Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 522 ggr
liiinas
0

Är hon för "stor"?

Hejsan! Nu kommer jag här igen och ska fråga om min kanins matvanor m.m… Tungan ute

Isadora är en dvv, född 9/1-09. Nu väger hon 1652 gram (den 24 maj) Hon har börjat få en liten dubbelhaka tror jag.. Jag vill ju såklart inte att hon ska ha det om det går att få bort.

Jag läste lite här på andra inlägg om det och någon sa att det kan vara päls, men det känns ej så, en annan sa att det är ärftligt, så om det är det är det ju inte så konstigt eller vad man ska säga!

Hon äter väääldigt mkt gräs när hon är ute i hagen, vilket hon  är runt 5-6 h på vardagar och något mer på helgerna.  Hon får en matsked pellets varje morgon. Fir tillgång till hö.

Jag går ut med henne i selen cirka 15 minuter varje dag och då försöker jag få henne att springa så mycket som möjligt genom att vara på vägen utanför tomten.

Jag kan inte heller med att ha´henne inlåst i den faktiskt, rätt så lilla buren där hon inte kan skutta ordentligt, hela dagarna.. Det påverkar ju också edn andre kaninen, Vanesso.

Så jag undrar lixom vad jag ska göra..  Någon ideé^^

Frågor:
1. Är hon "överviktig" om hon väger 1652 gram?
2. Kan man få bort dubbelhakan?
3. Är det lagom mycket pellets? Ska jag ta bort den?
4. Påverkar gräset hennes vikt/dubbelhaka mycket?

Tacksam för svar!Flört // Linnea

Linnet
0

Svårt att säga om vikten, en vuxen dvärgvädur ska ju inte väga över 1,9 kg även om många inte håller den vikten. Hon har ju knappast vuxit färdigt utan hon kommer nog att växa och bli tyngre. Men har hon börjat få hakpåse redan vid 4 månaders ålder så kan det ju bero på att hon är lite överviktig, men det är ju ärftligt också. Honor brukar ofta få hakpåse efter att dom haft en kull ungar. Ibland kan det bara vara en massa päls, trodde min ena hona hade det, men när jag kände ordentligt så kändes det bara som päls.

Men får hon bara en matsked pellets så är det ju inte mycket, ½ dl brukar man väl säga är lagom till en dvärgvädur. Hö och gräs ska dom väl inte bli för tjocka av.

Brownie
0

Det mesta som du gör låter helt normalt.Bra att du tar ut henne på gräset o springer varje dag,det låter ju som hon får daglig Motion ;)

liiinas
0

Okej, Tack för svaret #1. Jag är nämligen lite irriterad/orolig över att hon äter såpass mycket gräs i hagen, och att det då är det som gör hakpåsen. Tycker det är konstigt om det inte skulle vara gräset och höet för hon får ju komma ut i selen varje dag och hon får ju bara en matsked pellets från en låda i en djuraffär. Kanske är sorten det är fel på :P ? Så vad skulle det annars vara lixom..

[Wera]
0

Så "mkt" redan vid 4 månaders ålder? *-) Egentligen "ska" unga kaniner under 6 månader ha fri tillgång till pellets, hon kanske är en sådan kanin som lätt går upp i vikt… vet inte alls vad du ska göra, gräs blir dom inte feta av tror jag. Måste i så fall äta skit mkt, för det inehåller mest vatten av gräs. Vuxna dvärgvädurar brukar ofta väga runt 1.7-1.8kg.

Vad är det för pellets du använder?

liiinas
0

#2: Mm, tycker också det, men ändå så har hon den där påsen:P Jag är självklart inte 100% säker på att det är så, men det ytp hänger när hon har någon sele runt halsen, och så känner man typ hud om man tar på den.

#4: Ojdå, ska de egentligen ha fri tillgång??? Då skulle hon ju väga ungefär elefant nu… xD
Uppfödaren sa att hon är ett matvrak (vilket jag håller med om).  Hon sitter 95% av tiden i hagen och äter..

Tack för svaren! Dock vet jag fortfarande inte vad jag ska göra för att antingen få bort den, eller ge henne mer Motion :P

Brownie
0

#5 Hmm… Är pelletsen du ger henne fet elr så?

[Wera]
0

#5 Om hon har det så lätt att hålla hullet uppe får du väl utesluta pelletsen sen när hon slutat växa (för hon växer ju än) och låta henne leva på hö, grönsaker och vatten + lite frukt. Många kaniner klarar sig bra på det.

Sashhi
0

De flesta av mina unga kaniner skulle också bli överviktiga om de gick på fri tillgång, brukar försöka begränsa det lite iallafall.

Not your mom, not your milk.

Brownie
0

#8 Detta hör inte till men hur många kaniner har du??;)

[Wera]
0

Vad för pellets använder du? Pröva att byt till Carrier, det mättar snabbare. För det har mer tuggmotstånd.

Sashhi
0

#9 - Gör det visst det. :) Hon pratade ju om: "Ska man ge fri tillgång?" Då gav jag min åsikt om att de inte alltid behöver fri tållgång, däremot hör det inte til lhur många kanienr jag har. Inget elakt vis alls.

Not your mom, not your milk.

Brownie
0

#11 Jag menade att jag frågaade hur många kaniner du har inte hörde till :)

liiinas
0

#6: Jag har ärligt talat faktiskt ingen aning om vad det är för pellets jag ger dem. Den är från vår djuraffär här i trakten, de är ganska tjocka och rätt så långa "bitar".

#7: Det var smart. När ungefär slutar de växa..?

#10: Använder nån från en djuraffär, ingen blandning. Vart köper man carrier? På lantmännen/granngårdenn har jag hört, stämmer detta? Vart annars?

[Wera]
0

#13 Granngården, där finns Carrier.
De slutar växa vid 6-8 månaders åldern tror jag. Beroende på ras också. Större raser växer långsammare tror jag.

Brownie
0

#13 Nästa gång du köper pellets fråga om den är fet elr så :)

liiinas
0

#14: Tack!

#15: Jaa.. Det ska jag. Trodde att den var bra. Men det kanske den är. Ska hursomhelst testa Carrier Glad

Brownie
0

Lycka till!