Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2867 ggr
Sjomoren
0

Ponnyfoder som kaninpellets?

Vad har ni för erferenhet av att använda ponnyfoder till kaninpellets? Jag har hört att det är ganska vanligt och att en 20kg säck skulle kosta 200:- vilket är ganska billigt. Det låter ju som en bra idé om det har rätt värden på fodret i sig, det finns ju så många olika sorter. Vad vet ni? (=

MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

Taci
0

Jag har ingen aning om vad du menar för foder. Men om du överväger det för att det är billigt kan du lika gärna köpa Carrier, ett mycket bra kaninfoder, som kostar runt 230-240 kr för 25 kg.

annaforsgren
0

jag tycker du ska köpa pellets som är gjort till kaniner, de kostar lite mycket som hästfodret du sa^^
Granngården brukar ha stora säckar till bra pris:)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

pandabjorn
0

jag känner en som ger hästpellets, så det funkar

Mascot
0

Absolut inte bra att göra det ..

Veero
0

Tycker du ska ge kanin pellets,, det är ju gjort för kaniner och häst pellets är för hästar. det är ju olika slags mineraler och vitaminer i så det bästa är ju för kanin. Men Carrie är ju billigt och bra :)

Fiona
0

#4 utvecka gärna varför de inte är bra att ge det ! ;)

Men håller med dom andra hästpellets (lucern antar jag att du tänker på) kostar lika mycket som kaninpellets, och dom har antagligen inte samma inehåll så kör på kansinfoder du (:

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Elina.
0

#4: Kan du ge en utförlig förklaring till varför det inte är bra?

Det är ju inte säcken man ska titta på när man köper pellets, utan på vilka värden fodret har.

Tarkie
0

#4 Helt fel. Hästar och Kaniner behöver samma vitaminer mm som hästarna deras magar funkar även nästan på samma sätt. På Kanin-net.nu så är det många som ger Krafft groov 90 och 125 tror jag dem heter.

Man kan ge häst foder!

Tejoos
0

Jag ger mina frassar Kraft Groov 125 och är jättenöjd med det!

Som flera tidigare sagt så har det väldigt bra värden för kanin, se rubriken Pelletssorter på www.kanin-net.nu för fodertabeller med näringsvärden.

[Wera]
0

Borttaget, min data hade lite cp ryck skickade då 5 av samma inlägg >.< :Sp>

[Wera]
0

Borttaget..

[Wera]
0

borttaget..

[Wera]
0

Borttaget..

[Wera]
0

Vrf använda hästfoder när man lika gärna kan köpa billigare kanin foder som nog är lika bra? Häst foder som du sa 200kr för 20kr. Jag köper Rabbfor kanin pellets för 130kr / 30kg! ;)

Tarkie
0

Oj?

Tejoos
0

#14 Kraft Groov 90 kostar 130kr för 20kg, Kraft Groov 125 kostar 170kr .

Kraft Groov 125 ligger i topp näringsmässigt, man ska inte stirra sig blind på vad som står på påsen utan kolla på fodret innehåller istället! Glad

Emma-lundqv
0

Jag har Rabbfor nu men tycker egentligen att det är lite för varierande kvalité och för lite fibrer. Funderar nu lite på om krafft grov är något att överväga? Det är ju väldigt små skillnader i näringsvärdena, och mer fibrer. Är i så fall 90 eller 125 bäst? Största skillnaden mellan dem verkar vara att 125 innehåller mer fett, energi och protein.

[Stampelina]
0

Jag har gett mina Carrier men hade tänkt blanda med lite Lammfor.(skratta inte nu Monica om jag stavat det helt fel, he he!)

Det kanske inte ens hette så, men jag har fått det rekomenderat så jag tänkte testa det.

pandabjorn
0

Som sagt, jag känner en väldigt seriös kaninägare som använder sig av hästfoder så jag tror på det.

Sashhi
0

Funkar nog väldigt bra, dock ska man läsa noga om närningsvärden och sådant innan man andvänder det! Get/kalv/fårpellets funkar även bra!

Not your mom, not your milk.

monica551
0

Jag ger mina 25% Carrier och 75% Lammfor  (Lamm 500).

Innan gav jag mina enbart Carrier men fick tipset om att använda Tackfor. Jag läste på näringsvärderna och då tycket jag att Lammfor låg närmare Carrier än vad Tackfor gjorde och prisskillnaden på Granngården mellan dessa var endast 10:- vilket inte var något att ens ta med i beräkningarna.

Jag gav under ca 5 månader halva min kaninskara Carrier som vanligt och den andra halvan av skaran fick Carrier/Lammfor blandningen. Och på 5 månader borde jag ju då ha sett någon skillnad på "testgruppen" kontra de andra kaninerna. Men jag såg ingen skillnad. Dom fällde inte mer eller mindre, dom höll vikten lika bra (om inte aningen bättre på Lammfor faktiskt), dom hade inte mer eller mindre eller lösare eller hårdare avföring. Så sedan en månad tillbaka så går samtliga mina kaniner på denna blandning.

Nu under vintermånaderna så ger jag även en liten skvätt med solrosfrön samt havrekross. Detta för att ge ett litet extra tillskott av fettkost vilket ger ökad energi. För med den sjunkande temperaturen så ökar energiförbrukningen rejält för att hålla värmen när det är ett par minusgrader och mer ute. Men man måste vara försiktig med dessa tillskott så att man inte får hakpåse på sin kanin. Lagom är bäst. Jag ger typ en halv matsked solrosfrön och en matsked havrekross per kanin och dag.

Priser på Granngården:
Carrier, 25 Kg         =  255:-
Lamm 500, 25 kg   =  159:-
Havrekross, 15 kg   =   66:-
Solrosfrön, 20 kg    =  329:-

Tejoos
0

#17 Mina frassar Texas och Diezel är fortfarande växande ungdjur och därför ger jag dom Kraft Groov 125. Men nästa säck blir Kraft Groov 90 när de är vuxna.

[Effan]
0

Om man utfodrar sin/a kanin/er med Kraft Groov 90/125… ska man minska på mängden pellets då… eftersom pelletssorten/sorterna har mer näring? Eller är det bara att köra på som vanligt?

Zvintos
0

#23: Det beror på hur pass lätt kaninen har att hålla sig i hull med det fodret.
Testa att ge som vanligt.
Märker du att den lättare ökar i vikt, så minska givan. =)

[Effan]
0

#24 Ok tack för rekomendationen! : )

[aammE]
0

Men vad är skillnaden på groov 90 och 125?

Linnet
0

Har testat lite olika, rabfor, solid 120 (nötfoder) fårfor, kraft groov 90, tycker att kraft groov är lite för stora pellets. Men det är nog ungefär likvärdigt energimässigt. Dom flesta kostar ca 150:- för 25 kg, kraft groov var lite dyrare 185:-

TereseE
0

Jag ger som sagt Kraft Groov till mina kaniner och både jag och de är jättenöjda. Man ska inte stirra sig blind på om det står häst eller kanin utan kolla upp näringstabellerna.

De stora pelletsbitarna passar jättebra både till min belgiska jätte och min lilla fluffkanin av dvärgras. Personligen går jag mer på näringsvärdet än priset.