Ras och färg?
Idag var jag inne på en zoo-affär utav en händelse. Där satt en stor kanin intryckt i ett hörn. Var tvungen att fråga lite och det visade sig att en familj lämnat av den där för en vecka sedan för de "orkade" inte ta hand om den längre. Barnen i familjen drog tydligen omkring på den som en leksak.
Zoo-affären var full med folk och kaninen hade panik i ögonen. Jag har haft kanin tidigare men planerade inte att bli kaninägare igen men tyckte så otroligt synd om tjejen som satt och tryckte. Frågade personalen vad de skulle ha för henne. Och de ville bara ha en omplaceringsavgift så tjejen fick följa med mig hem.
När jag hade kanin förut så hade jag lilla tysk vädur men den här tjejen är jättestor och tung. Hon är dessutom väldigt långpälsad. Hon skulle vara runt 1 år gammal och jag är lite nyfiken om dvärgvädurar kan bli så här stora eller om hon är någon korsning.
Hon är just nu både rädd och lite arg tror jag för hon stampar ordentligt med fötterna. Gjorde i ordning en kaninbur (som tur var sparat mina gamla) och låter henne sitta i lugn och ro i arbetsrummet ett tag. Funkar det, och hon trivs så får hon hela det rummet att skutta omkring i sedan. Trivs hon inte här så får jag hitta ett nytt hem åt henne.
Kunde bara inte lämna henne i djuraffären. Full med tovor är hon också, men det får bli en senare fråga. Nu ska hon få lugna ner sig först.
Tog några snabba bilder i kartongen hon kom i. Som sagt, var ju inte direkt planerat så transportbur hade jag ju knappast med mig. Men skulle jättegärna vilja ha färg och rashjälp på tjejen som ännu inte har nåt namn.
(Har lagt detta inlägget inne på dvärgvädur också men vet inte var det är mest folk nånstans)

Hur mycket väger hon?
Jättesöt (:
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Undrar som Clariiz hur mycket hon väger. =)
Fuchspälsad är hon iaf, färg var svårare att se.
#7; Lite blå siames aktig tycker jag :P Med lite zobel och japan (A)
Påminner om en mörkare Bibbi..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Ca 4-5kg. Ville inte hålla på med henne direkt så jag vägde henne i kartongen och hon satt inte direkt still.
Hon är otroligt vacker i verkligheten.

sötnos. det är inte någon blandras ? kan ju vara mellan frasse och ddv kanske ?
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Fuchs pälsad är hon iaf… överviktig kanske?
Dvv fuchs kanske hon iaf. har i sig? Elr själva rasen fuchs, för de är ju lite större. Men föräldrarna måste båda vara (elr ha anlag) långhåriga, för det krävs 2 anlag för att få långhåriga (om inte bara lite ljoen fjun men hon är ju fuchs pälsad) :P
Så söt hon är <3 Tycker hon ser fuschpälsad ut, men färgen vet jag tyvärr inte :/

Rasen ser ut som Dvärgvädur Fuchs och färgen Isabella.

Jag är inte alls duktig på färger och raser men måste bara säga att jag tycker det är jättefint av dig att ta hand om henne!
the vanity, it becomes insanity

Tack så mycket för alla svar! Just nu är hon inte gladaste kaninen i stan förstås. Gick och gav henne en tallrik med grönsaker och jäklar vad hon stampade till. Samtidigt hoppade hon både baklänges och försökte slå efter mig med framtassarna.
Är hon rädd, arg eller en blandning av båda delarna?
#15: Låter som båda delarna.

Kan ju inte klandra henne i och för sig. Vet ju inte riktigt vad hon blivit utsatt för heller. Får väl ha is i magen och vänta ut henne helt enkelt. Kikade lite försiktigt runt hörnet och hon äter sina grönsaker iallafall. Pellets har hon också knaprat på och vatten har hon druckit.

jätte fint av dig att ta hand om henne :) Dock så kan jag inte så mycket om färger och raser ;) Men hon var grymt söt :)

ja, isabell tror jag me. Hon va väldigt fin! Rasen…mh nån form av vädur och fuchs helt klart.
VAd gäller hennes humör så får du nog ta det varligt. Stampar gör dom då dom varnar och blir upprörda/skrämda. Visar hon tänderna å riktar in sig på dina händer med framtassar och mun så är hon ilsken. MEN inte så konstigt om hon blivit misshandlad (ungar som behandlar som leksak ser jag som misshandel) så måste du bygga upp ett fötroende. Muta henne med maskrosor från händerna. Sitt vid buren och läs, bara finns och bjud henne på nå gott mellanåt. Du ska se att hon kommer att få förtroende till slut, om hon inte e aggresiv av naturen… vilket jag har svårt att to för då hade ungarna inte kunnat hantera henne alls, så det är förtroendet som behöver byggas upp. Hon är rädd och du är en ny lukt och människa å hon känner inte dig, men SNART! Lycka till och en helt underbar hanldling av dig!

Hon har inga proble med att sitta och äta saker ur min hand. Det är när jag kommer och när jag går som hon hoppar till och stampar. Så jag pratar hela tiden så att hon hör när jag kommer. Hon är väldigt nyfiken och kommer fram till burdörren direkt jag närmar mig så jag antar att nyfikenhet är ett gott tecken.
Jag fortsätter att muta henne, igår lämnade jag henne i stort sett ifred hela kvällen så hon skulle få känn på alla nya lukter men idag ska jag börja sitta bredvid buren mer. Ska bara ta en sväng till affären och bunkra upp med mera godsaker först.
#20: Så kan mina göra också.
De är helt enkelt inte beredda. =P
Förutom Fia då, hon verkar aldrig bli skrämd.

Gällande hennes humör så kan det ju vara så att hon är i lite av en trotsålder, kan vara därför familjen inte ville ha kvar henne längre? Eller så fick hon helt enkelt nog av ungarna som var där och tjorvade med henne. Hoppas det går bra med lilltjejen.
Tur att det finns människor som du som faktiskt tar hand om dessa stackars övergivna kaniner :)

Började dagen med att muta henne med solrosblad. Hon snappade snabbt åt sig dem för att äta dem inne i buren. Har gått och pratat med henne mest hela dagen. och nu senare på kvällen har det gått otroligt mycket framåt. Jag har suttit framför buren med en bok med burdörren öppen och hon har varit nyfiken men inte vågat sig ända ut. Helt plötsligt säger det skutt och hon sitter i knät på mig.
Vet inte vem som blev mest förvånad, jag eller ninis. Hon satt helt still och jag kunde klappa henne försiktigt. Kände ännu mer tovor nu. Sen skuttade hon ner och började undersöka omgivningen. Hon hade arbetsrummet och köket att "inventera" Hade fyra katter som satt uppflugna på köksbordet och bara tittade.
Hon tog några varv och sen kom hon tillbaka till mig och buffade lite på mig. Jag kliade henne lite och sen skuttade hon iväg igen.
Efter 10 min hoppade hon in i buren och bara somnade. Tror inte hon varit van att röra på sig alls mycket. Lät henne vara ifred ett tag och gick sen tillbaka till henne en timma senare.
Då skuttade hon upp, men inte av rädsla den här gången och inte stampandes utan jättenyfiket.
Så jag satte mig utanför buren igen och öppnade dörren. Tog inte många sekunder så hade jag henne i knät igen. Denna gången satt hon still längre. Och sen bar det av på upptäcksfärd igen. Två av katterna hade vågat sig ner på golvet nu och de var helt klart skeptiska men ninen brydde sig inte det minsta om dem. Hon tuffade glatt vidare.
Och sen kom kamera-ögonblicket som jag borde väntat på istället för att lägga kameran på laddning. Ninisen hoppade ner i en av katternas fleece-sängar och sträckte ut sig ordenligt. Tror hon tröttnat på spån och hö,
Fleece ska det vara! :D