Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 834 ggr
Kaninisen
0

Tonåring på g!

Har en liten dvv hona som närmar sig tonåren nu. Jag själv som bara har erfarenhet av världens gulligaste hane börjar bli lite smått nervös när jag läst på vissa uppfödarsidor där de skriver om sina honor som bits hela tiden då de är i tonåren, är det vanligt?

Kan man se några tecken på att de närmar sig tonåren? Nu verkar jag låta helt vettskrämd, men som en tjej i tonåren själv vet jag ju vilka utfall man kan få ibland! ;)

Sedan så brunstar honorna en gång i månaden (det heter väl brunsta?) kommer det blod då som det gör för människor och hundar?

[Wera]
0

Nej det kommer inte blod när en kanin brunstar, gör hon verkligen det en gång i månaden? För det är ju inte som när en hund löper och vi människor har mens. Brunsta/brunstig är ju när de vill ha ungar och det brukar ju vara t.ex. på våren mest.

Tecken… ja de kan vara helt emot dig och ändra på allt - t.ex. riva allt i buren XD och tugga på saker, skvätta, om de varit rumsrena förut kan de börja skita och kissa överallt och lite sånt.
Nej alla kaniner bits inte vid tonåren och jag tycker inte det är vanligt. Aldrig varit med om det.

Kaninisen
0

Hm, nej då har jag nog missuppfattat. Uppfödaren sa "honor kan bli sura en gång i månaden" till mamma, så jag tog för givet att det var någon slags löp/mens. Jag har väl missförstått (hej biblioteket!)

Då låter det som om min hona redan blivit en liten tonåring, saltstenen bets upp i bitar (dagarna innan var den bara orörd), hon har dragit runt toaletten i buren dock verkar hon blivit lite mer rumsren. Vi får väl se, tack för svaren i alla fall!

[Wera]
0

#2 Det är heller inte alltid att det syns på honor när de är brunstiga. När de är brunstiga är de villiga att para sig är väl det tecknet som alla honor har? Tror jag ;) Haft honor som inte alls visar brunst för än en hane kommer.
Sen brukar honor också ha mkt rödare kön när de är brunstiga. Men inte alltid tror jag?