Förbannad!
alltså jag blir så jäkla förbannad! , Det finns en på våran gård som har två hundar som alltid springer lösa i parken .. den ena är en doberman valp och den andra är en blandning .. Nu är det så att deras barn på 9 år går ut med dom ensamma och dom använder alldrig koppel .. så Nu idag så sprang den ena in på våran tomt och började skälla på våra kaniner .. dom blir ju livrädda! jag blir så förbannad på folk!
Du kan anmäla dom, det vet du va? hundar får inte gå lösa och kuta rätt in till en annan tomt!
anmäl det.
Vet du vart dessa bor, så skriv ihop ett brev där du uppmanar de att använda koppel (vilket de måste, eftersom de inte har pli på hundarna) och se till så hundarna inte springer in på eran gård.
Om ingen förbättring sker kan ni alltid anmäla.
Har själv anmält och polisen var väldigt tillmötesgående, fick t.o.m. snabbnumret till polismannen, ifall hunden skulle störa oss igen (vilket den gjorde under 2 års tid utan förbättring, tills vi anmälde).

#1 Joo dom har blivit utskällda tidigare men ingen har anmält .. Alltså man kan ju bara vänta tills dobermanen blir vuxen .. det lär inte bli så kul för dom!

putt
jag hade en väldigt tam kanin på 8 år som gick lös på VÅRAN tomt men en dag kom grannhunden in och bet ihjäl henne
det bästa är att anmäla dom innan samma sak händer dina kaniner

Hej!
Jag har också bittra erfarenheter av en hund som hade ihjäl vår kanin. Vi hade bett hundägaren hålla hunden kopplad eftersom den inte lydde kommando. Sjätte gången den kom in i vår trädgård betydde det döden för kaninen. Detta trots att hunden inte hade så kallade jaktegenskaper.
Vi gjorde så att vi ringde in en polisanmälan som vi hade "vilande". Sedan talade vi med hundägaren som bor i samma by och sade att om de inte hade hunden kopplad i området så skulle vi bli tvungna att aktivera anmälan.
Nu har inte hunden varit inne hos oss mer. Sonen fick pengar av hundägaren till en ny kanin.
Allt är inte frid och fröjd eftersom vi saknar Puttin som hade en fantastisk personlighet, och det dramatiska slutet satte sina spår i oss alla, men hundägaren håller sig på avstånd.
Se till att klargöra vad ni tolererar och inte. Ni har rätt att ha er tomt i fred. Hundar som inte är dresserade och som inte lyder kommando ska hållas kopplade.
Lycka till!/puma

Här har vi katter som springer omkring och skrämmer kaninerna och marsvinen på somrarna. Dom kan ju inte komma åt dom i burarna men jag gillar det inte ändå. Men det går ju inte att göra nåt åt katter får ju springa omkring hur som helst. Alltså jag har inget emot katter egentligen men inget kul när dom smyger på kaninerna.

Det är mot lagen att ha lös hund nu. stora summor böter kan man få betala om man bryter mot lagen som dessa gjort.
Anmäl dem!
#8 Tycker du fick ett jättebra svar här av Puma. Så skulle jag ha gjort! Visst kan olyckor ske, men som hundägare (som jag är) så måste man se till sin hund och det är olagligt att ha dem springande vind för våg.

Tycker som Tessan!:)
Mvh Maia

Jag tycker defenetivt du ska anmäla jag har blivit av med 3 kaniner pga hund . :(
ja förstår hur du känner det, så hände det för mig o sommras@___@ som tur vad klarade sig min kaniner oskada…hunden som kom till oss skäldle iaf inte utan bara sprang…men anmäl du, ja gjorde inte de, men förhoppningsvis händer det inte igen:/

Har också vart med om detta. Dock var det inte min kanin, utan min kompis. Vi var ute i skogen med hennes 12 veckor gamla kaninunge (som var jättelugn och snäll i selen, hon var så söt!) och plötsligt kommer en golden retriver rusande, lös. Ingen av oss hinner reagera tillräckligt snabbt då vi plockade maskrosblad. Hunden biter tag i kaninen och springer runt med den i munnen, in i skogen. Min kompis trasslade in sig i kopplet och fick springa efter, och se sin kanin dö i hundens käft… Själv kunde jag inte göra något alls, var paralyserad av skräck och skrek bara på hjälp. (Detta hände för ca 8 år sen, var runt 9-10 år). Så jävla hemskt…
#16 Herregud va hemskt :( Anmäl det !
För mig så har en unge på 8-9 år en golden som dom passar ibland, när jag höll på att greja med min kanin så kommer hon med hunden och hon var inte stark nog att ta kopplet hon stod bara och skrek och då kommer en granne (som tur var) och tog tag i hunden så att min kanin klarade sig.
Hunden har dessvärre kommit igen när jag hade Lingo i rastburen , men lingo klarade sig som tur var.
#16 Men herregud vad hemskt! Ja förstår varför du blev paralyserad av skräck:O Vilken shock och staackars din vän!
Hoppas ingen får vara med om det:(

#17,#18, Det var det hemskaste som någonsin hänt mig. Än idag kan jag känna den där paralyserande känslan längs ryggraden när jag tänker på det. Och så, inte helt förvånande, har jag skaffat mig en enorm rädsla för att hundar ska överfalla när jag är på promenad med Peach… tittar alltid åt alla håll och kanter, hela tiden. Det borde inte få hända någon..
16# Men gud! huvva! :'''(

#16 Nämen ush, sa inte ägaren något? anmälde ni det?
Mvh Maia

Fy farao för alla hemska inlägg om hund.. Hundar ska vara uppfostrade och små barn ska inte hantera stora hundar! Det är min åsikt om hund…
Anmäl!

Ta ett snack med dom.
Dom kanske inte ens vet om hur situationen (Stavning?) Ser ut för dig. Om dom efter du pratat med dem fortsätter gå utan koppel så tycker jag du ska anmäla dem!
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

#21; Ägaren sa att hunden är jättesnäll men att den är för ung för att förstå, eller nåt liknande. Den smet ut när de öppnade dörren. Vi var för unga för att förstå att sånt gick att anmäla, och min kompis fick 300 kronor för att kunna köpa en ny kanin… Dock så hade hon då kvar burkompisen till kaninen som dog så de pengarna blev tröstsaker till lillkaninen som blev kvar..

Ush hatar sånt här! =( Det hände en liknande sak på min skola. Min klasskompis har en blivande jakthund på ett år som aldrig lyssnar och som hon låter gå lös överallt vilket gör människor förbannade då hon inte respekterar det vi säger.
Hur som helst för att göra historien kort: Vi möter några tjejor som frågar om jag kan ta upp en kaninunge som ligger på marken, jag tar upp den och frågar vad den gör här. Då kommer tjejen som äger hunden och säger glatt att hennes hund plockade upp den i skogen!
Hon säger att hon är stolt över att den apporterar!?!
Senare fick en grabb avliva den pga av att den dels bara var någon vecka och säkert hade inre blödningar osv.
Men att släppa sin otränade hund mitt i skogen just vid den tidpunkt som hundar inte får vara lösa pga av att djuren ska ha bebisar nu tycker jag är sjukt oansvarigt!
Hon fick en hel del arga blickar på sig och fick en varning så jag hoppas att hon inte gör samma sak igen..
Fyfan alltså! det finns några hundar på min "gård" också som inte alltid är kopplade. det var till och med en hund som var nära att hoppa in i lippos Hage och ägaren skyllde på att hunden löpte och reagerade inte på att den var inne på våran tomt. jävla idiot alltså, kan man inte ha sina kaniner ifred eller vad är det!? det värsta är att de vet att jag har kaniner ute i hagar och endå fortsätter de att ha dem lösa och gå förbi på sina prommenader. ska det behöva gå så långt att man måste hota med att man har vapen!? är det så himla svårt att sätta på ett koppel eller..? vissa borde inte få ha hund!
anmäl!

Prata med hundägarna först, ni blir bara oense från början om ni anmäler till polisen. Om de sen inte respekterar er och att hundarna deras inte får vara på eran gård… en helt annan femma.
Polisen är väldigt tillmötesgående när det gäller hundar som inte är vart de ska. Jag vet, för min hund fick 3 polisbilar (6 poliser) efter sig. De trängde honom, sprayade honom med pepparspray och en (jävligt labil för att vara polis, noll koll på hundar) hotade till och med att skjuta hunden. (Resten var lugna och sansade, ur min synpunkt BRA poliser dock.)
Han hade ingen som helst rätt till detta. Hunden hade sprungit mellan tomterna och letat löptikar men är en huskyschäferblandning, så folk blir rädda, tyvärr. Han skulle inte döda något djur, ej heller skada en människa och absolut inte ett barn.
Men han är väldigt rädd/reserverad mot män, klart som fan hunden hotar, skäller och morrar om två vuxna karlar tränger in honom i ett hörn och sprayar pepparspray samt försöker fånga honom.
Hundstackarn lyckades ta sig därifrån och sprang hem med polisbil i hälarna och skäller vid ytterdörren för att få komma in och bli RÄDDAD.
Kan dock tillägga att hunden ALDRIG kommit lös efter denna händelse. 6 poliser!? Och hot om avlivning på plats nästa gång snutjäveln fick se hunden lös!? ..så det funkar iallafall :/
#27 Ursh! Fy så ogenomtänkt… Pepparspray mot en hund!
Stackaren… :(
Det man inte får glömma är att man inte ska skylla på hunden, det är lätt att man gör det, men huvudsakligen är det ju hundägarens fel !
#29 Stämmer helt.

#28 Ja fy, kan inte varit trevligt. Chili'n eller vad det nu är satt kvar ett bra tag och klappade man honom och sen petade sig i ögat så grät man duktigt.
#29 Absolut!