Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2938 ggr
Inaarah
0

Akut! Kaniners hudsjukdomar

Jag föder upp kaniner och har haft kaniner i drygt 5 år. För tillfället har jag 5 kaniner och 1 kull, + en till kull som ligger i magen hos en av honorna.

Idag så upptäckte jag en grej hos en av hanarna, som jag aldrig sett förut, nämligen något mjäll-liknande i pälsen. Stora, vita flagor flög runt pälsen och det var lätt att dra bort pälsen precis där, som vi fällning. Först trodde jag det var fällningsprocessen som satt igång, men de stora vita hudflagorna oroade mig. Jag började tänka runt vissa symtom osv, och kom fram till ringorm. Jag läste i en bok att ringorm i sällsynta fall kan drabba kaniner, och i så fall måste alla mina små kaniner tas bort.

Jag ringde även Smådjursakuten i Göteborg, där de inte kunde säga något. Har inte bokat tid än, men i kommer antagligen ta med honom på undersökning snart.

Är detta några symtom, sjukdom eller något annat "vanligt", något som du vet om? Jag är tacksam för svar då jag är väldigt orolig just nu.

Zvintos
0

Hur gamla är ungarna?
När de är små, är det normalt att de är lite "flagiga".
Ungefär som människobarn är när de föds.

hyltebarn
0

Har ingen aning,
Men puttar för kaninerna!

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Sashhi
0

Hade samma sak med min hane när jag fick hem honom som bebis, det är väl ungefär som på människor, precis som #1 sa. Jag skrapade bort det lite försiktigt och efter några veckor försvann det.

Not your mom, not your milk.

moa88
0

det kan ju också vara mjällkvalster

Animalfriend
0

Tror inte det är så allvarligt. Gör inget förhastat. :)

Var det en vuxen kaninhane? Eller unge?