Kanin ungar, när?
Har en lite grej som jag har tänkt på…
Får kaniner ungar året om, eller har de vissa månader som är "lättare" att få ungar på??
Har nämligen lust att skaffa en kanin nu i januari, februari.
Tacksam för svar!
Mvh Sara
Har man kaninen ute så löper honan på våren. Bor kaninen inne kan honan löpa när som helst på året

Tyvär så vet jag inte, men dom är lätt sålda i början på sommaren. Men då är även risken att en "dålig"ägare bara köper en kanin över sommaren och sen avlivar den. Men det finns nog nån som kan svara på din fråga.

nov-december brukar vara svåra månader för brunst men januari och frammåt brukar vara bättre.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Okej, tack för svaren :)

Kaniner kan få ungar året runt men dom är bara brunstiga kanske 7 dagar poer månad det betyder att dom är villiga men dom kan ändå få ungar utanför brunsten om hanen är "starkare"!
Jag brukar släppa i hopp mina kaniner i ca:2-3 vecker och under dom veckerna så är hon ju i brunst någon gång om nu hanen är underlägsnare än honan!
MVH Jessica
Hej bästa tiden för att kunna avla på kaniner är på våren vilket jag rekomenderar starkt, para kullen så den passar in perfekt till att dom är leveransklara till början av sommarlovet då vill många ha ^^

Som någon sa.. kaniner får ungar året om men brunstperioderna varierar under året.. bor kaninen inomhus med mkt ljus är det lättare att "lura" brunsten så hon kommer i brunst lättare än om hon bor utomhus på tex vintern då det är mörkt..
Även hanen kan bli mer ovillig till PARNING på vinterhalvåret..