Kastrering av hanar
Jag har två hanar som slutade komma överens vid könsmognad, en av dom förlorade en pungkula(i bråk) så jag valde att sära på dom.
Jag har länge funderat på att kastrera dom båda men då det både är dyrt och det finns en risk i det vill jag veta om det finns en chans att kunna sätta ihop dom efter kastrering?
Jag vill inte kastrera och sen inse att dom ändå inte kommer överens, risken finns ju alltid att dom inte kommer överens men finns det en bra chans att dom gör det?
Dom sitter bra som dom gör i vars en bur, men jag vill ju ändå att dom ska kunna sitta ihop om chansen finns så klart..
Tacksam för svar.
Hälsningar Malin
Det brukar kunna funka att sättaihop två kastrerade hanar (en som köpt kaniner av mig en gång berättade detta fenomen för mig), de brukar dock komma ytterligarer bättre överens, om dessutom en hona går med de. Så att det är två kastrerade hanar+ en hona gående tillsammans.
Det brukar vara svårt att sätta ihop två kaniner som tidigare bråkat, oavsett om de är kastrerade eller om det är honor eller hanar.

jag var nyligen och kastrerade min hane och frågade veterinären om detta med risken under operation, men hon sa att det är risker med allt och inte mer vid en kastrering. Hon sa att hon aldrig varit med om att nåt inträffat vid kastrering av kanin…jag var med orolig nämnligen men allt gick väl med min pojk. Lycka till!
Delade meningar ser jag :)
#3 det är en större risk med små djur, speciellt kaniner då dom kräver mer i narkos än en katt.
Hälsningar Malin
Min kanin gick igenom hela två operationer på två dagar. Kastrationen gick bra, men när vi skulle komma och hämta honom så märkte vi att han inte rörde på bakbenen och han blödde lite., så de fick öppna honom igen. Veterinären trodde att det var något stort kärl eller nåt, men det visade sig bara vara nåt litet.
Ang bakbenen så hade veterinären aldrig varit med om ngt liknande. Han trodde att han ev. kunnat ha brutit ryggen under uppvaket. Men att det återstod att se. Vilken lycka det var när han äntligen började skutta, med bakbenen också. :)
Vi var ju medvetna om om risken med narkosen. Men han klarade ju hela två!
Det är inte så dyrt att kastrera hankaniner, och det är ett enkelt ingrepp som går snabbt. Gå till en veterinär som är noga och van att kastrera kaniner så kommer det säkert gå bra.
Men eftersom de redan bråkat kan de säkert vara svårt att de kommer överens ändå.
Ha aldrig okastrerade hanar ihop igen, det är oftast bara en tidsfråga när de börjar bråka. Och när hanar bråkar så är det typ på liv och död.
#6 Jag vet inte vad du anser är dyrt eller inte men 500 kr per kanin tar min veterinär, det är dyrare än katter då dom kräver mer i narkos. För mig är det mycket pengar.
Nu kommer säkert någon att föreslå att jag vänder mig till en annan veterinär, men det kommer jag inte göra då min veterinär har tagit alla mina djur, stora som små och han är RIKTIGT bra.
Hälsningar Malin
Vår veterinär tar 620 för en kastration av en kanin.
Ja jag tänkte väl att min veterinär inte var så ovanligt dyr.
Och jag lägger inte ut 1000 kr om det nu är så pass liten chans att dom kommer komma överens efteråt. Känns lite som att kasta pengar i sjön..
Hälsningar Malin
#7 jag anser att det inte är särskilt dyrt faktiskt. Djursjukhuset här tar 800 kr för en hankanin och det tycker jag är dyrt för ett sånt simpelt ingrepp som det faktiskt är.
Hankatter har jag ingen koll hur mycket det kostar. Men det är ju ungefär lika simpelt ingrepp så kostar säkert ungefär lika mycket här i alla fall.
Och är du inte redo att testa det, så låt kaninerna bo i olika burar helt enkelt. Jag tror tyvärr inte det är så stor chans att de kommer överens igen.
# Jamfört med katt är det dyrt.
#11 sen beror det ju helt med vilket ställe man jämför med.
Veterinären jag gick till tog 450 för en hankanin, gissar på att han tar samma för hankatt. Sen kostar det 750 för honkatt, och han sa även 750 kr för honkanin. Men han måste ha missuppfattat mig för han hade tydligen aldrig gjort det ingreppet förut så det blev aldrig av.
Visst kan det vara tungt att lägga ut om man har dåligt ekonomiskt, men allmänt så är det ju ingen stor kostnad att lägga ut på sina djur.
Jag tycker han håller otroligt bra priser, och han är riktigt duktig på sitt jobb.
Sen om man går till djursjukhus och kliniker går priserna automatiskt upp.
Hur mycket kostar det för er att kastrera katter? om det nu är så dyrt? :/ Det är ju i princip samma ingrepp, förutom att kaniner är svårare att söva.
#12 Nej 450kr håller jag med om är billigt. Sedan behöver man inte ha dålig ekonomi, för att tycka att 750kr är dyrt, jämfört med att min veterinär tar ca 200-300kr för en katt…
#13 Nej man behöver inte ha dålig ekonomi, men har man bra ekonomi så känns det inte lika mycket i plånboken.
Oj, det var inte mycket, antar att det gäller hankatt.
TS veterinär tog 500 kr för att kastrera hankanin, och det var heller inte så farligt tycker jag.
#14 Ja det jäller hankatt. Det är ju så att det blivit dyrare med djursjukvård överhuvudtaget, det kostar mera nu än vad det gort förut. Även om man inte måste tycka det är dyrt, så har priserna gått upp.
Spiritedaway, det ÄR mycket pengar. Kanske inte för en kastration men för övrig är det mycket pengar. Det är en månads mat för min del(2kaniner=1000kr).
Sen kostar det mer att kastrera kanin än katt och jag förklarade varför i tidigare inlägg, det är samma ingrepp men det krävs mycket mer narkos för en kanin än för en katt.
Hälsningar Malin
Jag har fått svar på det jag undrade över, tråden kan låsas :)
Hälsningar Malin
Haha här sitter ni och tycker 1000kr för två kaniner…
jag betalade 4500kr för min hund på en liten vet klenik..
bättre kastrera ena och sätta ihop med en hona..

Ska man sätta ihop två kastrerade hanar så skulle det bästa ha varit att kastrera precis innan eller i början på deras könsmognad. Annars finns risken att de har kvar sin fientlighet med hanar, även fast de är kastrerade.
De kan gå ihop:) men det är 50-50
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#18 Förmodar att du menade att här sitter vi och tycker 1000kr för två kaniner är mycket.
Tycker det är skilldnad på hund ock kanin. Hunden bor oftast närmare familjen, hanteras som familjemedlem. Jag har haft mååånga kaniner, och visst blir man ledsen när de dör, men jag har även en hund, jag hade haft betydligt svårare att hantera om han gick bort. Jag har vuxit upp med min hund, jag är nu 17år. Visst han kommer också att försvinna en dag, men jag skulle lätt lägga flera tusen på honom.
Denna tråden har önskats låsas av den som startade den! Var vänliga lås den. :)
#20 tycker dock man ska vara redo att lägga ut pengar även på den mindre djuren.
men visst, det går inte att jämföra ingreppen på hanhund och hankanin tycker jag. Det är ju en rätt rejäl storleksskillnad. Så då kan man inte riktigt jämföra priserna heller.
Tycker inte det handlar om vilka djur som är närmast familjen..
#22 Givetvis, självklart ska man vara redo att lägga ut pengar på samtliga djur man skaffar. Annars ska man inte ha djur alls.
Men jag skulle inte välja att ens kastrera en kani, det finns kaniner som dött på operationsbordet. Jag har dock alla mina kaniner vaccinerade, vilket kostar sina tusenlappar per år. Och det tog jag ställning till innan jag skaffade mina kaniner.
Jag tycker att man givetvis får en annan relation till ett djur som lever närmare inpå familjen. Min hund är som mitt syskon, och vad gör man inte för sitt syskon?
Sedan ska man givetvis vara medveten om vilka kostnader man kommer behöva lägga på ett djur, eller tänka igenom vad man är beredd att lägga på ett djur, innan man skaffar det.
Kan vi sätta punkt här? Tråden har blivit ombedd att låsas då den som startade inlägget anser sig ha fått svar på det hon ville…
#23 ja om man väljer att kastrera kanin eller ej är väl upp till en själv. Det finns alltid risker med operationer för alla, även människor har dött under operation eller i samband med operation.
Men är kaninen i bra kondition och inte alltför gammal så minskas ju riskerna. Jag har ännu inte hört talas om nån kanin som dött under kastrering, och kastrering av hanar börjar vara väldigt vanligt.
Ja det kan säkert vara att man får en helt annan relation till en hund än en kanin.
Yes självklart.
Varför låses inte denna tråden?
Nu diskuteras vad som är dyrt eller inte dyrt. Om jag tycker 1000 kr är mycket beror väl på mig och min ekonomi, inte eran!
Jag lägger inte ut på pengar om det är bortkastat vare sig det är 10 eller 4500kr.
Detta hör INTE hemma här.
Hälsningar Malin
Det är inte alltid vi hinner se att det skrivits i tråden att den ska låsas.
Det bästa är att PMa någon av oss Medarbetare, så kan vi inte missa. =)
Låser tråden nu.