skriva stamtavlor
Hej
Hur gör man för att skriva stamtavlor på sina ungar, jag har precis fått mitt uppfödar nummer och min första kull där föräldrarna är registrerade, mammans papper är iväg skickade så hon kan bli stambokförd. Men hur gör man nu då med ungarnas papper? ja läste i "kanin uppfödaren" om att man kan köpa nått uppfödar paket? vad innebär de?
någon som vill förklara :)
MVH Anna
Uppfödarpaketet (antar du menar avelspaket) innehåller;
* 50st burkort
* 30st ungdjurskort
* 10 plastfickor
* Penna
Dock tycker jag det är bättre att beställa Utställarpaketet, då det innehåller mer saker man har nytta av;
* Stamtavleblock
* Anmälningsblock
* Penna
* Vykort
När det gäller stamtavla kan man ju välja på pappersvarianten som man fyller i själv, eller datavarianten som man fyller i via datorn och skriver ut.
#1 tack för svar, de var de sistnämde jag menade. men hur får man dem över datorn? ska man skanna in dem själv då eller? *känner mig dum som inte kan nått*
#2: Man får ett program man installerar på datorn. =)
När man öronmärkt kaninen tex kna man själv då skriva stamtavlan? elr ska någon godkänna den elr något?
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#4: Stamtavlan behöver inte godkännas.
Enda kravet är ju att det inte får finnas mer än 2 luckor i stamtavlan, och inte på samma sida.
Så ja, när kaninen är märkt (Vare sig genom öron- eller ringmärkning) kan man skriva stamtavla på den.
Jag har för mig att man måste ha ett vetrinärs intyg eller något sånt om man öronmärker själv. men jag kan ha fel. Stamtavlan tror jag man fixar med själv.
#6 man får la inte öronmärka själv längre?
// Hanna
#6: Tyvärr har inte KAF sagt att man måste ha veterinärintyg för att intyga att kaninen är lagligt märkt (dvs hos veterinär).
Inte heller jordbruksverket kräver det, trots att det var dem som stiftade lagen..
Däremot är det ju bra att ha, ifall det någon gång skulle bli någon typ av kontroll.
Eller bara för att själv känna sig trygg.
vilken sida kan man läsa om uppfödar nummer på skaf? nåfon som kan länka?
// Hanna
Vad är anmälnings block ? är de när man anmäler till utställningar eller?
jag visste inte att man var tvungen att skaffa sånna? på marsvin skriver man bara ut den från nätet. ^^ så mycket klydd de är hehe. eller så är de bara jag som inte fatar de riktigt änu ^^
#11: Yes, det är till utställning.
Det är inget måste.
Antingen kan man anmäla via internet, eller via post.
Vissa har ju inte alltid tillgång till internet/dator. =)
#3 hur får man pogramet? Jag har beställt själva stamtavlorna och fått dem? Hur gör jag nu? har inte fått pogramet? ska man beställa det också?
putt
#13: Faktiskt ingen aning om hur man gör med programmet, har inte det själv.
#15 jag mejlade han som har hand om materialet och han sa att man ska höra av sig till stamboksföraren i sitt län så kan man köpa de där. men han som är i mitt län svarar aldrig när jag försöker nå honom, kan man ta de med riks stamboksansvarig i stället tro?
#16: Det borde du kunna.
Ber han dig ringa till länsansvarig, så tala om att du försökt och denne inte svarar.
#17 han bad mig inte om de. men nu skippar jag de med pogrammet kostade 300:- de tillåter inte min budjet så ska beställa vanliga stamtavlor.
#19 förlåt att jag skriver en fråga, är också intresserad av hur det går till ;)
Måste man öronmärka kaninen inna man kan skriva stamtavla? Hur långt bak måste stamtavlan gå?
det är mamma pappa mormor morfar farmor farfar som står med men det får finnas en "luka" på varje sida. så tex inte mormorn finns med elr pappan tex
// Hanna
#20: Ja, kaninen måste antingen vara öronmärkt eller ringmärkt.
# 20 en av föräldrarna måste även vara stamboksförd annars blir det en lucka.