Dålig kanin
Hej,
Mitt barn har en kanin som gått med en hané i tre veckor. (De är skilda åt nu)Förhoppningsvis är den dräktig. Den har inte byggt bo . Nu matvägrar hon och är lite slö. Veterinären sa att de kan bli lite slöa och inte äta innan de får ungarna.
Hon har haft en kull hos förra ägaren.
Hon har inte diarre eller annat.
Någon med erfarenhet av samma matvägran?
De bör för det första inte gå ihop med hanen i tre veckor, då de (i sällsynta fall men det kan hända) då kan bli dräktiga med två kullar som föds med en kort tids mellanrum, och sen kan honan bli aggressiv mot hanen. Men det kanske (förhoppningsvis) ni visste redan…
Min hona blev lite slö och åt och drack ganska lite innan hon fick sina ungar. Men efter att ungarna föddes var hon pigg igen, tog några dagar innan hon började äta och dricka som normalt bara.
Så det är nog ingen fara. (:
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Tack. Hade ingen aning om att en dräktig kanin kunde bli dräktig igen.
De var tillsammans i en stor hästbox så de vart aldrig osams. Tror nog mer att de saknar varandra nu ;-)
Nu har hon tagit lite maskrosor och gräs så förhoppningsvis var de bara tillfälligt.

Faktiskt nu när jag tänker efter så var jag lite orolig för min kanin två dagar innan hon födde sina ungar. Hon åt inte alls som hon brukade och när hon var i rasthagen låg hon bara och solade i ena sandhögen.
Hon är annars ett riktigt matvrak och älskar sina pellets över allt annat men just de dagarna åt hon knappt hälften av vad hon brukade. Så det ligger kanske nått i det veterinären sa! 
"You just have to belive…"
Det är normalt att honan kan matvägra när det snart är dags.