bajskanin.. :(
Hej hej.. min drygt 6 år gamla dvärgkaninhona hoppar lös i lägenheten när vi är hemma, detta utan problem då hon alltid gjort sina behov i buren. Men nu, helt plötsligt har hon börjat lämmna sina pluttar ute på golvet lite varstans, speciellt under soffbordet vilket ju inte ser så trevligt ut. Har inte vart några förändringar eller skett något som kan ha på verkat henne på sistonde.
Så, om någon har nån fundering på vad detta kan bero på och vad man kan göra åt det så vore jag tacksam. Vill ju helst att hon ska springa ute i fortsättningen med men det är ju inte så himla kul att behöva dammsuga flera ggr om dagen och ändå vara tvungen att se efter vart man sätter fötterna.
Kan vara så att hon börjat brunsta.
Då brukar de kunna lämna små pluttar lite överallt.
Små meddelanden till potentiella hanar, att hon är villig.
Hade en bekant som fick samma problem, hennes kanin hade alltid vart lös och sen när den blev äldre började den bajsa och kissa över allt, hon tog den till veterinären och kaninen var fullt frisk och fick veta av en tjej att det var nåt som kunde komma med åldern, men hon hade inte hjärta att stänga in kaninen i bur då den gått löst hela livet så kaninen fick fortsätta vara lös :)
Så kan ha att göra med åldern men kan med säkerhet vara nåt annat oxå ;)
hon kanske inte orkar hålla sig. eller så e hon senil
#3 HAHA :P
Jag tror som #1
#1 o #3
men har hon inte slutat brunsta vid en så hög ålder?? för som jag fattat det borde 6 år vara som medelåldern typ.. eller kaniner kanske inte slutar me sånt?
och senilitet ja.. garanterat har hon vart det länge. verkar som så iallafall.. :) halvblind o tokig e hon me.. hihi..
#5: Det är olika när de slutar brunsta, precis som för oss människor. =)
Men det kan ju bero på något annat.
Brunst var bara det första som ploppade upp i huvudet när du beskrev problemet. =)
#6 jaha, okej. om det nu är så att hon brunstar borde on lägga av med sitt beteende snart igen då?!
#7: I sådana fall, ja.