Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1557 ggr
Kaningalen
0

Slakta & äta!?

Fick hem Kaninuppfödaren häromdan. Stod en artikel som hette "Den oundvikliga slakten"!

Det står: Som kaninuppfödare kommer oundvikliga dagen då man måste slakta sina djur. Annars växer kaningården en fullständigt över huvudet. Vid den här årstiden sitter nästan alla uppfödare med lite för mycket ungdjur & äldre avelsdjur i sina burar.

Ni som uppfödare (och övriga) skulle ni kunna slakta och äta upp kaniner som ni har fött upp??

Handen på hjärtat, jag skulle INTE kunna göra det. Vi kan inte ens slakta & äta upp våra tuppar som vi får mycket av. Kan bara inte äta nåt som jag själv har fött upp… Sån är jag!

Zvintos
0

Jag skulle personligen inte kunna äta de djur jag fött upp, men samtidigt har jag full förståelse för dem som gör det. Vissa djur som ändå måste avlivas, där kan man ju ta till vara på ex kött och skinn istället för att allt slängs bort. Alla är inte lika fästa vid alla sina kaniner. Vissa har lättare för att ta bort och äta sina kaniner, medan andra har svårare för det.

Jag accepterar de som slaktar och äter kaniner och tycker inte de är sämre uppfödare för det. Men jag själv skulle aldrig kunna göra det. Inte i dagsläget iaf, men man vet ju aldrig vad som kan hända som kan ändra ens uppfattning.

KajsaM
0

Jag skulle ALDRIG kunna äta hampus Gråter

Kaningalen
0

#1, håller me Dig till 110%!!

Cherry
0

#2 nä ussh!

Matilda_91
0

Hm, att slakta sin kanin skulle vara som att slakta hunden eller katten för mig :p Men för en uppfödare är det ändå skillnad. När vi hade höns slaktade (usch vilket hemst ord!) vi aldrig dom för att äta dom. Blev tupparna för många gav vi bort dom eller lät någon annan göra det, eller i värsta fall fick pappa ta bort dom..

Lotta_A
0

Jag skulle aldrig någonsin kunna döda ett djur! Inte mitt eget eller någon annans. Är emot dödandet av djur över huvud taget.

Jag fattar inte varför människan tror att hon har rätt att döda djur? Bara för att dom blivit för många? Vafan. Först sätter man dom i bur. Visst dom kankse har det bra. Men sen ska man döda dom?
Tror vi människan att hon kan äga andra liv sådär och bestämma när olika djur ska dö? hemskt

KajsaM
0

Håller med Lotta det är hemskt!

Muumintrollan
0

Jag är med er helt o hållet!!! Inte kan man äta sina kompisar……Läste om detta på nåt forum (minns som vanligt inte var….) och jag kan väl ändå på sätt o vis förstå dem som slaktar sina djur. Jag menar….tänk på alla kossor o grisar……

Men visst…..kaniner….känns som lite mer "sällskapsdjur än en ko" kanske…hehe.

Jag har sett lamm bli slaktat….det var inte nån trevlig syn…..ännu värre var det att se på när de åt den sen….snyyyyyft. Jag är inte vegetarian men ändå….vill inte se när det händer.

Lotta_A
0

Jag tycker det är dumt att så många har åsikter som säger att man inte ska slakta djur och att det är hemskt att döda dom, men inte blir vegeterianer eller drar ner på köttet. :(

Tina-A
0

#9: Det är ju precis som jag. Jag älskar kött men tycker slakten är hemskt.

Men ja.. Det är väl lite dubbelmoral. Tror många känner precis som jag men älskar kött så att de inte vill sluta med det. Kött är ju något som är så pass vanligt att äta att många tycker det är besvärligt när en vegetarian kommer och ska äta middag då de inte vet vad man kan laga.

Det känns som att det är så pass vanligt att man känner att man inte behöver sluta eftersom "alla andra" gör det. Det kanske är dåligt men det är ju såhär det är, enligt min uppfattning. Många kanske tycker annorlunda

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lotta_A
0

#10: Jag håller med. Många äter kött bara för att dom inte känner till dom andra alternativen.
En vanlig människa äter kött tre gånger per dag, eller till varje målitd. Kom igen. Man kan ju skära ner på det i alla fall. Att äta så mycket kött är varken bra för en själv eller naturen.

Ja urs. jag hatar såna där middagar. Alla blir så sura på en för man inte äter kött :P

susanne-s
0

Bara för att sticka ut och med risk för att få alla emot mig… = )

Om du skulle hitta din älsklingskanin halvdöd, lidande för att den tex. blivit skadad av ett annat djur, katt, hund, räv eller vad som - skulle du då heller inte slå ihjäl din älskling då heller? Skulle den då få lida till den självdör??? Ibland blir jag faktiskt förbannad när jag hör folk säga att det är fel att döda djur, Det är ju faktiskt så vi och många! andra arter har överlevt genom årtusenden. Alla rov djur dödar för att överleva. Låser ni in katten också så den inte råkar döda en mus - eller det kanske är skillnad?

En gång var det en kvinna som sa några mycket tänkvärda ord till mig, som jag håller fullständigt med om - Hellre ett djur som föds upp till slakt (den får den absolut bästa maten och skötseln för att växa och må bra) än en stackare som sitter bortglömd i ett barnrum ngn stans. = hellre ett kort men bra liv en ett långt och dåligt.

Självklart ska de djur som slaktas få en värdig död(Att det går fort och smärtfritt och det optimala är väl då utan stress)

Mina åsikter!!!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Lotta_A
0

Om djuret lider ska man helt klart döda det! Man ska göra det som är bäst för djuret i den situationen.

Visst. Många djur jagar och dödar andra djur för att överleva, det är så dom gör helt enkelt. Men jag tycker att människan har gått lite för långt när det gäller att döda och äta djur. Vi tror att vi äger hela jävla planeten och alla djuren. Vi föder upp djur, dom har ingen chans att försvara sig eller någonting. När dom är feta och goda så slaktar vi dom :( Bara för att dom inte kan säga att det gör ont så betyder det inte att dom inte lider oerhört mycket innan och under tiden

dom dör. Jag tror att dom känner på sig att dom ska dö och får en massa dödsångest påväg till slakteriet.
Jag tycker inte att något djur ska behöva leva och sen dö på det sättet.
Speciellt inte när vi människor kommit så långt i utvecklingen. Vi klarar oss utan kött nu. Vi kan leva på annat. Det är bara onödigt att döda tycker jag.

Jag håller med. Hellre ett kort och bra liv än ett långt och dåligt.
Men seriöst. Hur bra tror du slaktkossorna och hästarna har det? Jämfört med vildhästarna eller en häst som bor i ett stall som får massa kärlek och omvårdnad livet ut.

Zvintos
0

Helt appropå slakt, blev att tänka på att skjuta vilt. Är det också fel, eller tycker ni att det är mer ok?

Quendy
0

Fy! Aldrigskulle jag äta Nina & Bruno!! Aldrig!

KajsaM
0

#4 Jag skulle aldrig själv kuna sjuta en älg t.ex. Men min pappa jagar älg.

Muumintrollan
0

Jag är nog en sån där blödig och nördig människa som inte gärna ser djur slaktas….men gärna äter en oxfilé till middag…dumt jag vet! Å andra sidan är jag inte ledsen om jag kan äta mindre kött och mera vegetariskt men det är som du säger Lotta….man känner inte till nåt annat….eller tillräckligt …och det lagas mat av ren vana för det mesta. Man är väl för lat helt enkelt…..tar tacksamt emot tips? om veg god enkel mat!!!

Sen det här med att döda för att det finns mycket djur….ja tyvärr så kan ju inte alla leva…..man måste "skjuta av" en del arter (mångden) för att inte naturkedjan ska förstöras. Det är ju så.

Ja det finns många olika åsikter om detta med slakt o djur o vegetariskt….alla har ju rätt att ha sin åsikt och vi måste ändå respekterar varandra. Frågar man varann och diskuterar är det ju lättare att sätta sig in i en annan situation….sen behöver man ju inte tycka samma sak på slutet ändå.

Intressant att följa den här tråden tycker jag….

Lotta_A
0

:) Ja. Jag kan ju lägga in några riktigt smarriga vegrecept sen. Så kan du ju prova på lite sånt.

Det är klart att alla måste få ha sin åsikt och man måste respktera att människor har olika åsikter. Så är det ju.

Jag tycker lixom. Kan man äta djur så borde man väl lika gära kunna äta andra människor (så länge man inte ser dom slaktas) ?? eller?

myriis
0

Läste något liknande, men då var det utställningkaniner.. Dessa som inte dögs såldes till slakt! Så elakt ;( Bara för att kaninen möjligen hade fel färg. Det skulle ju lika bra kunna vara en SM vinnare i kaninhopping eller så. Och varför inte ens försöka sälja kaninerna först?!

Tina-A
0

#19: VA? Usch.. Hatar sånt.. Som när dom avlivar hundvalpar typ för att de föds med fel färg.. Fattar verkligen inte varför man DÖDAR djur för att de FÖDS med "fel" färg? Inte direkt som om det är deras fel… Som om vi skulle döda alla blondiner som föddes eller nåt.. Hur sjukt vore inte det igentligen?!

Lotta_A
0

Ja men det är ju så med hundar.
Dom som föds som utställningshundar, men inte ser "rätt" ut när dom föds avlias ju direkt..

Tina-A
0

#21: Jo jag vet, det var därför jag nämde hundar

Matilda_91
0

Det här med att man skjuter djuren för att dom inte ska bli för många låter ju helt sjukt egentligen. Samtidigt blir ju människorna bara fler och fler, och är det nån art som förstör naturkedjan så är det ju vi människor men all förorening och skit! Usch! grymma är vad vi är.

Jag tycker inte det är fel att döda djur för att äta, men sättet vi behandlar våra djur ÄR fel. Det är väldigt viktigt att veta var köttet man äter kommer ifrån och att djuren har haft det så bra som möjligt tycker jag.

Lotta, jag antar att du är otroligt nogrann med att äggen du äter kommer från frigående höns eller att korna som producerar mjölken du dricker får gå ute hela sommaren och beta. För det är inte bara viktigt att djuren som slaktas har det bra.

När älgjakten har blivit en hobby tycker jag det känns fel. Det känns fel när vissa följer med sin pappa eller morfar ut i skogen och tar ledigt från skolan för att det är KUL att skjuta älg. Det känns också fel när en stolt jägare just skjutit en 12-taggare. En gammal älg som överlevt älgjakten år efter år efter år. Jag brukar bli äcklad när jag ser hur vissa hänger upp huvudet som en trofé i vardagsrummet eller har en stor björn med huvud och allt som matta. Vidriga känslokalla männsika.

Några här i närheten knipsar av ena frambenet på varje hare dom skjuter för att hålla räkningen. Dom har hur många vita hartassar som helst på rad längst väggen i vedboden. Det är det ingen som reagerar på här, sånt är helt naturligt. Jag får rysningar när jag ser Albins små tassar och tänker på väggen i grannens vedbod som är täckt med hartassar.

Ni som är vegetarianer och som pratar om djurens lidande, äter ni fisk? Där kan man ju verkligen snacka om lidande. Att fasna i en vass krok och dras upp till ytan där man inte får nån luft för att sedan dunkas med huvudet i båten några gånger tills man dör. Eller sitta intrasslad i ett nät och dras upp och läggas huller om buller på varandra som i stora massgravar. Visste ni att det är djurplågeri att ha en guldfisk i en skål? I en skål kan fisken bara simma runt och det är den inte gjord för. Det förstör fiskens balanssinne och fisken blir förkrymt , stannar i växten och dör i förtid.

myriis
0

Måste också skriva av mig ordentligt.

Precis som Matilda är det hemskt när människor ska jaga för att det är kul. Det är ju extremt kul för älgen eller vad det nu är som springer för livet och sedan dör. Även om det inte gör ont så är det ju inte trevligt att dö precis!

mocchino
0

Själv skulle jag inte heller klara av att äta mina egna "keldjur" så att säga.. Samma som Kaningalen så kan jag inte ens äta våra tuppar som även vi har en tendens att få för många av ibland, trots att flera säger att det är JÄTTE gott kött..
Det spelar ingen roll..

Jag har mina djur som keldjur och sällskap, dom blir som en i familjen.. Och inte skulle du äta upp en familjemedlem eller?!??

Däremot mammas grannar dom födde förut upp Hermeliner som dom sedan åt upp.. Dom har även fått några av våra tuppar..

Nu har hon inga kaniner längre då hon inte orkade med dom, de två sista dom hade släppte dom bara ut så att räven/höken tog dom.. Och även en av våra katter fick tag i en bit av kaninen.. *ryser* Som tur va så slapp jag se det, fick dock höra det av mamma sen att katten hade suttit och tuggat på kaninens huvud, kroppen var borta..

Kan ju även tillägga att grannen skrev kaninernas namn på påsarna innan hon stoppade dom i frysen bara för att hon skulle veta vilka som var goda och vilka som inte var det..
Ni kanske kan förstå att jag inte riktigt har kollat på grannen med samma ögon efter att hon berättade det..

Hon har även erbjudit sig att ta hand om våra kaninungar vi inte vart av med, plus en av våra hanar vi funderade på att omplacera och nu har hon ju självklart även erbjudit sig att ta min hona jag ska omplacera..

Men jag har sagt att jag avlivar hellre min kanin och begraver henne än att ge henne till grannen.. Vad som helst, bara jag slipper höra "åå vad god hon va" eller "usch vad har du matat henne med".. För jag VET att jag skulle få dom komentarerna av henne efteråt.. Hon är inte helt frisk i huvudet, inte hennes gubbe heller för den delen.. :S
Tur att jag slipper dom för det mesta iaf..

// Nathalie

JossanH
0

Ärligt talat! Tycker det är sjukt att någon som föder upp kaniner själv tycker att dom har blivit för många. Hmmm, undrar hur dom blivit för många? Kan det bero på att uppfödaren fött upp för många djur kanske!? Jag blir otroligt förbannad över att någon kan välja hur många kaniner som föds på gården och sedan slakta för att dom är för många! är inte det slöseri med liv? Sen är det rent ut sagt rasistiskt att ta bort djur för att dom inte har perfekt utssende eller gjort dåligt från sig på utställningar! Det är alltså päls och teckning som avgör liv och död… Jo, så har det faktiskt varit bland oss människor också…

Och när nu jakten kommit på tapeten… Att vi männiksor är så korkade att vi stjäl djurens natur- sen blir vi förbannade när dom inkräktar på vårat "revir"! Vi dödar rovdjuren för att dom är för många- sen dödar vi deras byten för att dom blir förmånga pga att vi tagit bort deras naturliga fienden… Det är tur att vi överst i näringskedjan så att vi kan bestämma exakt hur hela ekosystemet ska se ut och hur många djur av varje art som ska få leva.. *suck*

#12 Vi har fått "gåvan" att kunna bestämma över liv och död när det gäller djuren. Att befria ett djur i plågor är inte att slakta- det ÄR att hjälpa djuret vidare till en plats utan smärta. Att ta steget att avliva ett djur som har en obotlig sjukdom men fortfarande mår bra och som vilken dag som helst kan hamna i obeskrivliga plågor är också en gåva vi har fått. Vi ska minska djurens lidande men bara efter att vi gjort vad vi kunnat för att djuret ska ha fått ett så värdigt och långt liv som var möjligt. visst är det hemskt att djur lever ett långt och totalt meningslöst liv bortglömda i ett barnrum men kan man jämföra det med att leva ett lyckligt liv för att sedan bli slaktad vid 6 månaders ålder? jag vet att det finns underbara gårdar där djuren har det bra ända in tills döden och där dom slipper frakt och stress för att gården införskaffat eget slakteri, men det är tyvärr ovanligt..

Att katten tar möss, att höken äter sorkar, att räven tar kaniner är ju inget man kan förhindra. bättre att djuren själva ser till att hålla ekosystemet i ordning än att vi människor går in och gör det. Bättre att katten tar sina möss än att vi går in med gift och bekämpningsmedel för att minska beståndet. Vad ska rovdjuren välja på? deras kroppar är gjorda för att helt/delvis leva på kött, men vi har ett val! vi kan ta ställning till hur vi vill leva! vi kan må bra/bättre (beroende på nuvarnade matvanor) av helt vegansk kost! Sen är det upp till var och en att ta ställning själv.

Sajtvärd på Iller.ifokus

susanne-s
0

Min åsikt är att när ett djur/människa är död så har vi inga känslor. om döden sker smärtfri och snabbt så anser inte jag att det är fel att döda. Jag har till exempel får och slaktar lamm varje höst, det gör mig lite ont att skicka till slakt eftersom att djuren blir stressade av både transporten och väntan inne på slakterit. dom som vi slaktar hemma dör snabbt och hinner inte förstå vad som händer, denna död är ju bra mer skonsam än tex. en stackars mus som blir offer för en katt och leks ihjäl. Jag tycker att det är fel att säga att döda är fel, så länge inte djuren plågas tycker jag att det är helt ok, för dom hinner aldrig förstå vad som ska ske. men självklart har alla rätt till sin åsikt! kan också tillägga att jag skulle kunna äta kanin, dock inte en jag har som keldjur. Lika lite som jag skulle äta upp min egen häst. men jag äter häst annars.

www.gullsmyrastuteri.se

myriis
0

Brr.. Varför ska vi människor äta kött egentligen? Jag menar.. Det lär ju inte vara för det höga talet djurantal, eftersom näringskedjan fungerade bra innan människorna skulle lägga sig i. Så vi ska alltså döda för att njuta i några minuter..

Men om jag dödar en människa, smärtfritt, då är det mord. Visst, människan i fråga är inte med på det, men är djuret det då?! Bara för att vi kanske är intelligentare och så ska vi få döda djur hur vi vill. (Avlivning är ju okej)

Om man tänker på världen i helhet: Människan dödar djur för skojjs skull. Vi fångar dem, föder upp dem i fångenskap och äter sedan upp dem. Vi dödar dem för att vi hotas av att dem ska bli fler. Dem hotas av att vi ska bli fler, men det bryr vi oss inte om. Vi snor deras revir och bygger våra egna saker som förornar miljön och håller idiotiskt nog på med att ta död på oss själva och vår omgivning. Man kan säga att människo folket är en självmordsbombare. Vi tänker döda oss själv och alla djuren.

Sen finns det några som sticker ut. Några som använder dessa söta varelser mot vänner och försöker få folk att sluta döda.

Iram
0

Jag skulle definitivt kunna föda upp och slakta kaniner för köttets skull. Jag tycker att det är ekologiskt och miljövänligt att bara äta kött som man själv fött upp, som man vet har haft det bra och inte levat, transporterats eller slaktats under förnedrande former. Tyvärr är jag inte där ännu utan köper mitt kött ifrån affären.

Min dröm är att en gång i tiden bli näranog självförsörjande. Att kunna ha kanin och gris till kött, höns till ägg och kött, odla grönsaker själv osv…

Sen kan jag säga såhär; jag skulle inte slakta och äta upp kelkaniner som jag haft sen gammalt. Men om man föder upp en kull jättar, så skulle de som man inte säljer eller behåller till Avel kunna gå i grytan när de är runt 4 månader. Dessa kaniner är det förstås enklast om man vet att man ska slakta ifrån början, för då fäster man sig inte vid dem så mycket. Huvudsaken är att de får bli bra omskötta medans de lever! Att ha kaniner för köttproduktion i ett stort hägn utomhus vore ju det optimala. Då fick de ett riktig bra kaninliv, även om det blir lite kort…

Däremot ogillar jag när friska djur slaktas utan ett "syfte" , annat än att man tröttnat eller liknande.

myriis
0

Så det är okej att slakta kaniner för att du vill ha kött men inte för en människa att "slakta" en annan människa för att man är kannibal?

susanne-s
0

#30 Nu måste jag lägga mig i, anser du att vi människor är likvärdiga djuren? Visst att ett liv är värt lika mkt oavsett vad det är för art, tycker du verkligen att slakt av en gris tex är likvärdigt ett mord??!!?? Vi människosläktet har alltid!!! i alla tider levt på jakt och slakt. vi har användt pälsar till kläder mm. Menar du då att vi människor har gjort fel sedan urminnes tider?

Ett slaktdjur får den allra bästa tänkvärda vården en människa kan uppbringa, näringsrikt och bra kvalitet på foder, tillräkligt mkt för att växa och må bra men inte för mkt för att bli fet. Dom flesta ger djuren mer utrymme än vad lagen säger och betes djur får dessutom vara på bete under sommaren. Dessutom kompisar av samma art. Många djurägare som "bara"har sällskapsdjur har ofta okunskap om vad det är för foder tex, som dom ger sina djur. se bara tråden om hö/halm.  många - inte alla- är understimmulerade och sitter ensamma hela dagar kanske tom utan en kompis av samma art.

Om djuren får välja så tror jag att dom väljer en partner eller vän av samma art, inte en människa. Här kan vi väl prata om egoism. Vi människor anser att sällskapsdjuren behöver oss och älskar oss så mkt. Har dom ngt val än att ty sig till den som faktiskt föder den.

Håller med #29 All föda upp sin egen mat, ge allt djuret behöver för att få ett bra kött. att kunna avliva dom snabbt och stress/smärtfritt måste vara det optimala.                                 Att slakterierna ser ut som dom gör beror ju helt på regeringen i Sverige - ändå har vi kommit långt här, jämfört med många andra länder.

www.gullsmyrastuteri.se

KajsaM
0

#31 "Många djurägare som "bara"har sällskapsdjur har ofta okunskap om vad det är för foder tex, som dom ger sina djur. se bara tråden om hö/halm." Så du tycker att jag är okunnig??? Jag tar faktist illa upp då du skriver sådär.

susanne-s
0

#32 Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, jag menade absolut inte dig och inte ngn annan i tråden heller! Generad utan generellt, vad är skillnad på hö/halm, vad är bäst havre korn vete? olika frön…  Självklart kan man inte veta allt och att vara ny på ett område eller inte ha kunskap är inte fel - så länge man försöker lära och göra det bästa tex. för djuren.

Men för att återgå till slakten - har ngn överhuvudtaget sett ett djur slaktas? se det innan ni uttalar er om hurvida djuret lider.

Förlåt igen Kajsa!!! dumt formulerat av mig.

www.gullsmyrastuteri.se

Solan
0

Jag tycker det är upp till var och en..

Uppfödare av stora raser tar ofta tillvara på kött och päls då det inte är så lätt heller att sälja såna djur till kel.

Personligen skulle jag ha svårt att äta upp ett djur jag haft men så bor jag ju inte på en gård heller där sånt blir väldigt naturligt.

KajsaM
0

#33 Det är OK Skrattande

myriis
0

Ursäkta Susanne, jag drogs med litegrann. Hade nyss sett ett program på Animal planet om djur som blev misshandlade innan dem slaktades.  Dock tror jag du har liite fel angåande det där med "kaniner väljer heller en partner, eller kompis än en människa." . En av mina kaniner rent ut sagt hatar andra kaniner, både hanar eller honor, så hon väljer nog hellre en människa..

Matilda_91
0

#36: Alla är ju olika, kaniner, hundar, valrossar och människor. Vissa människor umgås hellre med djur än med andra människor och samma sak är det med djuren ;) Men jag tror Susanne menade i det stora hela. För i det stora hela måste man väl ändå säga att en kanin mår bäst om den får vara med ett djur som pratar samma språk, dvs en annan kanin. Som med hundar tillexempel. Det är otroligt viktigt att man låter sin valp träffa andra hundar och lär sig språket.

Tina-A
0

#37: Jag håller med dig. Alla är olika, men de flesta mår bra av att umgås lite med "sin egen sort"

myriis
0

Jo, det är sant. Men jag och min lilla kanin passar varann, hon trvis inte speciellt bra med andra djur och jag trivs inte med andra människor, om det inte är via internet.

susanne-s
0

Jag skriver inte mer nu, det blir så lätt fel och vi alla har olika åsikter. Jag står för min, jag anser inte att det är fel, varken att hålla djur eller att slakta och äta dem. Det som gör mig ont är alla djur som faktiskt mår dåligt och inte får den skötseln dom behöver och inte få vara djur. Samtidigt gör det fruktansvärt ont i mig och se filmer om tex.transport till och slakthus framförallt i andra länder där djuren faktiskt mår mycket, mycket dåligt. Det gäller allt från smådjur upp till nötdjur och även all vanskötsel av vilda djur. Jag vet hur jag ska kunna avliva mina djur om olyckan är framme, det gäller både kanin, katt hund, häst och får. jag skulle inte tveka om det handlade om att förkorta ett djurs lidande, lika lite som jag skulle tveka att avliva ett t.ex. trafikskadat djur.   Nog om detta och ursäkta om jag trampat någon på tårna, det var inte min avsikt men denna fråga är så otroligt laddad.Hemlis

www.gullsmyrastuteri.se

KajsaM
0

Jag står så där mitt i mellan. Jag tycker inte om att djur dödad i onödan, fast ändå så äter jag kött. Generad

KajsaM
0

Hittade en artikel från aftonbladet.

OCH JAG VANAR FÖR OTÄCKA BILDER!

Ska bara säga att jag gråter när jag läser detta Gråter

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,819783,00.html

myriis
0

Fy tusan alltså :S Jag grät när jag såg bilden, men som sagt.. Ni som tycker att man kan äta kanin tycker säkerligen att hund går lika bra.

Iram
0

Myriis, är du vegetarian?

Iram
0

Och njäe, jag skulle nog inte äta hund. Men mest för att jag inbillar mig att de inte är särskilt goda. Räcka ut tungan

JossanH
0

#33 det finns många olika former av slakt. att säga att alla former är smärtfria är som att säga att alla metoder är plågsamma. Det är inte svart eller vitt. Många djur slaktas säkerligen på ett vänligt sätt utan smärta men det som gör väldigt ont i mig är dessa långa och stressande transporter.. Vill bara påminna om att kycklingar/hönor som slaktas, "plockas" först från uppfödarstallet. Då packas 6 hönor i varje låda (måtten är ca 70*50*40) och lastas på en lastbil. Hönorna är enormt stressade och det är inte ovanligt att dom bryter både ben och vingar. Detta vet jag pga att min pojkvän "plockat" hönor för att få in pengar till sitt fotbollslag.. I detta finns inget som kan kallas djurvärde! Att alla slakterier skulle finnas på gården skulle vara optimalt. jag ser inte att ett djur lever lyckligt bara för att den står vid fränder. Då ska det vara en ekologisk gård där djuren har fri tillgång till utevistelse! man har ju undersökt huruvida kossor gillar att vara ute på vintern eller ej och kor som har den möjligheten trotsar kylan för en nypa frisk luft!

Sajtvärd på Iller.ifokus

myriis
0

Jag vill bli, men får inte.. Så i skolan och sånt äter jag inte kött och försöker inte göra det hemma heller.