Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1578 ggr
[ninnakm]
0

Tar inte handom deras kaniner?!

Hej min kommpis grannar tar inte hand om sina kaniner. Min kommpis har en egen kanin. Men när hennes grannar ville visa henne deras kaniner fick hon se hur dom hade det! Spånet var brunt dom hade ingen rasthage, dom hade inte varit ute på 3år , dom hade inte  bärt dom på 3år och aldrig klippt klorna. När min kommpis visade grannana sin llla kanin blev dom chockade och sa "Man kan ju bära den!" Jag tycker synd om dom men man kan ju inte säga vad som helst.

Mysterious
1

Guud vad hemskt kan jag bara säga!I polen hade mina grannar kaniner och dom mådde hur bra som helst!Tycker det är hemst att människorna inte bryr sej.dom behöver ju inte bära kanienrna men dom kan åtmistone städa burarna och om dom vill klippa klorna så kan dom ju åka till veterinären med dom eller ha åtmistone en rasthage så kaninerna kan slipa ner klorna…Usch Asså!

//Diana :)

PaaatyPalm
0

om hon bara sett buren en gång så kan hon ju inte veta.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Mysterious
0

buren ska väl aldrig se ut så??

PaaatyPalm
0

#3 nej såklart. Men det kanske var dags att göra rent buren ?

20 årig djurgalen moder* 

Kristall
0

Sade ägarna att kaninerna aldrig varit ute på 3 år? Är klorna så långa att kaninerna mår dåligt av det? Ser kaninerna ut att må dåligt allmänt? I så fall, prata med ägarna eller skicka ett anonymt brev till dem och om det inte funkar, anmäl.

Om de inte kan hantera kaninerna alls får de väl ändå inget ut av att ha dem, föreslå omplacering?

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Mysterious
0

#4 Sant,men det e endå hemskt att de inte fick gå ut 3 år.

PaaatyPalm
0

#6 men sa värklugen ägaren så ? bara:
- Ja min kanin har inte varigt ute på 3 år…

20 årig djurgalen moder* 

Rero
0

Vad hemskt. putt

RabbitLower
0

!!!!!!!!!!! då måsste jag säja en annan sak  jag har en kompis som har en inne kanin den har inget att ganga på o klorna e typ inte klippta för dom kan inte och när hon lyffetr den tar hon tag i öronen sen tar hon under baken :O och buren va de värsta jag nånsin i hela mitt liv sett de va bara bajs o kaninen kan vell inte enns anndas maten låg typ på bajsen o vattenfasskan såg ut o va gammalt vatten ellr alldrig urskölj för den va inte genomskinlig mer asså när jag kom hem jag börrja gråta för de va de värsta :(

va ska man göra åt sånna djur(kaniner) som inte har de bra jag har sagt till hon men bara för dom har massa datorer i vägen som man inte kan flytta på

Rero
0

Asså om hon inte gör nåt åt det eller så så kan du väll ja som nån annan sa först skucka anonymt brev och klaga och om dom inte tar bättre hand om den anmäl dom och försök se till att den/dom får ett nytt hem! Tycker så synd om dem kaninerna som har det så :'(

Qepta
0

ring djurskyddet anonymt och berätta att du vet om en kanin som inte verkar ta så bra hant om deras djur så kan dom åka dit och kolla, är tillståndet illa för dom så får dom böter och djuren tas.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

RabbitLower
0

vrf i hellvete skaffar man djur om man inte kan sköta dom :O :@

de e svårt o anmäla men kanske ska gö de (efftersom de e min kompis o hon kanske inteblir så glad) men isf göra jag de för kaninens bässta

Rero
0

#12 Ja det är din kompis men bara för att hon är din kompis ska hon ju inte behandla några djurilla utan straff eller vad man ska säga :P Jag tycker lugnt att du ska anmäla henne eller säga till nån vuxen som kan göra det.

spiritedaway
0

#12 om du hellre vill så prata med kompisen före och ge dom en chans att bättra sig.

Qepta
0

#12 du kan ju ringa anonymt om du vill då får hon ju inte reda på att det är du.

Kom ihåg att du gör det för djurens skull och inte för att göra hennes ledsen

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[ninnakm]
0

Hej #2 Buren ser alltid ut så, min kommpis har varit där i en vecka nu.

#Jag och min kommpis ska vara nån dag och då ska jag få följa med dit. Men jag tror inte att dom fattar (djuägarne)

Rafflan
0

Kan det inte vara ren okunskap?

Då dom inte ens viste att man kunde bära den liksom :/

Känner en familj som tog över en kanin då förra ägaren inte orkade med den och skulle slå ihjäl den. Dom som då tog den kunde inte mycket om kaniner utan satte den i en vanlig bur och när jag kom ditt såg jag lite fel så sa till dom att man måste klippa klorna, den ska ha fri tillgång till hö, städa 1 gång/vecka minst, skölj ur vatten flaskan, ha hyllplan och skydd mot väder och vind, såna där vanliga misstag. Och nu sköter dom kaninen som den ska skötas, dom behövde bara veta hur man skulle göra och varför.

Det var ju bara det att ingen hade sagt hur dom skulle göra och dom trodde dom visste hur det skulle vara så :P

sotlynx
0

Okunskap eller brist på empati? Jag säger ( skriker): Alla former av djurplågeri eller vanvård ska anmälas. Annars gör man lika stort fel själv. Att inte våga hjälpa någon i nöd är fegt och man ger sitt tysta godkännande. Be vuxna om hjälp om det behövs! Var inte rädda för att säga ifrån när ni vet bättre! Stå på er!Glad

thexclub
0

Ring och anmäl eller prata med ägarna åtminstonde.

Jag blir så ledsen när folk undviker att göra något när kaninen/kaninerna uppenbart lider bara för att de är oroliga för vad ägarna ska tycka.

the vanity, it becomes insanity

Rafflan
0

#18 jag menar bara att man först bör prata med ägaren innan man anmäler.

Tex när jag och några kompisar såg en hund med ett stort sår, kompisarna började prata om att kan man inte ta hunden till veterinären ska man inte ha hund, och då tyckte jag dom dömde för fort så gick fram och prata med ägaren och frågade om såret

Gissa vad!?

Hunden hade blivit ormbiten och fått en allergisk reaktion så den kliade sönder sig själv så den gick på medicin och som smörjde och tvättea flera gånger/dag.

Döm inte folk för fort innan ni pratat med dom och gett dom en chans att förklara sig!

spiritedaway
0

#20 men i vissa fall kan det bli lättare att bara anmäla anonymt. För pratar man först och de inte ändrar nåt så blir ju nästa steg att anmäla. Och då vet de ju vem som gjort det.

kan vara lättare för relationen bara att anmäla. Mycket beror ju på hur personerna är.

Och en jättesmutsig kaninbur går inte riktigt att förklara tycker jag. Att aldrig ha klippt klorna går heller inte att förklara. Så ja.. Jag tycker det låter som ett rätt solklart fall vad det handlar om.
Men visst kan man prata med dom först också.

thexclub
0

Jag tycker att okunskap i detta fall är ren bullshit. Det säger sig själv att en kanin ska ha en hyfsat ren bur och att klorna inte ska vara äckligt långa. Att kaniner ska komma ut och skutta lite ibland tycker jag också man ska kunna förstå ifall man inte är helt bakom flötet.

Att man kanske inte vet om att kaninen ska ha fri tillgång till hö, grönsaker dagligen eller om man lyfter den fel, sådant kan jag förstå. Men när det är helt uppenbara saker som måste rättas till handlar det ytterst sällan om okunskap.

the vanity, it becomes insanity

Rafflan
0

tycker fortfarande dom ska ge ett anonymt brev först och sen om inget händer anmäla.

Zessan
0

skutt

[ninnakm]
0

mm

hyltebarn
0

Prata med ägaren, om dom inte gör något åt det anmäl.

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Veero
0

Men hur långa måste inte klorna vara då? :O

Min kompis syster har en kanin som är väldigt gammal och han hade så långa klor så dom hade börjat vrida sig och så klippte jag och Michis dom.. och hon hade ju klipp kloran men det avr ju ett bra tag sedan men inte 3 år :x

sotlynx
0

#21 &22: Ni har helt rätt.

#20: Om man låter en vuxen människa göra saken åt en slipper man kanske ifrån en del obehagliga konfrontationer med grannen. Bara så. Och jag har extremt svårt att se hur grannen skall kunna bortförklara vanvården som beskrivs, och att ett brev skulle avsluta åratal av djurplågeri.

Skäms på er alla som är fega och sitter här och gnäller istället för att hjälpa alla små liv som far  illa! Vad är ni rädda för?! Det finns massor av trevliga människor ute i världen som man kan umgås med istället för skitmänniskor. Och ingen kommer att slå er eller vara farliga. Dom kan på sin höjd vara otrevliga och skrika och svära, men vem f-n bryr sig. Stäng öronen när dom sätter igång bara. På dom!

Häxan Surtant har talat. Rynkar på näsan

[ninnakm]
0

Ja, jag vet men jag ska kolla på dom först.

Rafflan
0

#28 "Skäms på er alla som är fega och sitter här och gnäller istället för att hjälpa alla små liv som far  illa!" vilka syftar du på? för vad jag ser verkar alla här ju vilja hjälpa den lilla kaninen :/

sotlynx
0

# Det finns alltid folk som sitter här och gnäller över att någon annas djur inte mår bra. Det hjälper ju inte att vilja hjälpa. Man måste handla också. Vad är det du inte förstår med det? Kaninen mår ju inte smack bättre för att det babblas här inne. Eller hur? Handlingskraft löser problem. Inte gnäll.

Rafflan
0

#31 jo men här säger vi hur vi tycker hon ska göra, anonymt brev först och händer inget anmäla dom och som jag fattat det ska hon göra så oxå Obestämd

Ursäkta men jag fattar vad du menar men du behöver ju inte heller sitta här och klaga på att vi försöker ge henne tips?. Du kan väl hjälpa nåt annat djur själv istället för att vara här och klaga på oss?

Puma
0

Jag skulla tala med dem om vad jag ser hos dem och vad jag tänker behöver åtgärdas för att kaninen ska må bra. Sedan finns det ju artiklar på internet att läsa, och datorer verkade ju ha massor av, så ge några länktips. Visa hur man klipper klorna om de är osäkra. Dela med dig av din kunskap på ett prestigelöst sätt helt enkelt. Börja så om det inte känns för motigt. Annars fanns det ju en del andra tips? ovanför.

[ninnakm]
0

Tack för alla tips?!

#31 Jag ska hjälpa djuren men jag ville kolla vad alla tyckte först. Så jag kan få bra tips? på hur jag ska göra det.

sotlynx
0

#32 Om du bara visste. Jag har hunnit med mycket. Kor, hästar, hundar, kaniner, ödlor, djuraffärer osv osv.

rabbitlove
0

oj vad kul har du haft alla dessa djur=p jag är väldigt imponerad själv har jag haft en arbetshäst,hundar,katter,marsvin,hamstrar,undulater,kaniner,papegja,nymfparakit,fiskar ch en orm kor,hönor,en iller,ch får mm… det är väldigt kul med djur=p

[ninnakm]
0

Jag var där igår. Vi släppte ut kaninerna men när vi skulle klippa klorna upptäcte jag något äckligt! Varje klo var så här lång-->

.  och en var påväg att växa in i huden igen!

spiritedaway
0

usch. Har du pratat med dom och förklarat hur kaniner ska skötas? Så att de förstår att klor måste klippas, buren måste hållas ren osv.

sotlynx
0

#36 Har inte haft alla dessa djur. Djuren jag nämner är djur som jag på ett eller annat sätt försökt hjälpa när dom vanvårdats. Det har blivit mycket smygfotograferande och anonyma anmälningar. Nu är jag inte ute och spionerar lika mycket som i slutet av 80-talet och under 90-talet. Har mina egna vilddjur att ta hand om ju. Men jag drar mig inte för att attackera där jag tycker att det behövs. Attackera verbalt alltså. Och gissa hur många som uppskattar människor som säger vad dom tycker? Inte många. Men några finns som inte förstått att dom gjort fel och faktiskt blir glada när man påpekar det, och det är värt mycket.

[ninnakm]
0

japp jag sa det dom ska ta dit en väterinär och sedan ska jag och mina kommpisar få sköta dom.

sotlynx
0

BRA!!!Kyss

[ninnakm]
0

mm jag ska nog kolla till don snart