Mala eget foder?
Hej!
Jag har börjat blanda mina egna foder till kaninerna, helt utan onödiga tillsatser, och helt anpassade till vad de behöver, och äter i naturen.
Jag har ännu bara gett de det i form av foderblandningar, ärtorna okrossade, havre i hela korn, torkade hela flingor av frukt och grönsaker. osv..
Jag undrar nu om ni tycker jag ska försöka mala ner det. Pelletsmaskiner är så otroligt dyra, så det finns inte en tanke på att köpa en sån.
Men någon form av maskin som man använder i kök finns kanske. Mortel, eller köttkvarn, eller kanske något annat?
Vad tycker ni? (lägger även ut denna tråd på Kaninhoppning.ifokus)

jag tycker det låter jättekul! :)

Varför ska du mala det?
Har du koll på att det finns rätt näringsvärden för kanin i det fodret du ger?
Lite undran bara =)
#2 Jag funderar bara på om det är bra att mala det eller inte. Torkad majs är ju ganska hårt, men det vässar ju deras tänder samtidigt. :)
Fodret innehåller allt som en kanin ska få i sig varje dag (enligt vad jag läst). :)
Baljväxter, Örter, blad/grönt, grönsaker, spannmål, frukt och rotfrukter. Mina kaniner mår bra av fodret. De får i sig vad de äter i det vilda. Sedan är ju ca 70-80% av deras fulla kost hö, och det ser jag även till att ha hög kvalitè på, vilket nästan är viktigast egentligen. :)

Alltså vad ska dom äta om man ska göra eget foder?
Tex, kan jag ta vanligt (Lottie) pellets, havre och typ grönsaker och så? Får dom i sig det dom behöver då?
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Lottie är mera godis än mat tycker jag personligen. :)
Mina kaniner får följande, som färsk råvara:
Baljväxter, Örter, blad/grönt, grönsaker, spannmål, frukt och rotfrukter.
Inget pellets, inget "konstruerat" foder får de. :)
Så lottie skulle jag skippat helt om jag ville testa. :)
Mina får; baljväxter, örter, blad/grönt, grönsaker, spannmål, frukt och rotfrukter, färska eller torkade.
Sedan är hög kvalitè på höet mycket viktigt.

Okej, intressant att veta! Men varför är det som godis? Trodde att lottie var rent pellets..
Jag kommer inte gå över helt och hållet på egengjort foder, men lixom halvt :P Så kommer att ha pellets och sedan annat grönt och så. Vilket pellets rekommenderar ni då?
Jag har vanligt hö från djuraffären (stora genomskinliga plastpåsar). Men vet inte om det kanske inte är ett speciellt bra hö?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#6 Har hört att Lottie mera ska vara som godis, har själv ingen erfarenhet av det fodret. Har för mig att sammansättningen inte är så bra.
Ska du köra hälften pellets bara, så tycker jag du kan välja i stort sätt vilket rent pellets som helst. Stampe är ju bra, så kanske du kan använa det.
Ska du bara ge pellets, så har jag ett annat foder som jag själv använt, men det är svindyrt rent ut sagt. :) Så det hade jag inte så länge. Det finns bara i djuraffärer, och det heter Cuni complit (tror jag, är något osäker på stavningen). Pellets som ser ganska naturligt ut, med lite skrovel på, bortsett från att färgerna på pelletsen nog inte är så naturliga.
Dammar höet, så är det inte bra. Det ska se färskt och grönt ut. Timotejhö är starkt att rekomendera. :)

okej :)
Har hört många här inne som använder sig av lottie, vad tycker ni?
Men jag ska iallafall ta lite musli av hästarna i stallet och blanda i..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#8 Det kan du ta och blanda i om du inte tänkt använda dig av färska råvaror. :)