Hur mycket mat?
Min hona på 8,5 veckor får nu 0,5 dl pellets morgon och ca 0,25 dl pellets på kvällen, det var så uppfödaren sa till oss.
När börjar man ge mer mat? Min förra kanin fick pellets blandat med annat så det slutade med att pelletsen var kvar i skålen och godisbitarna var uppätna så jag tänkte nog hålla mig till bara pellets om det går, ev. blanda mer lite korn eller kanske om ni vet något bättre och nyttigt att blanda pelletsen med?
Jag brukar ge "fri tillgång" (cirka en deciliter) pellets till växande ungkaniner (upp till cirka 6-8 månader beroende på årstid). Sen ska de ha begränsad mängd, jag ger mina vuxna kaniner ~ 2 msk-½ dl pellets beroende på hull (utom på sommaren då de inte får pellets alls).
Man behöver inte blanda pelletsen med något, på vintern kan man blanda i lite havre dock (om man har utekaniner).
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Pelletsen ska innehålla allt som kaninen behöver i kombination med fri tillgång till hö och 3-4 olika bitar av grönsaker plus grenar att gnaga på.
Som Krisall säger så kommer du dra ner på pelletsen när kaninen blivit vuxen, inte öka på mängden.
Du behöver alltså inte blanda ut pelletsen med något annat.