om inte föräldrarna har stamtavla då, men kaninen räknas ju ändå inte som renrasig  utan stamtavla.)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

LaylaBlack
0

Jo är sant.

Men det var inget tal om stamtavla ifrån något håll, tror inte hon vi köpte Stampe av har något sånt…

Det man kunde göra var att se föräldarna till honom, that's about it.

Men som sagt är han min ögonsten renrasig eller ej (:

Fast tycker det är konstigt det där med att en kanin inte räknas som renrasig bara för att dom inte har en stamtavla o.o

Rafflan
0

dom räknas väl ändå som renrasiga om dom har h-bevis och föräldrarna har stamtavla (tex om ungen e fel teckande) rätt mig om jag har fel ;)

gaaabbi94
0

hallå…lejonhuvade kaniner är korthåriga på kroppen…jag har min kanin teddy, han är HELT renrasig jag har stamtavla och allt och dessutom har jag läst massor, lejonhuvade kaniner har bara en krage runt huvudet precis som ett "lejon"  ´däremot angora är långhårig på hela kroppen. :)

LaylaBlack
0

Visst att en stamtavla är ett bevis på att ens kanin är renrasig.

Därför man inte kan ställa ut osv utan en stamtavla (:

#13 Okej, nu blev jag förvirrad igen xD

Renrasig eller blandras. Stampe är min bebis (trots han är vuxen nu…) och kommer vara det oavsett vad han är :D

Rafflan
0

#14 Träffade du inte föräldrarna till honom? (#11)

LaylaBlack
0

#15 Nope. Det var min mamma som köpte honom och hon tänkte inte på det.

Fast stod inget om det då osv, stått på hennes annonser senare att man kan göra det så mamma tänkte nog inte på det på grund av det o.0

Rafflan
0

ni kan inte mejla å be att få bilder på föräldrarna?

[Wera]
0

#14 Om du blev förvirrad av #13 är inte så konstigt, förstod inte vart hon vela komma med, det finns lejon med enkel man som hon skrev om men det finns somsagt dubbelman också :)

Men jag tror schansen på att han är 100% lejonhuvad kanin är minimal, han är nog korsning med lejonhuvad kanin och någon annan ras (kanske dvv?) ;P

Clariiz
0

Han är inte renrasig, kaninen i #7 ser inte heller ut att vara renrasig.
Nu föder jag upp de "gamla" Lejonen, dvs de första som togs in från tysklad. De med massor med man och mycket kjol, med andra ord peking teddy. Men i alla fall.

Lejonhuvade ser inte ut sådär, de är betydligt mindre, och rundare. Och har mer man. Visst finns undantag och "fula" individer.
Men jag skulle inte vilja säga att någon av dem är renrasig.
De ser båda förstora ut, för långa öron, får långa och slanka i kroppen.

Bilden är inte så jättefin men jag orkar inte leta.
Kaninen på bilden är renrasig med stamtavla.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Här har vi en Lejon/dvvkorsning blandis.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

En till Lejon/dvvkorsning blandning, ur samma kull.
Denna är dock betydligt slankare i kroppen.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Denna är även den en lejon/dvvkorsning blandning.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

LaylaBlack
0

#17 Kan jag nog, fråga skadar aldrig ^^ Kanske ska göra det…

Jag tycker personligen att Stampe är finare än med dom med massor med man och kjol. Men smaken är som baken (:

Efter att ha sett bilderna är jag i princip säker på nu att han är en korsning mellan lejon/dvv o.o Vilket stillar min nyfikenhet xD

Kan ta en fråga, kanske är dum men lika bra eftersom man blev lurad på rasen. (som det verkar)

Är han chinchilla färgad ? (lägger upp samma bild som första för er som inte vill scrolla hela vägen upp.)

Han är min första kanin och jag är, som ni väl märker, än så länge urdålig på färger och raser xD

Clariiz
0

Ja han är chinchilla :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Rafflan
0

#29 nr:#7 är renrasig, har h-bevis och föräldrarna har stamtavla XP

Jetaime
0

#25, nr 7 är inte renrasig, hans flräldrar kanske har stamtalva men det liknar en korsning mellan lejonhunvad och dvärgvädur :)

Rafflan
0

#26 så du menar att två renrasiga stamtavle lejonhuvade kaniner får en korsning?

SotisG
1

Jag har en lejonhuvad kanin och hona är inte korthårig på resten av kroppen… men hennes ungar (med en dvv till pappa) såg ungefär ut som denna kanin, så jag tror det är en korsning!:)

[Wera]
0

#27 Möjligt att kaninen är "ful" och har sämre rastyp enligt standarden :D

Rafflan
0

#27 Jepp, så tänker jag med då uppfödaren är medlem i SKF (om jag minns rätt) och att jag mejlat henne ang min kanina färg osv så allt verkar stämma ;P

Ska ev para henne med en hane med mycket päls och väldigt korta öron som kanske kan väga upp henes "egenheter" ;)

gaaabbi94
0

#18 ööööhhh min kanin är helt och hållet renrasiga, han har jättelång stamtavla och hans föräldrar kommer från norge på en stor uppfödning! om jag får fråga, hur har du nån aning om det? det ee ju min kanin och skriver jag så så ee det väl så,

[Wera]
0

#31 Va? :S Om du röck upp dig på:

"Men jag tror schansen på att han är 100% lejonhuvad kanin är minimal, han är nog korsning med lejonhuvad kanin och någon annan ras (kanske dvv?) ;P"

Så var det inte till dig utan det var till #0 :) Det jag syftade på dig var mer:

"Om du blev förvirrad av #13 är inte så konstigt, förstod inte vart hon vela komma med, det finns lejon med enkel man som hon skrev om men det finns somsagt dubbelman också :)"

LaylaBlack
0

#24 Tack för svaret ^^

kaninsnobben78
0

det är en korsning  lejonhuvade,hermelin kan vara de för jag har  lejonhuvade,hermelin  har en serut som din kanin

se på bilden!

juliamaria
0

Vart köpte ni honom? Zoo butik? Uppfödare? Många zoo butiker säger att de har lejonhuvade kaniner när de egentligen bara har kaniner med lite ludd mellan öronen.

Jag har själv en renrasig lejonhuvad kanin, och han ser helt annorlunda ut. Sen finns det säkert en massa olika sorters lejonhuvade, men jag tycker att din ser ut som en korsning, en väldigt söt sådan också Glad

Bifogar lite bilder på min Lejonhuvade Cinnamon.

LaylaBlack
0

#34: Tror inte han har hermelin i sig eftersom hans öron är väldigt långa o.o

#35: Vi köpte honom av en som sa sig vara uppfödare genom blocket. Hon sa att det var en renrasig lejonhuvad, stod även i annonsen hon hade lagt upp. Dock var det ju nu garanterat inte det hehe.

Stampe är en korsning, Lejonhuvad+något annat, de flesta säger dvärgvädur antagligen ^^ Men tycker det är så sött för allt ser lite halv kaos ut xD

Din lilla sötnos var underbar Skrattande

Rafflan
0

Hur långa är öronen? ;)

Rafflan
0

En lejonhuvad kanin ska ha en öronlängd på 6-7 cm ;)

(min tös har typ 7-8 :P)

http://www.pippiadolfs.se/skotsel%20lo/STANDARD.htm - en sida, scrollar du ner står det om den lejonhuvad ras standarden ;)

Rorosjons
0

#26 Att han liknar en korsning betyder inte att han är det =).
En del lejonkaniner har helt enkelt lite mindre man.
Enkelmanade, dubbelmanade. Vem säger att det inte finns Lite mindre manade eller trippelmanade?

Bara för att det är Renrasigt så behöver dem inte följa standarden, det finns och kommer alltid att finnas undantag!

youtube1
0

En fråga är löwen lejonhuvad kaniner? jag är lite kas på sådant?

O jag är osäker på min löven (Fiffi)(dvärg vädur löwen)

youtube1
0

Bild på Fiffi

youtube1
0

en till

LaylaBlack
0

#37 Ingen aning vilken längd med längre än 7 cm skulle jag tro…
Jag kan mäta dom imorgon och slänga in längden här xD

#40 Var frågan om Löwen är lejonhuvade också? o.o
Om det var frågan så är svaret ja, Löwen är ett annat namn för Lejonhuvad ^^

youtube1
0

#43 ja,Tack de var de jag ville ha svar på .

Men de känns som mo min kanin inte är en riktig löwen eftersom de brukar ju va lurvig på hela Kropen eller ?

Clariiz
0

#44; Rasen heter Lejonhuvad, Löwen är det tyska namnet och inkorekt att säga. :)
Din kanin ser ut att vara en dvv med lite lejonhuvad i sig :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Rafflan
0

#44 renrasiga Lejonhuvade har uppåtstående öron ;)

Papaya
0

Här är min lilla löwen-hona, men hon har nästan ingen man alls. ;) Det finns iaf tillräckligt för att fästa en rosett i om jag skulle vilja! Oskyldig

Vad tror ni, är hon renrasig? Jag fick henne i present av mamma för typ 6 år sedan. I härstammningsbeviset fick jag med bilder på hennes föräldrar och bägge var lurviga.

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Rafflan
0

Nja, ser inte ut som det men hon kan ju som sagt vara en dålig ras standrad ;)

Papaya
0

Jo, så kan det ju vara. :) Någon i hennes släkt var den första löwen-kaninen som fördes in i sverige, jag tror det var hennes gammelmormor eller något sa dem som mamma köpte dem av, så antagligen är ju inte linjerna så "välutvecklade" som de mer moderna linjerna. :)

En till bild, där hon iaf står på alla 4.

//Emma

Papaya
0

Hittade de papper som följde med och hon är besläktad med både Pippi och Adolf på både mammans och pappans sida. :P

//Emma

[Effan]
0

Det finns ju enkelmanade lejonhuvade kaniner.. De har oftast krage runt huvudet, men resten av kroppen brukar vara korthårig. Denna kaninen ser ut som den har väldigt lite hår runt huvudet.. Jag skulle gissa på att det är någon form av blandras… Men tror att det definitivt är lejonhuvad kanin i den. Skrattande

Himla söt i alla fall! Renrasig eller inte!

[Effan]
0

Vill bara tillägga att det finns tre olika typer av lejonhuvade kaniner.. för er som inte redan vet det.. Glad

Först finns det enkelmanade lejonhuvade kaniner.. som har man endast runt huvudet och har kort hår på resten av kroppen..

Sedan finns det den dubbelmanade lejonhuvade kaninen.. Den har man runt huvudet och har som en liten kjol innan bakbenen. Långhårigare version med andra ord : )..

Sedan har vi de riktiga hårbollarna.. De som kallas för teddy och de är långhåriga överallt..

Säkert många som visste detta.. men säger det ifall det kan vara till någons hjälp!

imsuchadiva
0

#50 Menar du Pippi Adolf´s uppfödning, eller är Pippi och Adolf något helt annat? :P

Eftersom att det blev så mycket babbel här om hur en renrasig kanin verkligen ska se ut o blablabla så måste jag bara slänga upp en bild på en utav mina kaniner som är en korsning mellan lejonhuvad kanin och en annan ras.
Ska bli kul o se om ni ser vad för ras :)

och till inlägg #0 himla söt kanin du har :)

[Effan]
0

Ingen aning! Skrattande Den var ju för söt!

Papaya
0

Pippi och Adolf hette kaninerna som de döpte sin kaningård efter. :)

//Emma

Linnet
0

#52 Det stämmer inte det alla skriver om enkel och dubbelmanade lejon. Både dom enkelmanade och dubbelmanade har BÅDE man och kjol och dom kan ha mycket eller lite, det beror inte på om dom är dubbel eller enkelmanade. Har haft båda sorterna och det går inte att avgöra genom att se på manen och kjolen om dom är dubbel eller enkelmanade. Går bara att se när kaninerna är små.

kaninsnobben78
0

han  är någon  en korsning  dvärgdur,lejon huvade,hermelin  jag har korsingar

Lilly-Mysan
0

Det borde vara lejonhuvad. Men det är inte lika mycket på något sätt. Men supersöt måste jag säga:)

kaninsnobben78
0

det kan vara  en korsning dvärgdur,lejonhuvade,hermelin mina har långa öron av mina andra kaniner har korta öron

[Wera]
0

#59 Vrf putta upp en gammal tråd? *-) :P

imsuchadiva
0

#60 Hon kanske inte visste att den var gammal?
Och så gammal är ju faktiskt inte tråden..

Brownie
0

#0 Jag tror att han är blandras,kanske an blandning av lejon och teddy?Lite lejon tror jag att han har i sig. :)

[Wera]
0

#61 Ett halv år gammal tråd är väl lite gammal, tycker det ser ut som hon har fått svar ;)

imsuchadiva
0

Men det har ju skrivits i den senaste månaderna också.
Och du vet, alla kanske inte kollar när tråden är skapad.