Ensam eller två?
Visst är det lag på att en kanin ska ha sällskap va?
Kan man sätta ihop vilka raser som helst eller finns det raser som inte går ihop med varann?
Hur är det hos kanin, fungerar det bättre att sätta ihop dem om de är små?
det finns ingen lag om att man måste ha två, däremot är det en rekomendation från djurskyddsverket.
Jag själv har inte mina tillsammans, vill ha dom i varsinna burar.
Vilka raser som helst i princip och oftast är det lättare och mycket säkrare att släppa ihop två unga så dom får växa upp lite tillsammans.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Men om det är en rekomendation, vad grundar den sig på? Eftersom det fungerar att ha dem ensamma menar jag?
#2 jag vet faktiskt inte, dom kanske tror att det är roligare för kaninen med en kompis?
Grejen är ju att kaniner inte är flockdjur utan kolonidjur, dom betar tillsammans och träffas för PARNING, annars är dom ensamma (i det vilda snackar jag såklart om nu)
Visst att vissa kaniner trivs bäst tillsammans med en kompis men ingen av mina funkar ihop med en till och då har jag tagit den enkla och enligt mej, mest praktiska beslutet att hålla dom ensamma.
Dom ser varandra och känner lukten av varandra som dom står nu, och det tillsammans med massa utevistelse, kel och underhåll tycker jag är tillräckligt.
Endast mor och bäbisar bor tillsammans 
Men om man bara ha en kanin, så kan den alltså vara fullt lycklig endå, eller har de behov av att träffas ute på bete eller något? ;)
Jag tänke att om man har två ihop, hur stor är risken att de börjar slåss så man får sära på dem?
#4 jaja självklart, kaniner är som sagt inte flockdjur och har inget behov av varandra som vi människor. Har endast stött på kaniner som blivit ledsna och nere när deras kompis dött, aldrig någon som bara varit ledsen för att den aldrig haft en kompis, hänger du med? 
hur stor risk att de börjar bråka… det finns ju inget procenantal direkt!, hur stor risken är hänger helt på individerna, vissa skulle aldrig komma på tanken att spöa sin kompis medans vissa då gott och väl kan läxa upp den andra i tid och otid.
Men sätter man ihop två unga honor och låter dom växa upp tillsammans brukar det gå bra även om man ska vara beredd på att sära på dom om det blir slagsmål, oftast är det ju en dominant som förvandlar den andre till slagpåse.
Men som sagt, ung hona + ung hona brukar gå bra.
två av varje kön brukar funka bäst, men då måste man ju givetvis kastrera åtminstonde hanen men hellst honan också 

Det är inte som med marsvin där det är lag på att man ska ha dom två. Kaniner är kolonidjur , marsvin är flockdjur
Jag har mina tillsammans - mor och dotter. De fungerar mycket bra tillsammans och de älskar att sitta och putsa varandra.
Men jag har kompisar som har kaniner ensamma och de verkar inte alls olyckliga.
Men det häör med kastrering, hur gamla är de när man gör det?
Är det nödvändigt öht? Eller liktar det skurk på burk annar om de inte är kastreade? Jag vet ju bara hur okastrerad katt luktar;)
#8: När de är könsmogna kan man kastrera dem, tror att man bör vänta till ~6 månader dock så att de här vuxit färdigt (=klarar narkosen bättre).
Jag har haft en okastrerad hane inomhus, luktade inte spec. mycket då han inte skvätte alls. Men vissa hanar skvätter ju och då antar jag att det luktar ganska mycket…
Honor behöver man inte kastrera, annat än för att få bort risker för tjuvparning och ev. revirskyddande och liknande.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Jag har 1 kanin, hon sitter självklart ensam och hon mår super. Men om kaninen ska sitta själv måste den ha mer uppmärksamhet. Den får absolut inte känna sig ensam :)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Men om vi leker med taneken att jag ska skaffa en kanin. Just nu är jag hemma hela dagarna, men när jag jobbar ser det ju lite annorlunda ut.
Då åker man ju tidigt på morgonen och kommer hem vid 17-18 tiden, om man har ett dags jobb dvs.
Sen när man kommer hem göder man sonen och stoppar honom i säng och går och sover själv, så då känns det inte som att denne lilla kanin skulle få så mycket uppmärksamhet varje dag.
Men så kanske det ser ut hos er andra? Eller har ni burkompis?

#11 Som det låter - tycker jag nog att du ska ha två kaniner i samma bur. Men det bästa hade varit då om du tog två honor som levt tillsammans i hela sitt liv!
MVH.
Louise T
#11 fast finns det absolut ingen tid åt kaninen kanske det inte är något bra idé med kanin alls? Men visst, finns det en kompis så får den kanske inte lika tråkigt, men risken finns alltid att de måste bo i olika burar så det får man ju vara beredd på.
Men som sagt, finns det inte mer tid än så och kaninerna måste sitta i bur hela tiden så känns det inte som att det är någon idé att ens skaffa kaniner.
speciellt inte om man skulle lyckas köpa en kanin som är som min Gizmo. Han måste ut ur buren varje dag för att inte bli helt galen. I alla fall 1 timma varje dag.
Det låter nog värre än vad det är ;)
Klart det skulle finnas tid till att ta ut den och så varje dag, jag undarde mer om den är tillfreds av att skutta i sin bur medans man jobbar/går i skolan?
Man blir ju borta länge om man heltidsarbetar så jag tyckte det kändes lite taskigt ;) Ser jag till mina katter så sover de eller leker med varann om dagarna och verkar inte speciellt bekymrad av att man är borta.
Nu ska inte skaffa kanin idag iallafall, utan jag frågar mer av för min egen nyfikenhet :)
Men jag satt och surfade runt lite här på sajten igår och såg trådar om kanin hoppning. Har alltid tyckt det sett så gulligt ut :)
Men hur gör ni? Hur får ni dem att hoppa? Eller är de väldigt läätlärda? Är det som att köra agility med hund?

#14 Kaninhoppning är väldigt trevligt faktiskt :)
Alla kaniner kan hoppa, man ska bara lära de att tycka det är roligt! Hur snabbt det lär sig är nog skillnad från kanin till kanin men för min kanin har hoppningen precis släppt.
Njaa..Inte direkt. Agility är mer att hunden ska lyssna på sin ägare, Kaninhoppning är nog mer likt hästhoppning :) Det går ju ut på att ta sig runt banan så snabbt som möjligt och så lite fel som möjligt !
MVH.
Louise T
#14: Om du tänkte ha kaninen inomhus kan du ha en liten Hage av t.ex. kompostgaller runt buren så att kaninen kan röra på sig även då du är på jobbet. =)
Det finns en sajt om Kaninhoppning om du vill läsa mer om det - www.kaninhoppning.ifokus.se. (:
Det är inte som hundagillity, för i Kaninhoppning har kaninerna på sig sele och koppel, och man styr dem genom en bana av hinder (inte tunnlar, slalompinnar etc.). Det finns dock de som håller på med kaninagillity, som hundagillity men i "mini-format". ^^ (Man kan inte tävla i det ännu.)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Rekommendationerna är ett KRAV så länge man inte kan tillfredställa det som rekommendationen syftar på, på ett annat vis. Så är det en rekommendation att kaniner ska hållas i par/grupp, så ska det ske. Lite luddig utformat just iom att de använder "rekommendation", men så är det iaf. Gällande kaniner så står det i L80 att kaniner bör hållas i par eller grupp, när det är möjligt. Tror inte att ägarens ointresse att ha flera djur godkänns som "inte möjligt", utan att det snarare handlar om att kanin(erna) inte fungerar att ha i par/grupp.
mvh Sofia - djurskyddsstudent
#11 Kaniner är faktiskt väldigt praktiska husdjur när man är heltidsarbetande. De är grynings och skymmningsdjur och alltså mest aktiva på morgonen och kvällen. Att vara ensam på dagen klarar de flesta kaniner bra, oftast sover eller vilar de ändå. Det viktiga är att de får uppmärksamhet på morgonen eller kvällen, helst både och.
Hur menar du då med denna rekomendation? Alltså huruvida man ska ha en eller två?
Är det tvång på att ha sällskap åt dem och enda undantaget är om de inte kommer överrens med sin kamrat?
#0 Finns varken lag eller rekomendationer för att ha kaniner gående i flock, eller 2 och 2.
#4 Man ska inte använda ett annat djur som sälskap till sitt djur kan jag tycka, utan man själv ska ägna djuret mycket tid.
Det är ganska stor risk att de börjar bråka, beror så klart på hur stor yta man har de på.
Har ganska stor erfarenhet av detta, jag har föttupp kaniner lång tid, och då har flera personer köpt två honor (ungar) för att sätta i hop, och sedan har de härt av sig och berättat att de bråkat, och de fått sära på dem. Fast de haft stor bur, om jag förstått de rätt.
Ska man ens försöka, så ska man sätta ungarna i helt ny bur som ingen av de vistats i förr, samt att ungarna bör vara små, ca 8v. gamla.
Hane+hane brukar inte funka, slutat med att den ena bitit den andra så allvarligt i ett slagsmål att den som blev biten varit tvungen att avlivas, så det är ytterst sällan det funkar (av erfarenhet).
Själv insåg jag att kaniner bör gå en och en, men kan ha kontakt mellan burarna (nät mellan burarna om man har tex. 2-facks bur), och i utegårdarna så ses de ju, men alltid i varsin bur, för att undvika slagsmål.
Personligen är jag lite tveksam till kastrering, då de är väldigt känsliga för narkosen, har hört om många kaniner som dött av nedsövningen.
#11 Tycker inte du ska skaffa kanin eller kaniner om du kommer ha så lite tid sedan, då kaniner behöver daglig rastning, koppelpromenader, rastgårdar med grävning och skuttning och aktiviteter. Kaniner ska aldrig sitta en hel dag i bur, ensam eller med sälskap. Kaninen ska ägnas tid till dagligen. Om du frågar mig. :)
jag tycker personligen att man antingen bör ha två eller fler kaniner tillsammans ELLER att man har fler kaniner som ser, hör och känner lukten av varandra. detta förutsatt att man har kaniner som klarar av detta. vissa blir otroligt stressade av att se, höra och känna lukten av andra kaniner. man måste helt enkelt se till individen. mina kaniner har jag i vars en bur men så att de hör och känner lukten av varandra. jag ska dock börja kastrera grabbarna nu och försöka sätta ihop de med var sin hona. målet för mig är att ha alla mina kaniner tillsammans, men om det går kan jag omöjligt svara på nu. beror helt och hållet på hur kaninerna reagerar mot varandra. har man fler kaniner tillsammans bör man också tänka på att de ska ha var sitt hus och matskålarna bör inte stå brevid varandra. detta för att även kaninen/kaninerna som är lägre i rang ska få mat och kunna gömma sig.
som andra här i tråden har sagt så är kaniner kolonidjur och inte flockdjur. därför är det för mig helt självklart att de ska se, höra och känna lukten av andra kaniner men inte lika självklart att de behöver bo tillsammans.
har man kaniner inomhus kan man låta de gå fritt under dan så länge det inte finns några farliga föremål framme. det brukar gå utmärkt att ha katter och kaniner tillsammans, här hemma har det alltid varit kaninerna som har jagat katterna ;)
vill man ha en hane inomhus så borde man kastrera honom. alla hanar skvätter inte men när de väl gör det är det inte så roligt….
bara för att man kastrerar en hane är det inte heller säkert att de slutar skvätta - men risken minskar.
jag hade valt att köpa två små honor :)
Men hur gör ni som jobbar/går i skola eller liknande då? Har ni kaninvakt? Jobbar hemifrån?
Att jag undrade om de skulle vara ensamma eller ha sällskap hade väl int med att göra att man ska slippa bry sig själv om att underhålla dem, utan jag undrade väl mer om de mår bättre eller sämre med sällskap.

#20 Så vad kallas detta då? Jag skulle kalla denna text en rekommendation :
"Kaniner är sociala djur och du bör helst hålla dem i par eller i grupp. Könsmogna hanar som inte är kastrerade bör dock inte hållas tillsammans."
"8 kap. Allmänt om hållande av kaniner och gnagare
1§ Gnagare utom guldhamster ska hållas i par, av samma eller motsatt kön eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.
Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par
eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra
omständigheter, så att risken för osämja minimeras.
Allmänna råd till 8 kap. 1 §
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.
Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av
unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör
buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats
för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya
grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som
hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål
som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna
okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör
inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad
hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund
av upprepade betäckningar och födslar."
Och det är förresten inte så stor risk för nedsövning. Risken finns alltid, men oftast när kaniner dött så har det funnits t.ex hjärtfel bakom.
Och sen måste jag ju säga, finns de som har hur många kaniner som helst ihop och det verkar ju gå hur bra som helst. Stora grupper som kommer överens. Så att risken är stor att kaniner börjar bråka vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om. Men ja, risken finns alltid så man får vara beredd på att det inte kan funka.
#22 Jag går inte skola så mycket just nu, men när man väl är hemma måste ju kaninerna få komma ut en sväng. Gärna på morgonen om man hinner. Men din förklaring hur din dag såg ut så verkade det inte finnas nån tid alls för kaniner.
-------
Jag själv tycker att kaniner ska få någon slags kontakt med andra kaniner i alla fall. Mina kaniner trivs jättebra ihop, kastrerad hane+ hona. Däremot när hon brunstar är hon jobbig för hanen, men han bryr sig inte så mycket så det blir aldrig bråk. Bäst vore egentligen att man kastrerar båda. Men efter att ha sett hur dom kaninerna + några andra par som är i form av kastrerad hane + hona funkat ihop så skulle jag alltid försöka att kaniner i alla fall ska få bo med en till kanin. De får ut så mycket av varandra.
Men man får ju alltid vara beredd på att det krävs två burar. Men även om de bor i olika burar så ger det en slags social kontakt.
#23 men det är helt klart en större risk att ha två kaniner ihop som är så olika i storleken. Olyckor kan ju hända även om det inte är att just kaninerna börjar bråka. Om t.ex jätten skulle bli rädd och skutta till så tror jag lätt att den lilla hermelinen skulle kunna bli rejält skadad.
Men alltså, ni som anser att man inte kan jobba/studera samtidigt som man är kaninägare, hur gör ni för att få ihop det rent ekonomiskt?
Jag ska inte skaffa kanin öht nu, jag frågar bara för att jag vill veta och är nyfiken ;)
Men om vi leker med tanken att jag köper en kanin idag, och jag är arb.lös nu. Låt oss säga att jag börjar jobba om två månader, heltid. Heltid betyder iallafall mins tio timmar hemifrån. Hur gör man då? Min situation är ju knappast unik.
Hur gör ni som har kaningårdar? Hinner ni med att lägga flera timmar / dag per kanin? Har anställda som hjälper till?

#26 Jag går i skolan och måste både hinna med läxor, kompisar, mina aktiviteter m.m. Så jag tycker absolut du kan ha kanin om du vet att du kan ge den kärlek och Motion och allt det dära som den behöver. Det kan bara du avgöra!
MVH.
Louise T

#19 ja, så länge inte individerna har visat sig inte fungera ihop med andra kaniner så ska de hållas minst i par.
#26 Klart man kan jobba/studera samtidigt.
Men jag tyckte inte det lät som om du skulle ha tid att ägna till dina kaniner enligt hur du själv beskrev. Så det var din egen bsekrivning jag utgick ifrån. Själv är jag naturligtvis inte hemma heladagarna, men är inte borta lika länge som du om dagarna.
#24 Som jag tidigare sa så ha jag försökt ha de gående tillsammans. De börjar bråka oftast, och det slutade tom. med avlivning en gång, så jag vågar inte riktigt.
"Detta gäller inte om det finns särskilda skäl."- Mina särskilda skäl är att jag inte fått några av mina kaniner att gå tillsammans, utan att börja bråka.
Instämmer med #21. Mina kaniner ser, hör och hör varandra, då de sitter i burar med stora fack, och har galler i mellan, och trävägg på halva biten. Mina kaniner trivs jättebra med det.
Det är bara av egen uppfattning jag tror att det är ganska stor risk under nedsövning vid kastrering. Kaninerna är ju kännsligare än andra djur som kastreras, och därför antar jag att risken är något större för kaniner.
Hihi, fick jag bestämma så skulle jag vara ekonomiskt oberoende så jag kunde sitta hemma och pyssla med djuren hela dagarna ;) Men det känns som en dröm som inte slår in bara sådär ;)
Att jag frågar allt är för att jag är nyfiken, har bara haft en kanin en gång för länge sedan, och det var inte alls under lång tid. Allt det jag kunde då har jag glömt bort, och sedan så har jag inte så mycket erfarenhet att jämföra med heller.
Så av "bur-djur" har jag bara hamster erfarenhet att komma med ;)
men det här med kastrering, varför gör man det? Är det som hos katt att man vill få bort dels den starka urinlukten och att de får ett annat beteende av det? Är det stor luktskillnad på urinet hos honor och hanar?
Går era på toalett/låda eller där de behagar?
#30 Kastrering hjälper mot att hanar slutar skvätta för att markera sitt revir, och det kan lukta också. Och ofta att de ska kunna bo med en annan kanin (hane+hona) och vissa honor att de inte ska vara brunstiga och de kan också skvätta, det kan hjälpa att ta bort / minska agressivitet.
Okej, men om man bara har en hane så är inte kastrering nödvändigt då?
#32 Nej. Jag skulle inte kastrera om jag bara hade en hane. :)
Men jag har ju sett att många använder låda/potta till sina kaniner. Funkar verkligen det? Kan man ha vanlig kattsand till dem?
#34 Ja, de är ganska lätta att få rumsrena. Men kattsand är inget jag rekomenderar personligen. Tycker Toa-Lätt är bättre i så fall. :) Det är papperspellets.
#34 Använder spån men Toa-Lätt luktar oftast mindre.
Ang. att kastrera även om man bara har en hane är inte nödvändigt men bra ändå om man inte vill ha huset fullt i urinfläckar :P
Den kaninen som jag hade förut, hade vi träpellets till i buren. Hade ingen låda då hon inte ville helt enkelt.
Men har man toalätt i en vanlig kattsandslåda typ? Eller menar du samma material över hela buren?
Jag tänkte på detta med kattsand känns det väl lite som att det kommer skvättas ut? ;)
#36 Om man nu väljer att ha kaninen inne ja.
#37 Ja, man kan använda toa-lätt i hela buren om man vill. Annars bara i låda. :) Så det är vilket man vill.
Ja kattsand kan bli utskvätt. :)
#37 Ja Toa-Lätt i bara lådan, använder trekants toa-lådor som köps på Djurmagazinet, men använder också vanliga mindre kattbajslådor :P
Nu ska jag inte skaffa kanin idag iallafall, men jag skulle få så dåligt samvete om jag skulle ha kaninen ute.
Bor ju dessutom i lägenhet så jag vet inte ens om det är tillåtet att ha kaninen på balkongen?
#40 Hörntoalätterna finns alla djuraffärer typ. :) De är bra. :)
#41 Varför skulle du få dåligt samvete om kaninen bodde ute? (Hum?) Det är ju deras naturliga miljö, jag föredrar att de hålls ute och inte inne.
#41 Jodå, det är tillåtet att ha kaninen på balkongen :)
tror jag?
Därför att jag tycker det känns så elakt att man själv sitter inne i värmen mitt i smällkalla vintern, så ska den stackarn få stå ute på balkongen ensam. Kanske är att förmänskliga lite, men alla djur jag har haft har alltid levt tillsammans med oss, så jag tyckler det känns som att man "glömmer bort" och överger dem om de står ute :/
Ja, jag undrade bara för att jag bor ju på 2:a vån, och jag tänkte på spån, hö osv som kan åka ner till grannen. Är ju så lätt hänt att det åker/blåser ner även fast man städar och är försiktig.
#44 Det har du ju rätt i. Tänkte inte på det…