Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 557 ggr
Brullebro
0

Behöver lite hjälp =)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej ! Min kompis har tre kaniner, en av kaniner har ett stort sår under foten han har haft det ganska länge, och det är ganska stort. Han hoppar inte på den foten. Tänkte om vad man ska göra ?

AnimalLover
0

åka till vetten ? :S

Brullebro
0

Jo, jag vet. Men om man kan göra på annat sätt. Hennes mamma vill inte ta honom till veterinären. Hon är bara tretton. Hur ska hon göra ?  Går det inte att göra på annat sätt då då?

AnimalLover
0

det ser ganska dåligt ut , han kan dö av blodförgiftning .

Melvis
0

Tror också det är bäst att gå til vetten.

tantnett
0

#0 Tala om för din "kompis" att hennes kanin plågas samt att nu sommartid kommer det lätt larver som sätter sig och äter i såret.

Det slutar med att kaninen dör en plågsam död.

Vill hon leva med det? Samt att om hon låter det gå så långt kan hon anmälas för djurplågeri.

Förstår att det är svårt för dig att säga till henne. Men om du inte gör det så blir även du delaktig i djurplågeriet.

Detta är ett fall för en veterinär.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Brullebro
0

#5 Vi ska ringa till veterinären idag .. Hoppas det löser sig..

[BonnieL]
0

#6 Bra, Lycka till!

tantnett
0

#6 Mycket bra.

Skrev mitt inlägg utifrån #0. Där framkom inte att det är din kompis mamma som motsatt sig veterinärbesök.

Så du och din kompis skall ha all heder åt att ni kämpar för kaninen. Glad

Håller tummarna att allt blir bra med den.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

annaforsgren
0

Det kan bero på att kaninen suttit stilla för mycket, sprungit på hård mark och skrapat upp, eller varit i en Hage med gallerbotten. Det bästa är att åka till veterinären, då rengör de såret, ger antibiotika och lindar dit bandage.
Jag tror att det är svårt att läka av sig  själv då kaninen helatiden går med såret i buren där det kan finnas kiss och avföring och om hon går på marken där det kan vara lerigt eller dammigt.

Hoppas att det läker och blir bra igen!Glad

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus