Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1928 ggr
AnimalLover
0

hur göra ?

Idag så hade Alma rymt in till hubbe när vi var borta .. vilket ledde till världens bråk så dom rymde och hon jagade honom över heeela gården. Han var ju vettt skrämd , men som tur vad så reagerade grannarna på det och fick fast dom tillslut . så våran granne satt Alma tbx till hagen och hubert fick sitta i en transportbur .. vi vet inte vad vi ska ta oss till ? Vi funderar på att helt enkelt göra oss av med alma , För även om vi kastrerar henne kommer dom inte gå ihop pga av att hubbe är heelt livrädd för både henne och mig nu. Det känns så otroligt jobbigt och jag vill bara sätta mig ner å gråta Gråter vad ska vi göra `?

thexclub
0

Kan ni inte bara ha de i olika burar då?

the vanity, it becomes insanity

AnimalLover
0

#1 det är det vi har dom i men somsakt så smiter hon in till honom. Sen så är det ingen ide , dom kommer stressa ihjäl varandra tillslut

Kaninisen
0

Precis som thexclub säger, ha dem i olika burar. Sedan måste ni se till att de inte kan ta sig ut ur burarna, inte bara för att de ska bråka utan för att de inte ska rymma osv.

Jag ser inte varför det inte skulle gå, ha en i famnen i taget. Tänk på alla uppfödare med 20 kaniner, alla kaniner kan ju knappats gilla varandra men ändå funkar det?
Lycka till!

thexclub
0

#2: vad har ni för burar?

Maiae
0

Jag tycker du gör det som du tror är bäst:)

Mvh Maia

[Wera]
0

Ni far val helt enkelt ordna battre burar sa d inte kan rymma till varandra? Bygg/kop sakrare burar.

AnimalLover
0

#6 det finns inte så stora burar som hon behöver. Jag tror trotsallt att vi MÅSTE ge tillbaks henne till uppfödaren för dom bådas bästa.

AnimalLover
0

#6 det finns inte så stora burar som hon behöver. Jag tror trotsallt att vi MÅSTE ge tillbaks henne till uppfödaren för dom bådas bästa.

thexclub
0

Hur kan det inte finnas tillräckligt stora burar? Hur stor är kaninen egentligen?

Hursomhelst, jag tycker du ska göra det du tycker verkar bäst. Om du tror att kaninen mår bättre någon annan stans så tycker jag du ska sälja/ge bort kaninen. lycka till =)

Baralisah
0

Tänkte också fråga vilken sort Alma där?

Och hur kan kaninerna rymma till varandra när dom har varsin och olika burar?Obestämd + om burarna är stängda, kommer ingen in eller ut?

Dina kaniner rymmer ganska ofta eller?.. tänkte på att det är ju inte första gången du sagt att dom rymt osv. Så redan där skulle man kanske gjort lite säkrare burar så dom inte hamnar i bråk och orsaker massor av stress.

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Kaninisen
0

Jag tror redan du har tagit beslutet, när vi kommer med lösningar försöker du komma med ursäkter (inget illa ment) så på något sätt känns det som om du redan bestämt att du ska sälja en av kaninerna.

Baralisah
0

Glömde tillägga, att om hon är aggressiv mot andra kaniner så förstår jag dig att det inte är roligt att ha kvar henne, + att det blir ju mindre stressigt för henne.

Lycka till nu!

AnimalLover
0

Hon är en franskvädur . Vi har bestämt oss för att vänta tills i morgon och tänka lite då . Vi vill verkligen inte sälja henne , hon är en helt underbar tjej! , Vi har kompostgallerhagar till dom , vi har försökt säkra dom med tak osv men på nåt sett kommer dom över till varandra endå

[Wera]
0

#11 Haller med ;)

[Wera]
0

#13 Men det finns val burar till alla raser? Iaf. uteburar.
Elr bor dom inne?

Baralisah
0

Säkra burarna mer?
Eller köp en bur på blocket eller något liknande? mina kaniner hoppar över kompostgallrerna som jag har, så då valde jag att göra hagen mindre, och la höns nät på botten och på tak.

Hellre en mindre hage som är säkrare.
Än en Hage som är stor och inte säker. Glad så gör det du med?

AnimalLover
0

#15 ute. Har inte sett en enda bur dom säljer som är så stor , iaf inte uteburar . Tänker inte trycka in henne i en 150 bur . Nej jag hittar inte på ursäkter . jag säger bara fakta

pigelina
0

bygg egen?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

AnimalLover
0

#16 det går inte att säkra den mer en vad vi gjort

AnimalLover
0

#18 vadå '' bygg egen '' det är väll inte bara att ställa sig å bygga? Nej att bygga en sån stor bur är svårt .

Baralisah
0

men sätt den andra kaninen i en mindre bur då?
Eller är den också en fransk vädur?

Jag tycker du ska göra kompostgallrerna säkrare. Det går om man vill.

[Wera]
0

#17 150 bur e val inte sa litet? om du t.ex. har en 150x80 bur :P eller vrf inte kopa en stor 2-fackare och ta bort avdelningen? Da blir den oftast minst 2m lang iaf.
Vart bor du? NinniH har en stor bur som passar BJ till salu i Ludvika.

Finns massor med stora burar, eller bygg en!
kompostgaller utomhus e absolut inte sakert!

#19 Vad har ni for burar egentligen?! Om kaninen kan ta sig ut kan den ju bli dodad av ett djur. Du kanske skulle tankt pa att bygga/kopa en stor och saker bur till Alma innan ni kopte hon :/ Oansvarsfullt enligt min mening.

Det e latt att bygga en stor bur bara man gjort grunden! Tar val nagon vecka om man e flera.

AnimalLover
0

#21 har inga burar lediga just nu, Fast iof det borde finnas en 120 bur ledig till nästa vecka. Men hur kan jag göra hagarna säkrare ? tips? ?

[Wera]
0

#23 Kan du visa bild hur de ser ut, lattare da tycker iaf. jag.

AnimalLover
0

#22 du borde ta reda på fakta innan du skriver . Jo jag tycker att en 150 bur är för litet. sen behöver man ha plats.

När vi köppte alma så visste vi redan hur vi skulle göra . kastrera hubbe å sätta dom tsm vilket inte gick somsakt. Vi hade tänkt göra en stor bur men det gick åt skogen

Jag bor i stockholm

AnimalLover
0

#24 kan ej ladda in bilder på min data just nu tyvär

Kaninisen
0

Okej, så du har hellre en "bur" av kompostgaller och riskerar att kaninerna rymmer, skadar varandra eller bli dödade av ett annat djur än att de sitter i en bur under en stund - hur stor buren än är så måste de få komma ut hur som helst.

Om man inte ens kan ha en bur ska man inte ha kanin för det är de grundläggande sakerna för att kunna ha det, i alla fall ute.

Baralisah
0

Men man kan inte tro att man bara kan sätta ihop kaniner hur som helst bara för att man kastrerar den/dom.

Man Måste alltid ha en plan B.. Om man skaffar en till kanin, & kastrerar och sätter ihop.. Men VAD händer om det inte funkar mellan dom? .. man måste alltid tänka ett steg innan. eller hur?

Sen tycker jag inte att du ska vara otrevlig mot Wera. För det var DU som gjorde ett inlägg och frågade om tipps, och om hon försöker ge dig ett så behöver man inte vara otrevlig.

Hur ska hon kunna ta reda på fakta när det inte finns någon bild och det är DU som är djurägaren till dessa kaniner.. därför frågar vi ju dig, eller hur? Det är så vi måste få reda på fakta.

Så, som sagt.. om du ska vara otrevlig så kommer ju ingen vilja hjälpa dig någemer.
Jag kan gärna försöka hjälpa dig, precis som jag håller på med, men om du är otrevlig mot mig så hjälper jag dig inte!

Kaninisen
0

Och vi kanske låter otrevliga när vi säger att du saknar saker, det är inget personligt, vi vill bara kaninernas bästa. Jag tror du också förstår att det inte funkar med burarna du har.

Baralisah
0

Och jag håller med Kaninisen, om att hellre sätta en kanin i en mindre bur en kort stund och låta den springa av sig om dagarna, Än att den hamnar i slagsmål med någon annan kanin.
Då mår ju inte kaninen bra och den ska hålla på så, och däremot inte din andra kanin heller.

Och som du säger : ''det går inte göra burarna säkrare än vad dom redan är''.
OM dessa burar skulle vara säkra så skulle dom inte kunna rymma. Så gå dig inte förän buren är helt säker.

Rafflan
0

Som alla alltid ha sagt i dina fråga. Ska du skaffa sällskap till din kanin var då beredd på att dom inte funkar ihop och att du tvingas ha 2 burar! Och skaffa en till kanin för din skull inte för kaninens.

Byggen en kompostgaller innebur till honan och ha en vanlig kanin bur till hanen, ha en hake på som lås ifall han eller hon är bra på att få upp burar, för då kanske hon lyckas komma ut men inte han och då kan dom inte slåss :D

Ang hagen, gör den rymningsäker och låt dom turas om att vara ute så dom inte stressar varandra? :)

Tarkie
0

Vänta vänta lite. Du köper nya kaniner när du inte har 2 säkra burar till dina nuvarande? fattar 0.

Baralisah
0

#32 - precis.

[Wera]
0

#32 Jag fattar inte sa mkt heller.

#25 Ta reda pa fakta? Jag fragade just dig, och en 150x80bur e val inte sa litet till en frasse? Jag tycker personligen inte det iaf. sa jag ska inte behova ta reda pa vad du tycker :S har tagit reda pa dn faktan jag behover ;)

#28 Haller med dig fullstandigt. Man maste alltid, alltid ha en plan B. Om inte de funkar ihop maste man alltid, alltid ha en extra tillreckligt stor bur!

E det en 2-fackare du har nu?

thexclub
0

Nu blev det ganska många som frågade saker här men jag undrar över ännu en sak. Har du några riktiga burar eller enbart kompostgaller? Varför har du skaffat kaniner utan att ha några riktiga burar isåfall, eller är det meningen att kaninerna "bara" ska bo i kompostgaller?

Jag menar ingenting illa, jag är bara väldigt nyfiken på hur du har tänkt =)

Rafflan
0

Har inte du nyss köpet en 4-fackare nyss? Den borde ju bli rymningsäker för hanen så att han inte kan ta sig ut och rycka ihop med honan :D

Då e ju typ problemet löst elr? :P

spiritedaway
0

Jag tycker du ska ta ansvaret du har tagit på dig genom att skaffa kaninerna. Eftersom enda problemet handlar om att kaninerna rymmer, så får du se till att göra säkra burar. Eller köpa en säker bur. Tills det är fixat kanske du kan ha en kanin inomhus?

AnimalLover
0

#35 Jag har redan 3 riktiga burar. Fyra fackaren är på G .

Joo visst är det bara att gå och köpa en bur hursomhelst :) Min mamma skiter pengar eller hur ?.

Jag blir fruktansvärt irriterad på alla här , ni vet inget om mig och mina kaniner , å ni går på mig som om jag inte tar hand om dom. Jag frågade en enda liten fråga , och ni tar den frågan och börjar gå ut på resten av mina djur. Dra något gammalt över nåra av er!

Nej jag är inte otrevlig det är NI som är det , Ni tror att ni är bäst och vet bäst . Men NEJ , jag vet mer än ni när det gäller mina kaniner

TereseE
0

#38 Om du inte vill ha råd så lägg inte upp en tråd där du ber om råd, så enkelt är det.

AnimalLover
0

#39 jag vill visst ha råd . Men ni ska ge fan i att ställa er å ljuga.

[Wera]
0

#39 Exakt.
Aja jag tanker iaf. sluta skriva och forsoka hjalpa folk som inte ens verkar ta emot sig den hjalp de far. Snalla lagg inte upp tradar ang. rad och hjalp nar du inte ens tar emot den hjalp du far. Vi (elr iaf. jag) tycker du later lite ansvarslos. Om du har 3 riktiga burar borde du kunna ordna det.

Baralisah
0

Nu tycker jag det börjar bli mer som bråk diskution än en vanlig fråg diskution.

Men nej, självklart är det DU som vet bäst om dina kaniner, eftersom jag varken sätt dina kaner på bild eller eftersom du inte berättar om dom.

Men… eftersom din 4fackare är på G, så kan du ju lägga hanen i en innebur så länge? och eftersom din franska vädur kommer ut, så gör du bara den lite säkrare. (med tak och botten osv.) Jag har en fransk vädur själv och hon rymde många gånger i sin hage tills jag gjorde den helt säker..

Och nej, vi är inte otrevliga! Det är du som är riktigt uppkäftig enligt mig och tycker du ska vara snällare mot oss som försöker hjälpa dig och komma med bättre lösningar. Nej när vi gör det så kallar du det påhopp?
Vi säger bara att man alltid ska ha en plan B, och inte bara plan A.

Och eftersom dina kaniner rymmer, & det är inte första gången.. så måste man ju göra dom säkrare. och dom kan ju inte vara så säkra om dina kaniner rymmer?

Men nu är ju din 4 fackare på G, så då är ju nästan problemet löst. Då kan du ju ta bort skiven som är i mitten på en bur så kan ju din franska vädur få en dubbelbur för sig själv. =)

Baralisah
0

Nu tycker jag att du ska sluta vara otrevlig. Obestämd

Vart bor du någonstans? Tänkte på att fäbodenburar görs väl bara i Uppsala?

AnimalLover
0

#41 Okej så du tycker att jah ska klämma in en frasse i en 100x50 bur med en redan inneboende ? , Vad är det för råd jag har fått då ? har läst igenom allt men allt verkar mest vara klagomål

Å du , var snäll å alldrig lägga upp en trå om tips? å råd. Vi stör oss bara på det.;)

AnimalLover
0

#42, Alla inneburar är upptagna. Uteburen som kommer kommer även den vara upptagen. Sen så är det inte lagligt att ha en frasse i en bur som är 60 cm bred.

Aja jag får väll ringa uppfödaren och be om råd. då får man iaf inga klagomål

Baralisah
0

nu tänker jag inte ge dig råd någe mer.

Det här är inte första inlägget du lägger upp och är riktigt, riktigt otrevlig.

AnimalLover
0

Sen , vadå att dom rymt flera ggr ? detta är första gången

Kaninisen
0

Men sluta nu, lägg av med dina svordomar mot oss som hjälper dig! Så otroligt otrevligt och du har inget att skylla på oss för, du har skaffat för många kaniner än vad du har plats för, det är dina kaniner som kan ta sig ur burarna. Allt vi gör är att försöka hjälpa dig! Så lägg av med att försöka vara den oskyldiga och lägga all skuld på oss!

Angående burarna, nej vi tycker inte du ska ha en för liten bur till din kanin. Men vi tycker heller inte att du kan ha kompostgaller som inte är rymningssäkert om du inte har koll på kaninerna (dvs. ser dem ifall dem försöker rymma så att du kan stoppa dem).
Du får helt enkelt se till att lösa ditt problem, för om fyrfackaren inte har kommit än så får du väl ta och bygga/köpa en bur? Du kan inte låta din kanin rymma till den andre så att den blir rädd för andra kaniner och för dig. Du verkar vara lite yngre så jag tycker att du ska prata med dina föräldrar för det är deras huvudansvar, man kan inte ta för givet att ett barn klarar av allt.

Men alla dessa det-är-ni-som-är-dumma, lägg av med det!

AnimalLover
0

#48 ge mig pengar så åker jag och köper en bur ^^

Kaninisen
0

Om man inte har råd att köpa saker som man måste ha för att kunna köpa basgrejer itll sitt djur måste man fundera på om man verkligen ska ha det.

Mitt tips? är att kolla runt lite i forumet här på folk som byggt egna burar, det är väldigt billigt men tar lite tid och tålamod.

Kaninisen
0

Och det var inget illa ment mot dig!

AnimalLover
0

#50 Jo , men sen gäller det att man ska kunna bygga en bur. Precis som att jag skulle kunna säga till dig : Men gå och avliva henne! kolla runt här på forumet om folk som avlivat dom själva. Det är välldigt billigt!

Men då krävs det att man KAN

minkaninester
0

Ursäkta att detta kan låta lite hårt "AnimalLove".

Men du verkar rätt ung, och du måste ta ansvar för ditt djur, det lever, det behöver mat och Motion, kärlek m.m.

Djuret i detta fallet Måste ha en säker bur, antingen bygger du en, eller så köper du en.

Du måste faktiskt ta ansvar för att du har ett djur, det kostar pengar och du måste ha bas gerjorna för din kanin. Det kostar inte så jätte mycket att ha en kanin genfört med andra djur och därför kan det Inte vara så svårt tycker jag att börja bygga en bur eller köpa en säker bur till henne.

Som sagt, jag är också ung, (vet ej om du är det^^) men jag hade iaf säkrat min bur så mycket jag kunde sen åkt och köpt en, svårare hade det inte varit.

Som sagt, det kanske låter hårt när jag säger det sista, men ja, du kanske bara inte är riktigt redo än för ett djur, jag vet inte. Det låter inte som om du vill ha hjälp när jag läst igenom.

Men om du ger tillbaks henne, så önskar jag dig all lycka att hon får det bra,

Lycka till!

// Louise

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Kaninisen
0

Jag avlivar inte kaniner själv, för jag kan inte det. Men innan jag skaffade min hona, och min förra kanin också för den delen,  så har jag haft mina föräldrar som stöttat mig om jag behövde pengar till veterinär, bur eller liknande. Nu har vi sluppit sådana stora kostnader men skulle min kanin skada sig oh vi skulle behva betala ett par tuse ni sjukavgift så vet jag att vi har de pengarna att göra det.

Det är precis som med barn, skulle du skaffa dig ett barn om du inte hade några pengar, inga bidrag eller liknande så att du inte skulle kuna ge den en säng? Det oroar mig att du skyller på pengar, för ska man ha djur ska man ha pengar. Som jag skrev i ett annat inlägg, det är inte kaninen som väljer dig utan du som väljer den och nu måste du ta ditt ansvar som kaninägare.

Har du en föräldrar är det dennes ansvar att se till att kaninerna har det bra för du kan tydligen inte göra det själv (dvs. köpa bur) ni MÅSTE ge kaninerna ett tryggt hem, om ni inte kan det så måste ni ge dem ett nytt hem.

minkaninester
0

#54 Tack för att du skrev det jag glömde ^.^

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Sashhi
0

Om ni har svårt att få råd med en helt ny bur kanske ni kan försöka göra den buren ni har säkrare? Fler lås eller sätta dit någon annan lösning.

Not your mom, not your milk.

Kiwanu
0

Äh, dem försöker ge dig råd, men du kommer bara med otrevliga komentarer, då har man ingen lust alls att ens försöka hjälpa dig.

Kaninisen
0

Det verkade som om den inte gick att göra säkrare? Tror hon skrev det.
Men tycker ändå inte att kompostgaller är nog, det är en Hage, inte en bur.

Zvintos
0

Tänker bara säga detta en gång, sen låser jag tråden: Tänk på språket och tonen!
Annars blir det till att ge varningar, och det vill ni väl ändå inte behöva få för att ni inte kan tänka på vad ni skriver?

[Angel88]
0

#49 Gud va du e barnslig!!..

Det är DU som har skaffat kaninerna, inte vi. Det va DU som frågade om råd, vi har gett dig råd.

Du säger att alla burarna e upptagena, varför skaffar du då en till kanin??. va det bara för att sätta ihop dom??. man måste räkna med att djur inte kommeröverens. Det är liv du håller på med, inga leksaker. Jag tror säkert att du älskar dina kaniner och försöker ta hand om dom på ditt bästa sätt. men snälla du, du måste ju förstå att det låter konstigt att du säger att du skaffat en till kanin, men du har ingen stans att sätta den..

Det är ett stort ansvar att ha djur. se på mig ja e studerande, ja va TVUNGEN att hosta upp först 9500kr på två dagar, sedan 3 tusen till några dagar senare, för att min häst behövde en veterinär och min hund med.

Det är inte svårt att bygga en bur, ja kan ge dig råd, och det behöver inte kosta så mycket häller. Mina kaniner är inte så smarta (ännu) att dom försökt rymma.

Vet du vad lyssna här…

Min hund heter Lexus, han e världens goaste hund. Jag har ägt honom sedan han va 8 månader. Dom förra ägarna hade skaffat honom för att han va söt, men när han blev äldre unghund och blev tråtsig, ville dom avliva han. nu är han en halv tråtsig tånårshund som är 80cm hög och väger närmare 60kg och han är ca 17 månader. När ja tog över honom, hadde han aldrig haft regler, han viste inte va nej betydde knappt ens sitt. och han både nafsade och bet för att få sin vilja fram. Under dom första 4 månaderna kostade han mig och min sambo över 45 000kr. han rymnde på alla konstigaste vis. han kunde inte vara lös, och staket fanns inget han inte kom över, han hoppade då lätt över 160cm inne kunde man inte lämna han ensam, för då bet han sönder allt, elller låste upp dörren.

Nu efter mycket slit, svett, blod och skratt och tårar är han en fungerande unghund som e glad och lycklig. han  behöver en mycket fast hand, och enormt med kärlek, diseplin och Motion..

Det ja ville att du ska förstå är att man kan inte "bara" skaffa ett djur, man måste vara berädd på följden av vad det kostar. mina djur som ja har kostar mig ca 4000kr i månaden, dvs katten, hunden, kaninerna (2st) och hästen.

Så det är inte billigt, tro mig jag vet.

men det är inte häller bara att sälja eller lämna tillbaka ett djur, tänk på va din lilla alma tycker oh känner. ja tror säkert att hon tycket väldigt mycket om dig, och att hon skulle bli jätte ledsen om du sålde henne.

Du kan säkra hagen med hönsnät eller putsarnät, sä länge, och lägg in jord så hon inte fastnar med tassarna i botten. du fäster det med ståltråd eller stripes, sätt kompost galler som tak, det har jag och så knyter ja fast det..

om du har en inne del i en bur på ben som är 150x80 cm, blir det bra, sedan gör ni ett hål i ena hörnet och fäster en ramp, denan gör ni en utedel som är 150 bred och 2m lång bakår, bakom buren.. och 80hög, det kräva bara några pliwodd skivior, plankor och putsarnär, så får du en ricktigt snygg bur för mellan 300-500kr..

ps ursekta min stavning, har dyselexi

AnimalLover
0

Jag är 13 , hur ska jag kunna få fram så mycket pengar till en bur ? , Jag tar hand om mina djur bättre en vad ni skulle kunna göra med mina!. Jag vet vad dom behöver .

Kaninisen
0

Men nu får du ge dig!

Varför köpte du kaniner om du är så ung då och inte har pengar? Jag klarade av att skaffa kanin när jag var åtta! ÅTTA! Min kanin hade bur, mat, säkerhet och hela faderelittan!
Och försök inte göra personliga påhopp nu, DU bad om hjälp, vi la ner vår energi på att hjälpa dig och tydligen så fick du inte det svar du ville ha "klappa dem på huvudet så blir dem vänner" nej vi sa att du ska ha en bur till alla kaniner och då blir du arg?!

Och vadå att du vet vad dina kaniner behöver? Tydligen inte eftersom du inte ens har burar till dem? Jag blir så less, vi lägger ner vår energi för att hjälpa dig så kommer du och säger att vi inte kan ta hand om kaniner?! Nej men jag kan säga dig att min kanin som nu är 9 veckor redan har tre burar, din har ingen? Det säger väl lite?

Ursäkta om jag är otrevlig med så som du beter dig så gör man inte, så otroligt otacksamt!

Jag tycker att vi ska låsa denna tråd, hon behöver ingen hjälp och det blir bara tjafs!

Sweetienin
0

Hoppas att du inte behöver lämna tillbaka kaninen till uppfödaren!
En kompostgallaerhage tycker jag är tillräckligt säker om man bara har typ nätgolv och tak och någonstans där den kan gömma sig, för en fransk vädur kan väl inte ta sig igenom hålen på ett kompostgallar som mindre kaniner kan?
Dessutom så blir det skönare för kaninen att få kunna springa lite på gräset istället för att sitta i en bur.
Så jag tycker iallafall inte att det är något fel att ha kaninen i en kompostgallerhage om den har tak och nätgolv.
Och sen om det är första gången kaninen rymde så är det väl inte så farligt, då fick du ju bara reda på att buren behöver bli lite säkrare. =)

Lycka till! :)

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

spiritedaway
0

#61 prata med dina föräldrar, eftersom du är så pass ung så har de det största ansvaret. Och något måste ju absolut göras.
Finns billigare alternativ än att köpa en helt ny bur. Du kan ju kolla efter begagnat på t.ex blocket? Ni hade råd att köpa en 4-fackare, då borde det väl finnas ekonomi att fixa ett ordentligt boende till de kaninerna som behöver det.
Leta begagnat, kolla upp vad det skulle kosta att köpa nät att sätta på botten till kompostgallret, eller kanske bygga en botten av trä? Ska ni bygga en bur t.ex så kan man kolla efter trä som inte är perfekt och säljs lite billigare.

Och jag vill tro att du skulle göra allt för att din kanin ska få stanna eller jag har fel?

teddykaniner
0

#62:

Håller med dig! Jag har 16 burar och 9 kaniner.. Man MÅSTE tänka på att alltid ha extra burar.

Och AnimalLove, tycker du är lite väl arg på oss och anlklagar oss. Det är du som skapar tråden, var berädd på negativt!

Med vänlig hälsning,
Jenny

AnimalLover
0

Jag vet visst vad mina kaniner behöver ! Gråter ni förstår ju inte!!! , Hur skulle ni göra om ni hade en mamma som hatade en eller ? . Jag tar visst han om mina djur! Jag har burar visste!

Nu får ni ta och ge er!

thexclub
0

Om du inte har en bur åt din franska vädur, inte har pengar att skaffa en och inte kan säkra den du har - sälj kaninen. Jag tror det är mycket bättre om den får flytta isåfall.

AnimalLover
0

#67 Jag ska alldrig sälja henne! över min döda kropp! . Ingen kan ta hand om henne på det sättet hon vill. Jag känner henne , jag vet vad hon vill

DEMNJA
0

#68. Då återstår ju bara ett alternativ - ordna en rymningssäker bur! That´s it…

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

spiritedaway
0

#68 men du skrev i början att ni funderade på det.

Men då så, du vill absolut inte sälja henne. Då finns det bara en sak att göra. Följ råden här inne och gör buren säkrare, eller försök fixa en ny bur.

thexclub
0

#68: .. men du skrev ju i första inlägget att du funderade på att göra dig av med henne? Eller är det Alma som är den franska väduren? Är lite förvirrad här.. =)
Om du nu verkligen inte vill sälja henne så måste du ge henne en säker och tillräckligt stor bur. Det är inte okej att kaninerna kan skada varandra och det är inte okej att hon ska sitta i en mindre bur. Du har redan fått en hel del råd i denna tråd och jag tror inte jag har några fler, men jag önskar dig lycka till och hoppas allting går bra för dig och dina kaniner!

Kaninisen
0

#66 Det är ju det du inte har. Du skrev ju att du inte har nog med burar och väntar på en fyrafackare.
Jag tror absolut att du ger dem mat och den kärlek de behöver men de behöver ett tryggt hus att bo i, kompostgaller kan funka tillfälligt men det är ingen bur. Inte köper du en skokartong till en fågel istället för en bur?

Hur det är mellan dig och din mamma har vi ingen aning om, det enda jag kan säga är att jag tror att hon älskar dig men vissa har svårt att visa det. Hon kan vara stressad och "hinner inte" ge dig en extra kram som du kanske behöver.
Men om du måste ta hand om kaninerna själv så kanske du inte ska ha så många eftersom du inte verkar ha råd med det, har du ingen släkting som kan hjälpa dig att bygga en bur? Det kan dröja veckor innan buren kommer även om det stod att det tar en dag, det kan hända saker som att leveransen tar längre tid. Men om du har råd med en fyrafackare så måste du/ni har pengar, då tycker jag du bör köpa en bur till Alma, det är alltid bra att ha en extra bur vid sidan om också.

AnimalLover
0

Jag har spånskivor .. ska se om man kan göra något med dom ..

Kaninisen
0

Det låte bra, sålänge. Försök att fästa dem hårt mt väggarna så att de inte bara ramlar.

AnimalLover
0

gick inte :/ men kan jag sätta kompostgaller som golv då ? då borde hon inte kunna gräva sig ut , sen kompostgaller som tak ?

spiritedaway
0

Vet inte om kompostgaller bli så bra som golv. Du kan inte försöka hitta nåt billigt nät att sätta dit? Eller försöka hitta nåt billigt virke.
Kompostgallert som tak går fint.

Tixy
0

Om du inte har möjlighet att ge kaninen en bra bur (och tillföljande värdigt liv, etc), utan istället väljer att utsätta den för diverse risker, så finns det ju tre alternativ kvar.

Det första är att sälja den - Du får in lite pengar till dom andra kaninerna, och du lär dig förhoppningsvis något av det. Du kan även förklara för dom nya ägarna hur hon är van att ha det.

Du kan omplacera kaninen - Det finns många som letar efter kanin, det gäller bara att sålla ut personer. Även här kan du förklara för personen hur hon är van.

Sista alternativet är ju att avliva henne. Kostar pengar, men problemen försvinner.
Visst, mitt inlägg smärtar säkert, men det är så verkligheten är.

Och hur har du mage att ta upp din relation till din mamma, när det handlar om dina kaniner?
När jag var 13-14 köpte jag allt jag behövde till hunden (utom fodret) och råttorna. För mina egna pengar. Hade jag inte tillräckligt en månad så sparade jag, svårare än så var det inte. Och då hade jag 200-300 som max att röra mig med per månad, och ibland då även köpa egen mat, godis, biobiljetter, middag med kompisar osv..

Vi kan självklart inte göra valet åt dig, utan det måste Du stå för. Men vi kan ge dig råd, och hoppas på det bästa.

Lycka till!

[Angel88]
0

#73 spån skivir blir jätte bra…

om du gör en rektangel asså som en fyrkant fast två sidor e längre…

och gör ett hål i botten där du fäster en ramp och bygg en under del med ben och sedan kan din kompost burs del bli ute delen under till..

AnimalLover
0

#78 Okej jag ska försöka. #77 Vad tror du jag gör då ? jag får mina femhunda kronor en gång i månaden . dom går alltid till mina djur , jag köper burar till dom .. jag köper mat , jag köper allt till dom . Jag själv får inget kvar som jag kan handla saker till mig själv för . jag har inte råd med biobiljetter , jag går alldrig ut med kommpisar pga av det .. därför har jag inga vänner längre . Mina djur är mina enda vänner. dom är dom enda som får mig att stiga upp på morgonen , Och varför ? Jo för att jag vet att dom behöver mig!

Tixy
0

#79 Om du då tycker att det är jobbigt att det är så, så kanske du ska dra ner på djuren? Eftersom du uppenbarligen tycker att det är jobbigt att inte ha någon att umgås med osv..

Sedan måste man inte köpa den dyraste maten, på det dyraste stället. Man måste inte köpa den dyraste buren, snyggaste selen…. You name it! Och antagligen förstår du var jag vill komma.

Jag betalar 80-90 kr för 80 liter hö. Det räcker i 2-4 månader, beroende på hur han äter. 80 delat på 2 = 40 per månad, isf. Plus fodret, det kostar 150 och räcker i åtminstone 6 månader. 150 delat på 6 = 25 per månad.

Då, på bara foder, kanske du ligger runt ca 60 per kanin per månad. Och halm/spån/annat burunderlag kostar kanske runt 100 kr för ungefär samma mängd som höet. Ja, då blir det kanske 50-60 där också?
Om vi då räknar med att du kanske köper någon sele ibland, eller något hus eller whatever, så är du uppe i kanske 150-200 per månad, på en kanin.

Det är bara att du sätter dig och räknar på ekonomin, och sedan gör dig av med kaniner så att du har råd. Eller hur?

AnimalLover
0

Alltså lyssna nu , Jag vill verkligen inte bråka med er , Ja orkar inte det. Men hade ni suttit i min sits så hade ni nog gjort samma sak. Jag försöker göra allt för mina djur som ska göra att dom mår bra .. men i bland funkar det helt enkelt inte .. allt går åt skogen

AnimalLover
0

#80 jag köper alltid det billigaste. Jag har stora balar med hö spån halm. Nej jag tänker inte göra mig av med någon!

Tarkie
0

Men du får faktiskt skylla dig själv om du köper in nya kaniner när du inte har plats till dina nuvarande…

Tixy
0

#81 Hade jag suttit i din sits så hade jag inte skaffar fler djur än jag kunnat ta hand om. Och hade det blivit så, så hade jag löst det på ett eller annat sätt.

#82 Men du funderade ju på det nyss? Vad är det som har ändrat dig?

thexclub
0

#81: jag tror ingen här har för avsikt att göra dig ledsen eller få dig att må dåligt. Vi är ju i grund och botten alla medlemmar här för att vi är intresserade av kaniner och vi vill det bästa för dem.
Jag föreslår att du sätter dig ner och tänker efter vad som är bäst för din kanin utan att ta hänsyn till dina egna behov.  Förstår att det skulle vara jättejobbigt att göra sig av med henne, absolut. Men det kan finnas andra lösningar. Hör med släktingar och bekanta ifall de kan hjälpa till med en bur, sätt ut henne på foder tills du kommit på hur du ska göra, försök hjälpa till hemma eller hos grannar för att tjäna mera pengar. Det finns jättemycket du kan göra men det gäller bara att komma på vad.
Kom ihåg att din kanins behov och känslor ska gå före dina egna. De mår inte bra av att bråka med varandra och de utsätts för risker när de inte bor i säkra burar. Dessvärre spelar det ingen roll hur mycket du än älskar dem ifall en hund eller ett annat rovdjur tar sig in i deras burar och har ihjäl dem. Det är trots allt ditt (eller ja, i grunden dina föräldrars) ansvar att se till så kaninerna har allting de behöver.

AnimalLover
0

#83 jag har inte sakt något annat heller.

#84 För att jag älskar mina djur. Gick precis in till alma , å somvanligt så hoppade hon upp till mig och började pussas .. som om hon visste att nåt var på gång

Kristall
0

Om du inte har råd att ha ordentliga burar till dina kaniner så ska dina föräldrar betala det! Det är deras ansvar då du inte är myndig ännu, och alla föräldrar borde veta det när de låter sina barn skaffa egna djur.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

AnimalLover
0

#85 , Jo , jag ska sova hos mormor inatt så då ska jag tänka över lite saker. Min mormor har även saker jag kan använda till ev burbygge. Jag vill inte göra något drastiskt

Joo djurens behov går alltid före mina men endå

AnimalLover
0

jag får väll spara ihop till en 150 bur då

DEMNJA
0

det här kanske är en känslig fråga, men din pappa då? Du skriver bara om din mamma, har du ingen kontakt med din pappa? Om det är din mamma som betalar 4 fackaren kanske han kan sponsra till en bur? Om du kan få flera, tex din mormor också, att skjuta till en hundralapp eller så, så har du snart till en bur. Vore ju tråkigt om du måste omplacera/sälja henne när du inte vill. För buren är ju ändå en engångskostnad, inte en månadsutgift.

Jag har hagar ute på somrarna till mina av kompostgaller, med kompostgaller som tak. Du kan ju alltid sätta så tillfälligt tills du löst det med en ordentligare bur.

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

AnimalLover
0

#90 Han dog när jag var 2 år . Fast det känns bäst för mig att köpa själv . mamma kanske kan köpa en snart å så betalar jag henne när jag får min månadspeng. Dom kostar bara 995 så

DEMNJA
0

Usch :( Menade verkligen inte vara okänslig. *kram*

Det kan ju vara ett alternativ. Om du kan få låna pengar av någon och sen betala tillbaka eftersom :)

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

AnimalLover
0

#92 det gör inget :), Joo jag ska prata med mamma , frågan är bara hur man ska få hem den då vi ej har bil :P men min morbror kanske kan hjälpa oss . får hoppas att fyrafackaren kommer nu till helgen

starcatcher
0

Jag har byggt min bur av gammalt virke som blev över när vi byggde huset. Man behöver ju inte så mycket till en bur. Nu är min kanin väldigt liten dock, men ändå. :) Ett tips; nät finns väldigt billigt på ÖB! :) Där finns det även kaninsaker, andra prylar alltså. Annars finns det ju mycket burar på blocket som hon över säger. :) Lycka till!

DEMNJA
0

#95 vad kostar nät på öB?

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

starcatcher
0

#95 jag är inte helt säker, men det var väldigt billigt iaf. jag köpte mitt på ett vanligt byggvaruhus, och gav väl 90kr för en liten rulle. på ÖB kostade det mer, men det var en STOOOR rulle!

starcatcher
0

till #96 menade jag såklart

[Wera]
0

#44 *Låt mig först skratta, HA HA* "Å du , var snäll å alldrig lägga upp en tråd om tips? å råd. Vi stör oss bara på det. ;)"

- Om jag får fråga, vilka är vi? Och vilka tips? och råd har jag skrivit i nyskapta trådar mer än t.ex. en keldjursbedömning och kaniner till salu? Vrf störs du av det?

Btw, alltså har du en innebur? Stoppa in din mindre kanin i den och den osäkra buren får väl frassen ha själv då efter som den lär vara tillräckligt stor för henne. Om du nu inte vill "trycka in en frasse i en 100x50 bur" för jag skulle gjort det i några dagar tills jag skaffade en bättre och säkrare bur än att ha hon i en osäker bur.

Ang att du kan ta hand om dina kaniner bättre än alla oss andra tvivlar jag på, alla (elr vet inte men antagligen de flesta) har säkra och bra burar till sina kaniner - vad gör vi som gör att dina kaniner skulle må sämra hos oss andra? ;)

Aja tycker tråden ska låsas.

Kaninisen
0

#99 Instämmer både ang. hur vi tar hand om våra kaniner, det var otrolit kränkande att få höra att man tar sämre hand om sin kanin av någon som inte har en bur. Sedan tycker jag att tråden ska låsas, känner hur alla bara blir surare och surare (ja, jag är väl en av dem).

[Wera]
0

#100 Håller absolut med ;)

AnimalLover
0

det jag menade var att ni kan inte ta hand om Alma bättre en vad jag kan! jag känner henne.

Kaninisen
0

#102 Okej, jag förstår. Men din ton lät så tråkig så det kändes som om du sa att jag inte kan ta hand om min kanin.
Och jag tror att alla vi här tror att du sköter om dina kaniner jättebra med mat och kärlek MEN man måste, måste, måste verkligen ha en bur till alla. En rymningssäker bur, är den inte det kan kaninen rymma eller djur ta sig in och det skulle du inte tycka var roligt.

Burar av kompostgaller kan användas som sommarbur till kaniner ev. innebur till kaninen om det finns hus och sådant i, men inte som ett permanent bur. Nu vet jag inte hur många kaniner du har men du har ju beställt en 4-fackare vilket är bra, även ifall det i mina ögon är lite sent nu efter att det har hänt.

Sedan skrev du i ett annat inlägg att du ev. ska ta en kull på din hona, men då vill jag att du tänker efter noga. Det är mycket jobb med kullar, även om jag inte haft en egen kull så har jag läst på mycket då jag funderar på det, du säger själv att din mamma inte hjälper till och att du knappt har råd med allt till kaninerna som det är nu, och framför allt inte pengar till dig själv så att du kan göra roliga saker.
Nu kan inte jag styra dina val, men jag skulle tipsa dig om att vänta med att ta kull tills du är äldre och kan lite mer, jag säger inte att du är okunnig men som ung är det svårt att ha koll på allt. Det kostar och det kräver tid och medan du går i skolan kan det vara svårt att klara av det, hur ska du göra sen när kaninerna behöver nytt hem? Du kommer behöva köpa mer mat, hö osv. osv.

Men hur det än blir så önskar jag dig lycka till!

[Wera]
0

#102 Jo det förstod jag redan. _Men jag tror vi kan det ändå… för vi riskerar inte hennes liv med en dålig bur (om vi skulle ha hon) :P

_#103 Alldeles rätt, håller med. Om man inte har råd nu med ny bur etc etc. kan man väl ändå inte få för sig att ta kullar? *-) *__*

steelskaniner
0

#102 hur vet du det? Ingen här har ju provat?

Läste hel tråden och nu säger jag så här.

du får 500!!! Det får inte jag men jag har mat ,spån och allt annat till mina kaniner + BURAR.

Jag sparar !

Om du nu har stora balar med allt och inte nu har 30 kaniner då borde det räcka väldigt länge om du inte övergöder dina kaniner med mat. och rensar buren 3 ggr om dagen. SÅ har du råd att spara 400 kr från en månad och sen så har du helt plötsligt 900 nästa månad. Och då har du råd att BYGGA eller KÖPA en bur.

Man får ju offra lite!

JAg skulle lätt skita i att äte godis gå på bio fortsätta rida på stallet d.v.s. Extra saker. För att få ha kvar mina djur. Det är faktiskt vissa länder där folk bor på gatan men ändå har hand om sitt djur för att inte känna sig ensam.-

det finns desutom burar att köpa som passar stora kaniner.

Och kaniner ska inte bo i kompostgaller hagar! .. Det tar vildadjur eller hundar sönder hru lätt som helst!! Jag hade 2 av mina kaniner i 2 väldigt säkra burar och hundar tog sig in till de och åt upp de iaf.!

Du måste byta från kompost galler annars kanske samma sak händer dina kaniner?!

Lägg in bilder på dina burar så är det lättare att hjälpa dig!

AnimalLover
0

Alltså , jag förstår mig inte på er.. det är sant som dom säger , ni är bara ett par bortskämda ungar som tror att ni vet allt och att ni är bäst ( nåväl nåra utav er iaf! ) . Jag har inte Alma i hagen dygnet runt utan i drygt 6 timmar om dagen . annars bor hon inne i ett av våra ''rum'' .

Sen 500 kronor räcker knappt till mina djur då jag även har råttor å marsvin.

#104 ? riskera hennes liv ? haahahahahahahahahahahahahahahaha *asg* . Har du nån gång varit hemma hos mig ? nej :)

Inte konstigt att dom flesta håller sig borta från er

southdakota
0
  • Du kanske kan låta henne bo tillfälligt hos uppfödaren. Och ta tillbaka henna när du fått tag på rymningssäkra burar. Då slipper du sälja henne och du och din mamma kan skramla till burar om det är pengarna som inte riktigt räcker. Om uppfödaren inte har den möjligheten kanske det finns någon annan. En kompis? Någon här inne?

• Kanske kan du låta henne bli lösgående innekanin? Då slipper du bekymret med bur, även om det blir lite annat att jobba med. (Göra kaninen rumsren, säkra hemmet osv.)

Hoppas någon idé var bra. Glad Hoppas allt löser sig nu, din situation verkar vara problematisk.

steelskaniner
0

#106 hur ska vi kunna veta det om du ej skrivit det.

Sen ska jag  inte sjunka till din nivå men jag undrar vem här som är en snorunge som tror h*n vet allt här?

:O Om du inte har råd ens med en bra bur åt en kanin tycker jag absolut inte att du ska samla på dig en massa djur du ej kan ta hand om.

[Wera]
0

#107 Tycker det låter som 2 riktigt bra råd! :)

#106 Visst är det kul när en kanin riskerar sitt liv för att sitta i en osäker bur? Det är alltid en risk att förlora kaninen när den rymmer! Blir taget av ett djur? SKada sig rejaält, hamna i bråk som hon redan gjort?!
Oh ja folk som du håller sig undan efter ett tag efter som vi vill kaninernas bästa. Om du nu tycker så om oss - avsluta ditt medlemskap inne på kif!

AnimalLover
0

#107 taack :), #108 okej det där jag sa var väll att ta i men , Jag har råd , men inte denna månad för vi har somsakt precis beställt en bur som kostar 2610 kr, Men en glad nyhet är iaf att vi ska hämta den i morgon ^^, Så då är alla problem lösta! titta så lätt det egentligen gick. Jag samlar inte på mig djur. jag tänker efter välldigt noga innan

sen det angående ungar. min mamma födde upp ungar tidigare , å det är nått hon brinner för så det är inga problem

southdakota
0

Roligt att ni ordnade bur! Har du någon bild så att man får kika?

Kaninisen
0

#106 Nu kommer din otrevliga ton tillbaka igen!
Men ärligt talat, tänk själv. Om det du får inte räcker, då kan du ju inte ha så många djur! Jag menar du verkar ha en del och om jag bara hade 500 kr i månaden och inte hade råd hade jag aldrig skaffat så många djur.

Och jag säger så här; Det är grymt otrevligt av dig att kalla oss för snorungar. Det är du som bad om hjälp för att du inte har bur, helt plötsligt har du det. Du kanske skulle sälja din kanin, helt plötsligt skulle du inte det. Och du kanske inte har det så bra hemma med familjen eller har tillräckligt med pengar - men köp inte så många djur om du inte har råd! Vad händer dn dagen en av dina kaniner skadat dig och måste röntgas hos veterinären? Det kostar säker 3000. Och har du några försäkringar?

AnimalLover
0

#112 , då är det bara att ta den till vetten :) min mamma betalar så gärna när det gäller att rädda ett djur ^^,

[Wera]
0

#113 Gör hon? Men ni hade ju inga pengar, vad då så hon betalar bara om en kanin skadad men inte betalar hon för att hindra kaninen från att skadas?

Veero
0

Läst det mästa men har man inte råd med en ny bur och inte äns ett par biobiljetter till sig själv hur har man då råd om man akut måste till veterinären? :O

AnimalLover
0

#114 självklart , men nu bor hon endå inte i kompostgallerhagen. sen så ska du inte hoppa på min mamma , vad du en gör!!!

nån kan låsa tråden

AnimalLover
0

#115 Biobiljätter är inte nödvändigt . Men i värsta fall så är vetten myycket nödvändig. då får man helt enkelt ''trolla'' fram lite pengar

steelskaniner
0

#116 ursäkta denna kommentar men citerar bara från vad du skrev i ett innlägg

''Hur skulle ni göra om ni hade en mamma som hatade en eller ?''

Och nu säger du en massa annat? :S

AnimalLover
0

#118 , när jag skrev det så hatade hon mig Ja, men för det tillåter jag inte att ni snackar så om min mamma .

lås tråden

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer