Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2523 ggr
Ciccikaninen
0

Äter mindre

Hej!

Min kanin Pontus (hona) har sedan fredag ätit mycket mindre än vanligt. I vanliga fall är hela skålen tom, och jag ger henne ½ dl kaninpellets morgon och kväll, och så har hon fri tillgång till hö. Men sedan fredag har hon haft nästan fullt av det jag gav henne, hon har inte ätit så mycket alls. Men vad kan detta bero på? ;/

Hermelina
0

Ibland kan dom väll äta lite mindre om det är välldigt varmt?

Ciccikaninen
0

#1 Jag vet faktiskt inte … :S

Hermelina
0

Jag tror inte det är någon fara, bara hon får i sig vatten. Mina kaniner är dåliga drickare, men ibland brukar jag blanda i lite äppeljuice,då dricker dom på en gång :)

Ciccikaninen
0

#3 okej :) jag har pratat lite med anette dessutom :)

hjartelyckanskaniner
0

Har du kollat hennes tänder? hon kan ha gnagat på flaskpipen och brutit en tand. Det har hänt mina några gånger men det växer ut igen och blir fin, men de äter inte så mycket för de har ju ont. Eller kindtänderna? du kan känna med fingrarna på utsidan av kinden där tänderna sitter, känner du något konstigt som är lite vast och kaninen rycker till eller skriker när du känner där, så ska du åka in till vetten och kolla det och låta de klippa/slipa tänderna.

Men du ska se att det går bra:) det finns alltid en lösning till allt, visst?=) Du får antingen en sorts mat av veterinären, eller så säger de att du ska ge kaninen morotspurré. Blanda då i lite socker i purrén så ska du se att kaninen får tillbaka matintresset snart igen. Sålänge hon äter lite, så är dte inte livsfarligt, men äter hon inget alls så ska man kontakta vet direkt för det är farligt om kaninen inte äter.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

damparu
0

#3 kan man ge dom äppeljuice? Skrikandes

// Ludde

hjartelyckanskaniner
1

Äppeljuice är väldigt sött och då blir de törstiga:) de kan även bli hungriga, men inte så ofta det händer.

Mvh Emma

Ciccikaninen
0

#5 jag skall kolla för säkerhetens skull och som sagt äter hon lite grann. Sen sa anette att kaniner kan ha såna perioder då dom inte äter så mycket. Sen har Pontus också vart skendräktig?. tack för svar :)

#6 jag har inte en aning, har aldrig hört talas om det :S

Hermelina
0

#6 #8 hihi jaa, mina bortskämda kaniner älskar det :P

Det är ett bra tips? om dom inte dricker faktiskt :) Man kan göra så med dom flesta djur.. :P

hjartelyckanskaniner
0

Mina har inte ätit mindre när de är skendräktiga, utan mer isåfall:)

Mvh Emma

Ciccikaninen
0

Hehe men mina kaniner dricker :)

[Wera]
0

Min kompis kanin, fick solen ganska mkt pa sig en dag for dens davarande bur hade tak av plast sa det lyste in, och han vagra ata coh dricka spec. mkt, sen nar han fick mkt skugga borjade han ata!
Sa det kan vara antingen tanderna, sjuk eller att hon fatt for mkt sol. Har hon skugga?

Hermelina
0

Hur gick det med kaninen ? :) Äter den igen? =)

Ciccikaninen
0

#13  :) ja, hon äter igen :)

#12 japp ;)

Tisdus
0

Bara som en liten varning; kaniner kan inte svälta sig mer än ett dygn innan det kan gå riktigt illa. Om kaninen slutar äta igen - ring veterinären. De kan inte (som vi människor kan) överleva utan mat särskilt länge.

Bra att hon äter igen :)

Ciccikaninen
0

#15  pontus kanske äter igen, men hon har en annan gång ätit mycket mindre än vanligt, men alltid en liten tid senare har hon ätit vanligt. Lite underligt :S