Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 362 ggr
Kaninisen
0

Grannarnas hundar

I somras var jag och min kusin på studsmattan hos grannarna på landet, min kusin hoppar snett och kommer med underkroppen på marken och benen på studsmattan (hon gjorde inte illa sig). Samtidigt som hon håller på att ta sig upp kommer en stor golden retriever rusandes, jag får panik (jag är själv inte hundrädd men hade hunden hoppat på henne hade hon kunnat göra skada ryggen illa). Jag får upp henne i sista stund och hunden hoppar glatt och energisk nedanför oss. Till sist, några minuter senare, hör jag grannen mitt emotropa på hunden. Hunden ignorerar det totalt och springer istället till min morfar samtidigt som grannens andra golden kommer, båda springer mot morfar och börjar hoppa på honom. Morfar ryter och hundarna springer hem.

Hundarna vill bara väl, men grannen har ingen koll. Jag som kaninägare oroade mig varje dag för min kanin när han var ute på landet då han sprang lös, precis som en hund, på tomten. För kommer två stora hundar rusandes mot kaninen kan man inte få tag i båda två, även om kaninen är i buren så kommer det sluta illa.
Nu är det inte bara kaninen jag oroar mig för, jag har en lillasyster som är otroligt hundrädd. Får hon syn på en chiuaua 5 meter ifrån slänger hon sig bakom ryggen på en (hon är väldigt ung), vad händer med henne den dag två goldens kommer rusandes mot henne, hoppar på henne så att hon välter och slår huvudet i en sten? Det har nästan hänt, vi hörde världens skrik från grannarna med studsmattans dotter på 4 år, hunden kom fram till henne helt lös.

Vi har pratat med grannarna och allt de säger är "ja vi ska hålla koll på dem, sorry" men det sker ju aldrig! Måste det hända något för att något ska ske? Jag vill inte förlora min kanin, jag vill inte att min syster dör av skräck när hon ser hundar för hon lär sig just nu att de trots allt är snälla och vi pratar om hund här i familjen. Vad gör man?

Zvintos
0

Man gör som jag gjorde - anmäler till polisen.
Vi hade i säkert 2 års tid problem med en granne längre bort, som hade noll koll på sin hund.
Den rymde flera gånger i veckan och kom 99% av gångerna hem till oss, för att skälla på kaninerna.
Den tyckte det var urkul att se när kaninerna sprang för livet, och att sen bli jagad utav husse/matte/barnen.
För när ägarna kom och skulle hämta honom, sprang han ifrån de hela tiden och tyckte allt var en rolig lek.
Vi sade åt de flera gånger och svaret blev alltid att mamman minsann inte kunde hjälpa att ungarna var så dåliga på att stänga dörren ordentligt.

Så till slut fick vi nog och anmälde.
Efter det var hunden här 1 eller 2 gånger till, och sen upphörde det.
Tror inte familjen har kvar hunden längre, för har inte sett skymten av den på över 2 år.

Som tur är blev ingen av mina kaniner ihjälskrämda.

Kaninisen
0

Ojdå, vi har som tur är sluppit en sådan incident än. Vi har pratat allvar med grannarna, men jag vet inte hur en anmälan skulle påverka. Alla är vänner där. Jag får se hur det blir i sommar, tack för tipset, var osäker på om man verkligen kunde göra så men nu vet jag!

Zvintos
0

#2: Grannsämjan har inte påverkats direkt för oss.
Vi hejar och dem hejar, no hard feelings.

Får hoppas det löser sig utan anmälan.

Kaninisen
0

Okej, det låter bra. Jo, kommer de igen blir det anmälan. Min tränare ska ju sommarjobba på polisstationen där så får väl snacka lite med honom också. ;)