Aktivering?
Som skolelev försöker man hinna med både arbete och aktivering till kaninen. Än så länge har jag min lilla tjej på altanen som har staket och grind runt, eftersom hon inte kan springa runt på gräset ännu så funkar det väldigt bra.
Men när hon blir äldre känner jag att hon ska kunna få tillräckligt med aktivering varje dag och promenader i sele är en självklarhet för mig, men inte enligt skolan alltid… Nu ska jag bygga en bur med en Hage under (med nät så den är rymningssäker) hur stor bör hagen vara så att hon kan skutta runt tillräckligt ifall det någon gång skulle bli så att jag inte hinner ta ut henne, om man är borta under dagen eller så?
Jag kanske är överdriven med Motion, eller för lite? Hur mycket aktiverar ni era djur?
För mycket Motion kan de aldrig få, tycker dina tankar och planer låter jättebra!
Min Freja är frigående innekanin men just nu bor hon mest ute balkongen (ingen bur där heller). Till aktivering har hon grenar (läs träd), kattunnlar och tält, hus mm. Går ute och går med henne i sele varannan dag ungeffär, men ska försöka få till en daglig rutin på promenaderna.
Sedan myser vi och gosar varje dag, men vet om det räknas som aktivering direkt… 
Hihi, aktivering för det psysiska i hjärtat. ;)
#2 Absolut, minst lika viktigt!
Andra då? :)

Har en ganska stor ute bur som dom får vara ute i, sedan har jag komportgallerhagar där mina två får springa ett par timmar om dagen. Sen ca 4 dagar i veckan går ja ut med dom i sele (så fort jag hinner..)
Sen ser jag till att dom alltid har grenar det är ju en aktivering i sig 
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Hur stora är hagarna? :)
Mina kaniner får vara i sina rasthagar när jag är hemma, på helgerna så kan bli ~8 timmar men på somrarna så är de ute ~12 timmar fast då bor de ändå i rättså hyfsade stora burar på nätterna också.
De kan ju inte få för mycket Motion, om de bli trötta så vilar de ju. Bara för mina kaniner är ute i sina rasthagr i ca 8 timmar så skuttar d eju inte hela tiden, de äter, vilar, busar.
De har grenar (stora, stora grenar), tunnlar, bollar, stockar osv.
Kastanjegårdens Kaniner

#6 Vi bor i lägenhet,fast med en utegård så det blir som radhus. Därför har inte vi så mycket plats så hagarna är nog:
Hage nr 1: 5 kompostgaller. (Är som en cirkel)
Hage nr 2: 12 kompostgaller (är som en rektangel)
så somsagt har dom det inte så stort.. :/ Men på somrarna när jag bor på mitt landställe, har dom typ 30 kompostgaller och stoora burar :D
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
#10 Låter jättebra! :)
Andra då, hur aktiverar ni era kaniner?
Hoppning. :) Sedan i rasthagar, med stubbar, grenar och grävmöjligheter. I balnd ställer jag in ett sandbad också till de. Att rulla sig i. :) Mycket uppskattat. :)
Vissa går lösa ute, när jag är ute också. Promenad i sele också i bland.
Puff
Att hoppträna sina kaniner är jättebra aktivering, i lagom dos ;) Så prova på det kaninisen. *tips*
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Nawal har en 100*55 (tror jag det är) innebur, med en kompostgaller-hage på 90*90 ansluten till buren. Så fort jag är hemma, är i mitt rum och är vaken så har han tillgång till hagen också. Där finns lite grenar, en aktiveringsboll och hans transportbur.
När det är fint väder så blir det koppel-promenad. Antingen på stora gräsmattan eller ute i skogen.
Och dagligen blir det gosstunder, gärna borstning eller massage, och ibland handmatning under gosstunderna.
Har även planer på att testa hoppning med honom, men har inte tillgång till hinder i dagsläget.