nyfken!
har läst i några trådar om att man inte ska bada sin kanin då det inte är bra för pälsen. det kan jag förstå.
Men sedan så skriver vissa att dom motionssimmar sina kaniner.
Är deta då så bra för kaninerna?? lr menar ni att det är typ schampot som är dåligt för pälsen lr just vattnet isej, att dom inte ska plaska runt och så?
Nyfiken! :D
Hmm jag vet inte om det är vattnet eller champot, det finns kattchampo som jag har som är ok för pälsen ändå (tror det är fettet i pälsen) visst om kaninen är smutsig kan man bada den men inte ofta, och mortionssimma kan man ju göra med de kaniner som är lite mer "svaga", dåliga muskler i benen? För det är inte ofta man gör det ^^
Man bör inte bada en kanin regelbundet, men om den har fått något i pälsen som den inte kan tvätta bort själv, kan man tvätta den med ljummet vatten. Jag brukar inte använda schampo om det inte är absolut nödvändigt, och i så fall babyschampo, utan parfym och sånt.
Dels så är det ju dåligt för pälsen/huden att badas ofta och dels så är det obehagligt för många kaniner att bada.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Tror inte att man ska bada efterrsom dom kan dö av fukt.
Kaninen har fett i pälsen som skyddar emot kyla, om man tvättar de regelbundet så tvättar du bort fettet. När det sedan blir kallt så har kaninen inget skydd emot kylan och kan alltså dö av köld.
Om man måste tvätta kaninen så måste det vara att kaninen måste motionera och bygga upp muskler genom att simma, tvätta av kiss/bajs som fastnat i pälsen, annars bör man inte bada/tvätta kaninen.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/