Hjälp!
Hej, jag bokade en kaninunge och fick hem den idag. Var och hämtade den ca 10 mil från där jag bor och innan det hade kaninen åkt ca 30 mil.
När Jag kom hem och släppte in kaninen i dens bur såg jag att den släpade bakdelen eftersig. Såg inte det i transportburen eftersom den låg ner och ville inte störa den för mycket.
Kaninen använder bakbenen, men det verkar nästan som den inte har någon styrka att störja på dom, men rör alltså på dem.
För övrigt så äter och dricker den normalt och den har både bajsat och kissat.
Och kaninen gör inget alls när man känner/klämmer över ryggen eller när jag sträcker ut och böjer in bakbenen.
försökt få tag på vetrinären här men dom har helt hopplösa telefontider..
Vad tror ni det är för fel?
Har även pratat med uppfödaren men hon visste inte heller vad som kunde va fel, trodde kaninen måste fått en smäll över ryggen men kan dom få det när är i en transportlåda? För den va bra innan dem åkte och dålig när den kom hem till mig.
Tacksam för svar!
har ingenaning om va de kan vara.. men om du ringer en anna vet från en annan stad ort?? så kanske dem kan hjälpa dej om inte din vet kan de nu.. den har ju ont å hopaps den inte får lida mer än onödan..
Men du får nog bra råd här.. förutom att ringa te vetten el åka in akut så =)

Ring vettar från andra orter, bara för att få råd.
Mvh Maia
Du bör ta kaninen till veterinär ganska omgående.
Släpande bakben/bakkropp är ganska starkt symtom för bruten rygg…
Så betedde sig min hane när han hoppade ur buren och bröt ryggen.
Kaniner har väldigt känsliga ryggar, så den kan ju fått en smäll i transportburen.
Även om det inte låter alltför troligt.
Det är min första kanin och har läst på ganska mycket men detta hade jag verkligen inte räknat med..
Men jag vet inte hur mycket man märker på kaniner att dem har ont? För man kan bära upp den och böja ryggen och ha den i knät och det ända den gör är att buffa på handen så man ska klia den mellan ögonen..
Försöker få tag på vetrinären.. Får prova ngn annan annras.
Men ingen som vet vad som kan va fel?
Kan vara något som kallas för "björntramp", men hör med veterinären, de vill säkert ta sig en titt på den.
Har du kontaktat uppfödaren?
#4: Min hane betedde sig inte alls som om han hade ont.
Däremot visade han stundvis vilken panik han faktiskt hade.
Kaniner är duktiga på att dölja sin smärta.
Han släpade sig fram för att få tag på godis (torkad banan) trots sin brutna rygg, när jag skulle kolla hur det var med honom
Så han betedde sig precis som "vanligt".
Reagerade ingenting när jag kollade bakbenen osv.
Tyvärr låter det som en bruten rygg.
Men hoppas jag har fel.
#5: Men björntramp gör väl inte att kaninen släpar bakkroppen efter sig?
Det är väl "bara" en felställning av tassarna så att den inte går normalt?
#7 Håller med Ninni. De björntramp jag sett har varit att frambenen är böjda som L. De trampar alltså ner alldeles för mkt med frambenen. Inte att de släpar bakbenen.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Fan fan fan.. Hoppas verkligen inte det är så hon har brutit ryggen, och skadat sig i transportet känns inte heller troligt för hon va i en papp kartong med hål i och det är la inte så pass hårt at hon kan bryta ryggen av det lr? :S
#3 Samma symtom hos mig när jag fick hem en hona och hon bröt ryggen samma dag.
#9: Nej, det låter inte så troligt.
Kan den inte ha gjort illa sig i buren då?
vad har du köpt kaninen ifrån?.. får hoppas att du inte har råkat ut för en oseriös uppfödare….
lycka till å ring till nån annan vet än din..
#11 Nej, hon va så direkt när jag släppte in henne i buren..
#12 Vill inte lägga ut namnet på uppfödaren bara så där innan jag vet säkert vad som är fel.

Det är inte bara så att den är vääääldigt försiktig då? Är det en unge? Kaniner som är osäkra kan ju lixom jaa… sträcka sig så långt fram den kan utan att flytta fram bakbenen och sen ligen sakta lyfta fram ett ben i taget… svårt att förklara…. Tänkte när du säger att hon släpar dem men ändå använder dem… Fast är det så bör det ju ge med sig rätt omgående förstås…
Vet inte, hon har fått en sån där ring runt ena bakbenet? kan det va att hon tycker den är läskig?
Tänkte eftersom jag är kattmänniska, och te.x när katter har sele på sig för första gången brukar dem ju trycka ner sig mot marken för om dom inte gillar det.. kan det va ngt sådant?
#15: Tror personligen inte det beror på ringen.
Kan vara så att hon helt enkelt inte känner sig hemma, utan tycker det är ganska läskigt just nu.
Jo, får ringa och rådfråga ngn vetrinär det första jag gör när jag vaknar i morgon bitti och försöka se till att hon har det så lugnt och bra som det bara går tills dess..