Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 815 ggr
amanda_91
0

hmm????

är det stor skillad att ha en kanin än att ha tyo 3???ni som har fler kaniner än en, vad tycker ni?

Quendy
0

lite smutsigare bur bara :P om man har dom i samma bur.

amanda_91
0

mkt mer jobb?

Tina-A
0

Vi har ju 2 kaniner, och eftersom de sitter i samma bur tycker jag inte det är någe värst mer jobb. Man matar dom samtigt, tar ut dom och leker med dom samtigit, pussar på dom samtidigt och sådär .. :D Man måste byta i buren lite oftare bara

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

amanda_91
0

ok. tycker du att det luktar mer elr?har du dom inne? fundera på att sakffa en till så man måste ju veta liteFlört

Tina-A
0

Jag har mina ute så lukten känner jag inte av så mycket :) Men det borde ju lukta dubbelt så mycket om man har dubbelt så många kaniner. Men då får man ju också byta i buren oftare.

Lotta_A
0

så lägen man byter i buren, eller i toaletten om dom nu har en sån, så borde det inte lukta speciellt mycket mer :)
Vad kul med en till kanin :)

jag tycker faktiskt det är bra att ha två st så dom får lite sällskap och får umgås med en annan kanin. Inte bara träffa människor

KajsaM
0

Kan man ta 2 kaniner i en 120 bur?

Lotta_A
0

#7: hmm. Jo det kan man göra.
Men ju större ju bättre. Och ju större bur man har ju större är chansen att kaninerna inte börjar bråka och så.
Men det lär ju gå :9

Zvintos
0

Jag har 7 kaniner, och jag tycker inte att det är så enormt mycket jobb.
Visst tar det tid att göra rent burarna (1,5-2 timmar) och så, men det är sådant man får ta. Glad Sen är det ju lite mer jobb med att sköta om alla, få dem tama/hålla dem tama. Men inte så mycket att jag inte klarar av det. Det enda som jag tycker ibland kan vara lite jobbigt, är att det kostar en del. Men vad gör man inte för sina älsklingar? Glad

Lotta_A
0

#9: Hehe. ja. lite pengar kan man ju lägga ner på dom små liven. Man får ju himla mycket tillbaka faktiskt :)

Men jag kan tänka mig att det kostar en del. Med allt hö och spån och mat till 7 hungriga niner.

Zvintos
0

#10, jodå.. spånkostnaderna var värst. Men nu köper jag spån av min klasskamrat, de har häst och köper ändå till dem. Så jag betalar 60kr för en 25kg "bal" med spån. Gick åt 1/3 för att göra rent alla burarna. Så värt pengarna var det definitivt!Glad

KajsaM
0

#8 Så du tror att det funka?, för dom är då bara där på vinter och får vara ute och skutta varje dag.

Lotta_A
0

#12: Jag tror absolut att det kan fungera, men man kan ju aldrig vara hundra procent säker.

KajsaM
0

nej men jag tänkte så att men kan :P

amanda_91
0

ja skulle å så fall skaffa en kaninunge på våren då, å kastrera alfons.Å låta dom vara ute hela sommaren i en skit stor bur som blir dom vänner hoppas jag. Sedankan ja flytta ver dom till en mindra inne bur hmm kanske funkar…hehe

KajsaM
0

Joo det är så det kommer att bli då Hampus får en kompis ;P

amanda_91
0

ok vad bra. åå vad ja längtar. de är så kul att hämta hem en nya familjemedlem;P ehehhe.

KajsaM
0

Hehe joo :D

Tina-A
0

Vad härligt med en liten kaninunge :)

KajsaM
0

Fast jag har precis haft en kaninunge, fast han är ju 6månader nu :P

trollet85
0

många kaniner vill inte bo ihop med andra.
kaniner som är vana att bo ihop me någon annan sen den a kaninunge kan funka me andra kaniner än sin burkompis. men de går inte att garantera att de funkar. oftast brukar detta inte visa sej förns kaninerna e helt könsmogna vid typ 6 månader.

Lotta_A
0

ajo. När kaninerna blir könsmogna kan det bli ordentliga slagsmål. Kaniner kan vara små tuffingar när dom vill och dom kan skada varandra riktigt ordentligt faktiskt… Så man får ta det försiktigt om man ska sätta ihop två stycken.
Man kan aldrig vara säker på att det funkar, men det kan gå. absolut

Matilda_91
0

Jasså? Jag trodde det var ganska lätt att sätta in en hona (en unge) till hanen.. Hm, men det går väl bättre om man sakta vänjer dom vid varandra, så man inte  bara sätter ihop dom direkt utan låter dom bo i varsin bur ett bra tag.

mocchino
0

Ja det är ganska individuellt från kanin till kanin om det funkar ihop eller inte..

Min kanin har bott ihop med tre olika hanar..

Den ena hanen Ceasar har hon bott med en gång och han älskade henne medans hon inte alls var speciellt förtjust i honom, visst dom bråkade inte men dom låg inte och sov ihop heller.. Dom bodde ihop för att det skulle para sig, men det vart inga ungar där.. Dom bodde ihop i ca 1mån och vi såg inte att dom parade sig en enda gång så där tror jag det inte blev några ungar pga att hon inte "släppte till" helt enkelt..

Sen har vi Bosse som hon bott med två gånger.. Dom fullkomligt älskade varandra!! Dom sov ihop, dom jagade hönsen ihop, dom följde efter varandra nästan vart den andra än gick.. Dom bodde oxå ihop endast för att dom skulle para sig.. Dock när vi såg hur mkt dom gilla varandra så började vi fundera på att kastrera antingen Bosse eller Lilla My.. Men så vart det inte..
Men jag kan säga att där vart det PARNING iaf!! Dom bodde ihop ca 1 mån förra våren och så fick dom träffa varandra igen i våras och bo ihop i ca 1 mån och där vart det PARNING efter bara 10min typ.. *haha* Sen så glömmer jag inte det där glädjeskuttet som Lilla My gav ifrån sig bara några minuter efter att hon fick komma in i buren och träffa Bosse.. Skrattande
Han var verkligen älskad våran Bosse, inte bara av oss utan av resten av djuraskaran oxå..

Sen den tredje hanen hon bodde med var en kastrerad hane som jag försökte pussla ihop henne med förra vintern då hon bodde inne.. Det funkade väll okej mellan henne och honom, förutom att han var på henne HELA tiden.. Men där funkade det inte mellan honom och mig.. När dom två bodde i samma bur så fick jag absolut INTE röra Lilla My, och inte han heller för den delen.. Han anföll mig så fort jag satte in mina händer i buren.. :/
Så jag vågade knappt ge honom mat eller nånting.. Så han fick flytta..

Sen så har hon fått bo extra länge med några av hennes ungar oxå.. Hanarna som råkade stanna kvar lite för länge, dom funkade hon bra ihop med.. Men i första kullen där jag funderade på att behålla en hona, pga att jag inte fick henne såld bla, där funkade det inte alls.. Mamman tröttna på sin unge och tyckte att hon skulle flytta vilket hon visade genom att hon ryckte bort massa päls på den stackars lilla kaninflickan.. Som tur va hittade jag ett hem till henne sen..

Men vad jag har hört så så länge man har en bur som är stor nog så borde det funka, men det finns tyvärr inga garantier.. Spelar ingen roll om dom är besläktade eller inte..

// Nathalie

Hakefjordenskaniner
0

Det är ju mer jobb men det underlättar oxå om man tänkte ha dom i hopp!

En ensam kanin kan lätt bli däppig om man inte håller på med den medans om dom är två st så underhåller dom varandra för det mesta om det inte är allt för stor ålders skillnad! 120 bur är okej om dom får komma ut och rastas någon gång per dag om vädret tillåter och om inte kaninerna är allt för stora men en dvärgras() ej kanin över 2½ kg) är det helt okej tycker jag!

MVH Jessica

myriis
0

Det är mkt mer ansvar att ha tre kaniner än en, och det är inte samma sak.. Kaniner ska helst på en och en, eftersom det är bäst så. Om du har två honor i samma bur kan dem bråka under brunst tiden och det är dumt att kastrera en hane bara för att han ska bo med honan. Så ja, det blir fler burar att städa, fler gosstunder och såklart mer kostnader. Att låta kaniner bo tillsammans för att inte behöva städa mkt är egoistiskt. Dock finns det ju kaniner som inte gillar att kela med människor, så en kompis till såna kaniner skulle nog vara bra. Men sen detta att man vill ha två kaniner men inte har tid och sätter ihop dem för det är ju dumt!

Nu vet jag inte vad du har för avsikter eller om du tänker sätta ihop dem, men detta är min åsikt.

KajsaM
0

Tycker du att det är dumt att kastrera en hane för att han ska bo med en hona?

Matilda_91
0

Jasså? varför är det dumt att kastrera en hane enbart för att den ska bo ihop med honan? Jag själv tror att kaninerna trivs bäst med sällskap och jag hade tänkt att kastrera Albin och skaffa en hona…

KajsaM
0

Jag ska okå kastrera min hane enbart för att han ska bo med en hona..