Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 939 ggr
Rafflan
0

Klippa klorna?

Hur ofta bör man klippa?

Behöver lite tips? hur man enklare ska göra när man klipper klorna själv. Jag brukar oftast försöka få hjälp då en håller och en klipper.

OBS: Har provat med att lida in i handduk.

Zvintos
0

Kan inte ge dig några direkta tips?, då jag själv använder mig av handduksmetoden.

Hur ofta man bör klippa beror på hur pass bra kaninen är på att själv slita ner klorna.
Med andra ord - det klipps efter behov. =)

[Zoie]
0

Jag håller i min kanin i ena handen mot mig och klipper med den andra, eller så jag hjälp av mina föräldrar. Men ibland tar jag med en filt ifall hon skulle sprattla.

Jag klipper klorna när det behövs :)

kaningodis
0

Jag ställer mina kaniner på ett bord och tar tag i en tass och klipper. :)

Vill inte använda handuk eller någon medhjälpare som håller i då de lätt kan bli stressade av det(alltså mina kaniner). På mina kaniner så funkar mitt sätt utmärkt, även på de kaniner som inte är direkt tama.

Jag klipper klorna på dem efter behov, det blir väl ungefär 1 gång/månad.

Kastanjegårdens Kaniner

Kristall
0

Jag har ett par kaniner som inte ville ligga stilla i min famn innan, kastade sig upp direkt när jag släppte taget om dem. Men sen höll jag dem så huvudet skönk ner en liten aning (bara lite) och då somnar dom nästan, ligger helt avslappnat. :) Går både att klippa klor och kolla tänderna nu.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

pigelina
0

hur ska jag göra då?
Pigge kan inte ligga på ryck och jag får knappt röra hennes tassar hon kan till och med hota med att bitas om man gör det, hur ska jag göra?
och hennes pulpa är väldigt lång så om klorna bara växer lite så blir dom långa och dom slipas inte ner när hon gräver:(

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Agda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar klippa klorna runt var 3-4 månad.

Jag lägger kaninen på rygg och håller fast den med ena armen mot min kropp. Klipper med andra handen. Svårt att förklara, men bifogar en bild. Detta sätt har fungerat superbra för mig, börjar kaninen sprattla sätter jag ner den på bordet och lyfter upp den igen.

Rafflan
0

#6 wow så sällan, hur bor dina kaniner? dom måste ju slita väldigt mycket själv då också va? :D

Linnet
0

Lägg kaninen på rygg i ditt knä och kläm fast öronen mellan dina ben, då blir kaninen helt lugn och du har båda händerna fria och kan klippa. Det lärde jag mig av en uppfödare när jag köpte en kaninunge därifrån och det fungerar oftast jättebra.

Agda
0

#7: Det beror ju också på hur långa klorna blir innan man klipper dom. På mina kaniner låter jag dom växa en bit innan jag klipper dom.

spiritedaway
0

#8 fungerade jättebra för mig också. Var tvungen att testa då speciellt den ena kaninen är jättejobbig att klippa klorna på annars och det tar lång tid innan man är klar. Men när jag testade att hålla fast öronen lite löst så låg kaninen still och det gick snabbt att bli klar :) Och då snackar vi om en kanin som i vanliga fall inte ens går att få att ligga på rygg :P

flikkan77
0

Hannen klipper jag klorna på med kanske 1½ månads mellanrum men honorna har jag inte klippt alls på. De gräver så mycket när de är ute så de har rätt korta klor ändå. Skönt! Glad

"You just have to belive…"