Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 503 ggr
Kaninisen
0

Rumsren?

Jag har en toalett där lilla tjejen kissar och bajsar. Det kommer en hel det bajs utanför runt överallt i buren också, jag förväntar mig förstås inte att hon ska vara rumsren redan nu i sådan ung ålder utan jag undrar om ni har några tips? på hur man kan göra under själva rumsren-träningen så att hon lär sig? :)

[Niike]
0

Lägga det som hamnar utanför i lådan. Och vänta :)

Kaninisen
0

Okej, men man ska väl se till at tdet inte är för mycket bajs i lådan? Jag läste att de då väljer att gå någon annanstans..

TereseE
0

#2 Du kan städa lådan varje eller varannan dag men se till att spara några pluppar och lägg dem i den nystädade lådan så förstår kaninen att det är en toalett.

Om du har spån eller halm i buren kan du lägga in en matta istället och bara ha en tolåda, då blir den mer inbjudande för kaninen.

Om du vill kan du läsa artikeln "Rumsrenhet och lådträning" inne på min sajt, där finns lite mer tips?. Finns även artiklar här inne.

Lycka till!

Kaninisen
0

Åh jag ska kolla!
Men kaninen är ute så det funkar ju inte på vintern att ha bara matta väl? Eller funkar det om man har halm i ena hörnet? Jag vill inte riskera att hon fryser!

TereseE
0

#4 Du kan göra så under en övergångs period och sedan när hon kommit på finessen med en toalåda så kan du lägga in spån och halm igen. Brukar ta 1-2 veckor ungeffär.

Jag har haft flera frigående innekaniner som bara har toalåda och annars skuttar fritt. Än så länge har alla fattat direkt och använt sin toalåda från dag 1. Men alla kaniner är olika.