Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 701 ggr
Rajamaja
0

Avla fram wienertecknat!

Jag ska i helgen få hem min allra första wienerteckande dvärgvädur (hane, blåögd), och har önskan om att avla fram wienertecknat i framtiden, i mindre skala.

Frågorna jag söker svar på är:

- Vilka färger går bra att para med wienertecknat?

- Har ögonfärgen någon större betydelse?

- Några andra viktiga saker man bör veta om innan man tar en kull?

Sashhi
0

Wienertecknat är inte en godkänd teckning, och inte så "omtyckt i utställningsvärlden", men till kel funkar det jättebra.

Not your mom, not your milk.

Rajamaja
0

#1 Jo, det visste jag sedan tidigare. Men syftet för min del med att avla fram wienertecknat är för egen hållnings skull. Alltså det ska bli kaniner som kommer stanna hos mig. Till kel och sällskap.

Har fastnat väldigt för denna teckning, och tycker den är väldigt vacker.

Denna kommentar har tagits bort.
Zvintos
0

1. Alla färger funkar med wienertecknat.
Däremot är nog ex inte rödögt så smart att använda sig utav.

2. Ögonfärgen spelar ingen roll.
Är kaninen dock blåögd, kan det bli vit blåögda ungar.

3. Att kaninen inte bör användas i renrasig Avel, om det inte är till vit blåögt-avel.

Läs mer om wienertecknat i min artikel.
Där står både bra och dåliga saker med wienerteckningen, bilder osv.

Linnet
0

En wienertecknad kanin bär på ett anlag för vit blåögd och om du parar den så kan du få wienertecknade ungar, men det är inte alls säkert att ungarna blir wienertecknade. Jag parade min hona med en vit blåögd hane och hade hoppats på wienertecknade ungar, en av ungarna hade en miniliten vit fläck på nosen, ingen av ungarna blev blåögda. Har även parat en wienertecknad hona med en vit blåögd hane, tre ungar är vita blåögda och tre blev enfärgade, ingen synligt wienertecknad, vet ännu inte ögonfärgen på dom. Sen har jag en kull mellan en vit blåögd hona och en brokad blåögd hane (alltså wienerbärare) där blev det fyra brokade ungar, en vit blåögd och en wienertecknad. Så det där med wienertecknat är svårt, inte alls säkert du får några wienertecknade ungar bara för att du har en wienertecknad kanin, men parar du med en färgad kanin så ska ju teoretiskt sett hälften bli wienerbärare, men det behöver inte alls synas på dom.

Alla färger går bra att para med wienertecknat och ögonfärgen har ingen betydelse.

Håller med dig om att det kan vara en fin teckning men wienertecknat kan ju se ut nästan hur som helst från en liten pyttevit fläck till att se ut som holländarteckning, vilket väl är det man tänker på när man pratar om wienerteckning