Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2993 ggr
[Wera]
0

Kaniner i Mallorca

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag e utomlands nu pa semester i Mallorca :) och idag gick jag till en marknad jag alltid gar till, och jag gick som vanligt till djur avdelningen dar de saljer kaniner bland annat.

Tankte visa bilder, det e inte manga :P
_Ursakta min stavning, finns inte alla bokstaver jag behover har.

_- En kull bebbar, bland annat en wienerunge :)

[Wera]
0

Brokad :) dessa kommer troligen bli mat, kopte en brokad sadan kanin 2007, den blev skit stor :P 4 veckor var den vid kop. Nu bor hon pa en tomt los med vilda harar :)

[Wera]
0

Ungar :P

[Wera]
0

Gullig vit rodogd som jamt slickade pa den dar saken :P

[Wera]
0

2 ensamma ungar :)

[aammE]
0

Tur att jag inte är där. Jag hade säkert köpt med mig 8736487367836 stycken, jättesöta! Men jag tycker synd om dem. :C

[Wera]
0

Sorry for jag e seg, fick lov att ata.

Fanns en lejonhuvad dvv :) svart/gul japantecknad. Lejonhuvade brukar de ha till kel har i Spanien. En tjej hade massor av kaniner och hon kom med pa nyheterna for det var nytt med att ha kaniner till kel XD hehe.

En tant som kollade pa de har kaninen sa: "Vad e det? E den en kanin?
Tantens van: "Saklart det e en kanin! Men den har hangande oron och lurvig pals istallet"

- Lite roligt att hóra "okunniga personers" kommentarer XD t.ex nar jag var i Stockholm i lordags sa en tant till mig ang. min teddydvv hona Isa "E det en lejonunge?" HAHA. Ett lejon :P garvar :D

[aammE]
0

#6 DEN VILL JAG HA, såå sööt! Vad kostar en kanin där borta?

Anema
0

Så söta :)<3 Synd att dom blir mat :( Importera några till Sverige?

Denna kommentar har tagits bort.
moonsi
0

jätte fina

spiritedaway
0

jättesöta stackare som får sitta i hemska burar. I alla fall vissa av dem.

[Wera]
0

#7 Nar jag kopte en 2007 kostade den 4 euro = runt 40kr.

#8 Jag kunde inte ta hem den kaninen jag kopte 2007, for flygen tar inte emot dom och det kostar for mkt :/ annars skulle jag :P
Men kanske kan lyckas ta med nagra nar min moster aker Mallorca-Sverige med bil nagon gong, da ska hon ta med en hund hem till oss bland annat. (Dock bara ta kaniner till Sverige for forsaljning, kan inte beholla for jag avlar.)

De flesta kaniner brukar bo i laga sma burar med gallerbotten.

Zvintos
1

#8: Fast att importera till Sverige gör knappast saken bättre.
Snarare tvärtom.
Då märker dem att kaninerna säljer och fortsätter då att ta fram nya och troligen fler kaniner, som folk sympatiserar för.

spiritedaway
0

Håller med #13

[Wera]
0

#13 fast jag snackar mer om att bara ta hem 3-5st for kel till Sverige, inte massor och inte "hela tiden"/sa ofta. Och jag e inte saker pa att de skulle avla mer just for det saljer for d eslaktar ando dom, de behover inte sitta dar och vara oroliga att inte hitta "hem" at dom.

Zvintos
1

#15: Det jag menar var att om man tar hem de enbart för att de kommer bli mat, tar det inte lång tid innan personen som föder upp kaninerna inser att denne kan tjäna pengar på det, just för att folk sympatiserar med de stackars kaninerna.

RabbitLower
0

va sorglit att dom ska bli mat :( jag tänker inte då ätta dom iaf :D kan du inte köpa några till mej (a)

Kristall
0

Håller med NinniH. Sen kan det knappast vara så trevligt för kaninerna att flyga ända hit upp till Norden, en stressig flygresa till ett annat klimat. Visst, de skulle få det bättre i stora burar och daglig uppmärksamhet och Motion, men själva resan och den stora förändringen kan bli för mycket för dem. Eller? Obestämd

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Anema
0

Det är bättre för kaninerna att få komma till Sverige, trots den långa resan. Och inte behöva sitta i trånga burar, för att slutligen dödas(ofta på ett väldigt grymt sätt) och bli mat. Tror kaninerna hellre åker en jobbig resa till Sverige, än att bli dödade i förtid.

Zvintos
0

#19: Men kaninerna skulle antagligen dö av stressen att flygas hit, med tanke på att de troligen inte är i superbra skick direkt.
Återigen så hjälper man inte djuren genom att flyga hit dem, utan hjälp måste fixas på plats genom lagar/förordningar som reglerar detta.

Men det är en helt annan diskussion, som är bättre att ta i en egen tråd i sådana fall.

[vildablid]
1

Så kul att få se kaniner på en annan plats! :) Synd att de bodde så smått bara. Att ha dem för köttproduktion tycker jag rent personligen inte behöver vara hemskt alls. Men då ska djuren ha det bra medan de lever. Kaniner för köttproduktion finns ju världen över, och har varit en lång tradition i Sverige ända fram till början av 1900-talet.

Det hör ju egentligen inte till denna diskussionen alls men ville bara flika in att kaninhållning för köttets skull inte behöver vara av ondo :).

rabbitlove
0

det är ju hemskt samma sak när jag var i mallrca i smmras det fanns jätte många kaniner men bara som mat=x var vaer du jag var på viva tropic alcudia<3

Jonaflax
1

Ytterligare en anledning att INTE ta hem kaniner från Spanien är att man kan få med sjukdomar som vi kanske inte ens känner till här hemma.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Veero
0

När jag var i spanien fanns det 5 st stora överviktiga kaniner i en liten galler bur och dom hade inget utrymme alls utan satt ihop tryckta :/ Men vet inte om dom fixat någon lag för var sisst där 2006

Qepta
0

Den vit rödögda *___*<3

stackarna som får sitta isånna burar, hoppas dom blir köpta av någon som bara har som sällskap där.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Veero
0

#25 sällan dom går till sällskap, kanin kött där är väldigt omtyckt, det omtycktaste köttet är gris där efter kommer kanin kött Obestämd

[Wera]
0

Ang. att de inte klarar av resan tvivlar jag pa, jag har inte sagt att om jag skulle ta hem nagon skulle det vara med flyg, utan det skulle i sa fall vara i bil. Och man har ju importerat en hel del fran Tyskland och Holland. Samma sak ungefar, enligt mig.

Jag vet inte hur just dom kaninerna lever annars men just under marknaden bor dom i de sma burarna.

annaforsgren
0

spännande att se hur kaninerna har det där. De har väl galler för att slippa städa buren antar jag:/ Men det sliter ju upp kaninernas stackars tassar och det gör ju ont att gå på.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

spiritedaway
0

#27 men då tar man väl ändå oftast in från seriösa uppfödare när man tar in sådär.

Det där är knappast seriöst uppfött, och tyvärr även fast de skulle få det bättre i Sverige är det bättre att inte ta hand om dom tycker jag.
Onödigt att riskera att få in nya sjukdomar också, och att stödja sånt där känns inte bra för mig i alla fall. Risken finns ju att de bara kommer att föda upp fler och fler när de ser att de säljer bättre.

Finns många kaniner i Sverige som behöver nya hem också, som kanske heller inte har det så bra.

Anema
0

#29 - Kaninerna kan inte hjälpa att dom inte kommer från seriösa uppfödare. Dom har alla rätt till ett liv. Sen så tror jag inte det är något problem med att sälja kaninkött, tyvärr. Så det skulle inte märkas om man köpte någon/några, och importerade de till Sverige.

spiritedaway
0

#30 Nej, men jag skrev det för att jag inte alls tycker att det blir samma sak som att importera från en seriös uppfödare som många gör.
Tror du det finns någon koll på vad dessa kan bära på för några sjukdomar?

Ja de har rätt till ett liv. Jag mår illa av att se hur dessa djur behandlas. Vissa sitter i hemska burar.
Kanske kommer det inte märkas, men om någon köper typ 5 stycken, så lär det snabbt finnas en ny kull med kaniner där väldigt snart.
Och det finns otroligt många kaniner även i Sverige som behöver nya hem. Finns de som föder upp till slakt även i Sverige. Man kan inte rädda alla djur och jag själv tycker väl att man kanske inte ska chansa och få in nya sjukdomar. Istället kan man koncentrera sig på att rädda kaniner här i närheten först.

Och genom att man köper dom, så stödjer man arbetet. Så länge det finns de som köper kommer det att fortsätta.

[vildablid]
0

Ni som är emot att hålla kaniner för köttproduktion (oavsett levnadsförhållanden innan); Tar ni avstånd från all animalisk föda eller är det bara för att kaniner är gulliga djur och vanligen inte äts i vår tradition? (Kaniner ha dock hållts för kött länge i Sverige…)

bara intressant att diskutera!:)

Anema
0

#31 - Dom bär kanske på sjukdomar, vem vet?
Men när man importerar brukar man gå till Veterinären,
och få intyg och så. Om kaninen är sjuk på nå vis, så bör den väl inte ätas heller. Man äter inte sjuka djur.

Dessutom.. så har dom redan kullar födda eller på gång, i och med att dom vet att det säljs hela tiden. Så det spelar ingen roll,
men man kommer i alla fall där ifrån med ett gott samvete,
ingen kan rädda alla men alla kan rädda nån!

Man väljer själv vad man stödjer, men inte vad man uppfattar det som, tyvärr ;(

[Wera]
0

#31 Jag vet att man stodjer det, men fattar inte vrf manga tycker det e sa synd om just kaniner, alla kor, grisar, kycklingar, lamm, etc.. dom da? Ni stodjer ju det ;/ och det e varre an hur dessa kaniner har det.

Dessa kaniner avlas ju for kottet, det e val inte sa oseriost for de vill ha kottet, de parar inte for det e gulligt som manga andra gor.

[aammE]
0

#32 jag har varit vegetarian i massor med år och anser att all köttproduktion är fel, eller ja, sättet men gör det på.

Anema
0

#32 - Jag äter kött. Men skulle kunna tänka mig att sluta helt.
Jag känner mig inte tvungen att äta kött, det finns mycket annat att äta. Sen så är det mycket trevligare att se djuren glada och lyckliga än att ligga på en tallrik, för någon annans skull. ;o

Anema
0

# 35 - Precis! Om dom hade gjort det trevligare för djuren, så hade det kännts mycket bättre.. eller .. i alla fall bättre än det känns nu.

[Wera]
0

#36 Ursakta mig men manga sager att de kan tanka sig gora det. men de gor aldrig det ju! Vrf utesluter du inte kottet da? ;)

Den har traden kom ut pa andra spar men det spela ringen roll for mig. 

spiritedaway
0

#33 kan finnas sjukdomar som smittar kaniner men inte människor. Och det är väl ändå inte allt som upptäcks av veterinärer heller, men som mycket väl kan smitta kaniner som finns i närheten när man kommer till Sverige.

Ja klart att man kan rädda nån, själv så vill jag hellre rädda djur som far illa här i Sverige för man måste ju alltid börja nånstans. Tycker det känns onödigt att dra in fler kaniner, när det redan finns de som behöver nya hem här redan.

#34 det har jag då aldrig sagt att jag gör heller. Tycker inte mer synd om kaniner är många andra djur. Det är olika hur djuren har det överallt. Tycker inte riktigt den här diskussionen handlar om hur man håller sig till köttproduktionen heller. Jag tycker synd om hur just de där kaninerna har det.
Nä det blir inte oseriöst för att de föder upp för köttets skull, utan just för att jag inte tror att de bryr sig om bakgrunden alls på kaninerna. Tror inte heller de har jättestor koll på sjukdomarna eftersom de ändå bara ska slaktas. Och de bryr sig ju absolut inte om hur kaninerna har det. Tycker inte det kan bli mycket mer oseriöst.

Anema
0

#38 - Om det inte vore så kompicerat för mig, så skulle jag vart vegetarian för länge sen. Jag känner inte en enda Vegetarian, ingen i min familj, släkt, vänner  o.s.v.  Får inte för mina föräldrar heller ;(

Men när jag blir 18, då händer det grejer då, jag ska starta ett helt "djurreservat."

chocomian
0

Jag äter minsann INGET som har ett hjärta som slår :)

[vildablid]
0

Nu kanske det här blir alldeles för off topic men jag tycker att det är intressant vart gränsen går för att "värna om djur", att vara djurvän. Om man inte äter kött, men äter ägg, dricker mjölk etc, alltså håller djur för sällskap så betyder ju det också att man håller djur i fångenskap för egen vinning skull. Men det är svårt att veta vart gränsen går. En kelkanin som bor inomhus är inte i kontakt med sin rätta miljö exempelvis, mjölkor hålls (även i Sverige!) på liten yta inomhus större delen av året (konventionellt hållna).

Så att man är djurvän för att man inte äter kött, det känns lite dubbelmoraliskt.

Kaninen hade förmodligen inte varit ett keldjur utan historiken den haft som nyttodjur.

Anema
0

#41 - Önskar jag också hade tillgång till det!

[aammE]
0

#37 Precis!

#40 När jag ville bli vegetarian så sa jag till mina föräldrar "Jag tänker inte äta ett enda djur från och med nu, jag svälter hellre!" (Jag var ca 11-12år) och då sa dem att då får jag vara utan mat då, men efter 2-3 dagar så gick dem med på det iaf. Skrattande Och ingen i min familj, släkt eller vänner är vegetarian, eller har varit det. Men ändå har jag klarat mig uuutmärkt!

(Är hos läkaren två gånger om året och kollar så att jag inte har några brister och det har jag aldrig haft.)

[aammE]
0

#43 Tillgång till vad?

spiritedaway
0

#42 det där skulle nog gå att diskutera i evigheter vart den gränsen går. Jag ser mig som djurvän även fast jag äter kött, även fast jag har djur här hemma. Jag försöker göra så att djuren har det så bra som möjligt.
Jag värnar om hur djur har det, jag mår dåligt när jag ser hur vissa behandlar sina djur. Jag ska mest troligt utbilda mig till djurskyddsinspektör. Jag har mer än en gång försökt hjälpa djur som behöver nya hem.

Visst det finns brister hos mig, men jag ser mig själv som djurvän ändå.

PaaatyPalm
0

vet en tjej som åkt flyg från usa till sverige många gånger med råttor, hamstrar, möss mm och det har alltid funkat bra.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[vildablid]
0

# 46: jag är likadan. Är köttätare och anser mig vara en hyffsat djurvän ändå. Strävar efter att äta djur som jag vet hur de levt, alternativt vilt. Den här diskussionen kanske inte kommer längre, finns ju mängder av synsätt på vad som är djurvänligt eller, anledningen att jag skrev var att jag blir lite småtrött på åsikten att gulliga djur är förfärliga att äta, ett hemskt brott! Medan lite mindre "gulligulliga" djur såsom kor och grisar äts utan eftertanke för att det är okej normmässigt.

Olika djur äts mer eller mindre i olika kulturer, men jag förstår inte riktigt inställningen att "de är så hemska som äter kanin i den och den kulturen"..

Men nu flummar jag visst vilt igen, nu täpper jag igen truten! Skrattande

spiritedaway
0

#48 haha förstår precis hur du menar :)

hyltebarn
0

Tycker att det är bättre att ta med till norden.,.
Men säger inte att hon ska göra det bara för det..

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

[vildablid]
0

Om vi ska rädda kaniner från köttindustrin i Spanien, ska indier då åka och rädda tjurar här från köttindustrin?

[Wera]
0

#51 Det blir nog lite svarare med kor an kaniner :)

Var till marknaden idag igen, nu fanns det andra, nya kaniner samt marsvin.

[Wera]
0

Den har lilla lejonhuvade kaninen, rysstecknad var undernard, smal, svag och sjuk, h*n kommer sakert inte klara sig :(

[Wera]
0

..

[Wera]
0

[Wera]
0

En bild pa marsvinen ocksa (a) Nar jag kom tillbaka igen sen var den bruna och en svart salda :P

[Wera]
0

Massa ungar! Var sugen pa att kopa en dar ifran, en i fargen schwarsgrannen (tror det stavas och heter sa?) men hade inte buren hemma, den finns hos min kusin sa vi ska hamta den nagongang och sen kopa en unge :P och nar den blivit tillrackligt gammal (vid kop brukar de vara 4 veckor gamla) sa slapps den pa en tomt och far leva fri och los dar tsm med kaninen vi kopte 2007. ;D

[ninnakm]
0

Åå så söta men stackars dom!

[Wera]
0

Gick till en djuraffar idag. Fler kaniner. Japan brokad.

[Wera]
0

[Wera]
0

Massa japantecknade fanns det!

[Wera]
0

Vit blaogd :D

[Wera]
0

kaningodis
0

#62 Vit rödögd…vad jag kan se, hahaTungan ute

Kastanjegårdens Kaniner

[Wera]
0

#64 Haha ja :P dumma blixt ;)

emwa
0

usch vilka hemska burar… :(

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

[Wera]
0

#66 Om du syftar pa dom kaninerna i djuraffaren? Skitiga burar? Jo det finns massor som e sa i Sverige med. Det dar kanske var just den dagen dom skulle stada? Vem vet :P inte jag iaf. hehe

Jag kan halla med om att vissa kaniner har det daligt i Mallorca, men det finns massor i Sverige med. Fanns 2 kaniner som bodde i en glasbur, storleken var som en transport, samma med en lejonhuvad kanin och en chinchilla ( i djuraffaren)
3 av kaninerna bodde i en ganska stor bor, samma med illern som var dar. Hamstrarna (2st) bodde i en glasbur, lagom storlek till dom.
Det e tomt i burarna och massa sant. Men de e inte smala, de har vatten och allt sant.

I Sverige har jag sett varre! Smutsiga burar, fega och radda kaniner, utan mat ellr vatten! I Mallorca har dom iaf. alltid mat, vatten och de e inte radda/fega! (Alltsa pa alla de platser jag mott pa kaniner & andra djur)

[ninnakm]
0

Vilka skitiga burar och vad det måste lukta!

[Wera]
0

#68 Tro mig, det lukta inte ett "skit" :P haha.

[Wera]
0

Ni som klagar pa att kaninerna har det skitigt, det har i Sverige e val inte sa mkt battre? Och titta pa deras foder! I Mallorca har de jamt pellets bara.

http://www.blocket.se/ostergotland/Kaniner_skankes_omgaende_20959200.htm?ca=6&w=3

spiritedaway
0

Men vi har lagar här i sverige som säger att det ska vara renare än så. Men visst, alla sköter det inte bra ändå.

Men skulle det se ut sådär i en djuraffär skulle de nog snabbt få anmälningar, eller borde snabbt få anmälningar.

Kaniner ska inte behöva sitta i såndär skit.

Bara för att det finns kaniner som inte sköts rätt i Sverige, och har det skitigt så blir det ju inte mer rätt för kaninerna där borta om du förstår hur jag menar?

kaniner behöver ej ha mat hela tiden, och visst det är bäst att det är pellets. Men alla är inte kunniga tyvärr. Men kaninerna i mallorca går inte att försvara med att de jämnt bara har pellets.
Det är för mycket skit och smutsigt, det är för små burar ofta verkar det som. Vissa får bara stå på nät. Det är inte bra nånstans.

[Wera]
0

#71 Absolut :) men nagonstans ska vi borja och da tycker jag det ska vara i vart land =D Mallorca e inte sa kunniga nar det galler djur overhuvudtaget… de har inte lagar pa hur de ska bo heller som de har i Sverige. Sa Sverige e ju mkt battre nar det galler husdjur ;) fast det finns ju dom som inte alls e kunniga i Sverige med (t.ex. #70) vilket e synd. De borde ju ta reda pa lagarna och hur de ska hallas osv…

spiritedaway
0

#72 Mm. Helt klart. Lät bara som att du försvarade kaninerna därborta ;)
Nä, vet jag att nån gör fel brukar jag upplysa dom om det. I värsta fall kanske man måste anmäla folk som gör helt fel.