Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4770 ggr
SaraB
1

Könsorganet - normalt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa!
Idag när jag skulle tvätta Mollys lilla rumpa eftersom hon har svårt att hålla rent själv upptäckte jag detta:
Vid sidan av hennes kön satt det två (en på varje sida) som små torkade bajspluttar men liksom i form av en solrosstjärna. Det är inte vanligt intorkad avföring, för det satt liksom som i ett hål eller ficka och man fick trycka lite för att se detta. De satt precis brevid och nästan under själva könet.
Tittade även på min andra kanin Mimmi och hon hade samma sak. Hennes låg dock lite mer inne i sin lilla "ficka".
Är det normalt eller är det någon sorts sjukdom? Ska man ta bort dessa, eller åka till vet. för en bedömning?
Förlåt för min flummiga beskrivning, men det var väldigt svårt att förklara och har därför ritat en vacker bild. Hoppas att ni förstår! Jättetacksam för svar :)

Kiwanu
0

Har själv tyvärr ingen aning, men hoppas att någon här kan hjälpa ! :D

[Angel88]
0

HAHA du låter precis som jag när ja upptäckte detta på min kanin…

Det är anal köttlar och sekretet, om du tar bort lite av det och luktar på det känns det en lite sur söt doft kanske lite frän. det är detta dom markerar sitt revir med.. va noga och tvätta händerna efteråt då en annan kanin anars kan känna lukten och kanske bitas

SaraB
1

#2 Haha okej, så det är inte alls något farligt då? :)
Kan man ta bort lite av dem eller är det inte bra? Har alla kaniner det eller bara tjejorna som inte pinkar sitt revir? Nu blev jag nyfiken. ;)

Zvintos
0

#3: Har haft både hanar och honor som haft så.
Brukar göra rent med jämna mellanrum med en genomblöt tops.

[Angel88]
1

nä båda har det. min hanne luktar åt mysk hållet där.. och lite fränt, särskille om han e nära min hona..

gör rent i bland med lite ljummet vatten