Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 16213 ggr
Mamma-K
0

Kaninbur med utebur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att skissa på en kaninbur till en liten löwenkanin (unge), mamman är ca 1,2 kg stor.

Hade tänkt att den skall vara i två våningar med utehage under ca 130 cm bred och ett löstagbart hus i buren. Har lite funderingar för att det skall bli rätt.

- hur djup skall den vara för att vara trivsam eller gäller ju större desto bättre?
- vilket sätt är bäst att få till landgången och vilken vinkel kan kaninen klara?
- Är 50 cm lagom hög (rektangulärt mått)?
- Hur hade du utökat utegården?
Bilden nedan är dels framifrån och dels ovaninfrån.

Tacksam för all hjälp jag kan få eftersom det är första burbygget.

sfut
0

Jättefin skiss ska försöka svara på dina frågor:

- Minst 50cm men ju större dess bättre, på alla håll, men ju djupare den är desto högre behöver den vara, annars slår man i huvudet när man ska städa.

- Vinkeln du gjort på ritningen tycker jag ser ganska bra ut, våran ramp är brantare men också kortare då vi har ett mellanplan. kom bara ihåg att göra en kant runt hålet, annars har du snart allt strö på marken.

- Det beror på hur djup bur du har, men jag skulle nog inte vilja ha lägre än 60cm, 50cm är det minsta lagliga.

- Jag hade gjort en fristående utegård som man ställer huset i som en hundgård, men om du inte har mölighet till detta men ändå vill göra gården större så skulle jag bygga ut den åt en eller två sidor.

- Jag gör en egen punkt med, tänk på att ha mycket dörrar, du ska kunna öppna och komma åt överallt, både för att kunna städa ordentligt och kunna komma åt din kanin. Det finns inget så frustrerande som när man inte kommer åt.

Sofia

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Thumper-KG
0

Jag hade flyttat ingången till bodelen längst in, då kommer hon att boa (om hon får ungar) närmast dörren, vilket underlättar när du ska kolla ungarna.

Landgången hade jag gjort i två plan, och ej enda ned till marken, på så sätt får kaninen en hylla också att vila på…

Bifogar modifierad skiss…

DodeN
0

Den buren jag byggde är 60cm djup och 60cm hög. Provade lite och tyckte att 60cm djup blev lagom för att det ska vara enkelt att städa så man inte behöver ligga i buren för att nå överallt.

Landgången vi har är 100cm lång och benen på buren är 60cm, då slutar landgången på ett litet kaninhus ca 20cm högt. Jag har klätt in den i en trasmatta så kaninen får bra fäste att klättra upp och ner. Testade först med tvärsgående ribbor men det blev svårt när vi hade den lutningen vi hade. Med trasmattan över så klarar hon landgången utan att kaninhuset är på slutet, men det blir lite lägre lutning med en hylla/hus på slutet.

Bodelen i buren är 40x60x35, det är altså lägre i tak där än i andra delen av buren. Gjorde detta för att det annars blev så stort i bodelen. Kaninen kan hoppa upp på taket för bodelen. Där har jag höet liggandes. Blev som ett litet höloft.

Kan lägga in bilder imorgon när det är lite ljusare utomhus

karin65
0

Tack så mycket för alla bra synpunkter.

Kommer öka till djup 60 + 60 höjd. Det blir nog en extra utedel bakåt också så att det finns lite mer att springa på.

Har kommit på att jag skall bygga huset löstagbart för att kunna ta med mig det och få en slags tillfällig bur med denna och ett antal kompoststaket då vi skall iväg till landet på semstern.

Finns det fler tips? och synpunkter?

Riqueza
0

En sak som jag skulle föreslå är att använda en annan låsningsmetod, "vicknings-lås" är väldigt lätta att öppna för andra djur och människor. Själv använder jag två kasthakar och ett hänglås med fäste, bara för säkerhetens skull :)

I övrigt ser buren jättefin ut :)

Mamma-K
0

Nu är buren nästan klar, tack igen för alla bra synpunkter. Det blev en litet hus som landgången vilar på så att vinkeln blev bättre. Inne i buren blev det ett hus (med öppningen längst in) där det går att sitta ovanpå.

Det som är kvar att göra är att måla och sätta nät i botten + sätta öglor för att kunna låsa.

Hade först tänkt att bygga en utegård av kompoststaket som både väggar och tak, men än så länge är Isabella för liten så hon kommer igen om hon vill.

Mamma-K
0

Här ser man inne i huset lite bättre.

Kiwanu
0

Shit så snygg den blev ! :D

[Wera]
0

Oj vad fint det blev! *Avundsjuk*

Veero
0

Shit vad fin den blev!! Avis här :$

KaninEmma
0

Den blev jättesnygg!

// Emma :D

Mamma-K
0

Tack så mycket

Maiae
0

Den är ju hur snygg som helst:) *Går och "lånar" den ett tag*Oskyldig

Mvh Maia

[Angel88]
0

Gud va fin… väldigt avensjuk här…

skulle man kunna få dina ritningar??….

[nneo]
0

åh den blev ju jättesnygg!

Mamma-K
0

Angel88: Har bara skissen här ovan (inlägg #1), har ökat djupet och höjden till ca 60 cm. Bredden blev 140 cm när ytterpanelen var fastspikad. Takvinkeln har bara gjorts efter vad jag tyckte var lagom, total höjd från ca 160 cm. Taket går ut både framför och bakom buren och där var det vecken på plåten som fick bestämma hur mycket det skulle sticka ut. Inspirationen kom från en annan fin bur som finns bild på här gjord av Heyli.

[Angel88]
0

#16 super duper tack!!!… fast kommer nog göra som din med en utegård…

Heyli
0

Hej Mamma-K! Var tvungen att bli medlem här för att jag så gärna ville kommentera buren, den vart ju jättefin, och va praktiskt med en liten inhängnad där under :) Där kommer hon nog trivas!

moonsi
0

jätte fin

southdakota
0

Så fint!

sfut
0

#7 Den blev jättefin :) Men bara för att ha synpunkter på något (känner mig jättepessimistisk) ser inte hålen ganska små ut elr är det som jag inbillar mig?

Sofia

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Riqueza
0

#21 De flesta kaniner tar sig igenom mindre hål än man kan tro :p

Thumper-KG
0

Superbra!

Har du möjlighet så sätt en "lucka" på bodelsgaveln också, så ramlar inte bomaterialet ut när du öppnar den stora luckan vid städning på "höloftet".

Mamma-K
0

Tack för alla positiva kommentarer

#21 Hålen ser nog mindre ut på bilden än i verkligheten, men än så länge tar hon sig igenom ett kompoststaket så de räcker just nu. Fast får hålla koll när hon växer.

#23 Bra idé, det har idag blivit en extra bräda som en låg grind som skall hålla spånet inne när man öppnar dörrarna.

EricaN
0

Är riktigt avis på din bur, ska nog ta och bygga mig en sådan när jag får tid förhoppningsvis i höst=)

Grattis till en riktigt snygg bur!Skrattande

[Wera]
0

#16 Oj jisses vilken snygg bur! Snyggaste buren jag sett på länge ;) stor också! Nej nu blir jag aviis! :P