"Tonårskaninen"
När din kanin är 4 månader kallas att den bli "Tonåring" och då blir den könsmogen men det är inge bra att para sin kanin när den är 4 månader. Då kanin din kanin bli lite mer nyfiken om man säger så och kan gärna bita på en elslad eller en giftig blomma. Och det är nu som det är många familjer som lämmnar bort sina kaniner för att dom är för "jobbiga". Men när din kanin blir ungefär 8 månader så blir den vuxen och då kommer den inte vara lika "jobbig" längre!
Läste masor om dethär när jag hade kanin, men somtur var slapp jag det, han var lugn som en filbunke hela tiden. Ibland kunde han nypa till lite, men annars var det lugnt.
Värd på Choklad iFokus

Min lejonhona har varit lugn precis hela tiden! Alldrig varit sur, alldrig bitit någon eller varit besvärlig på något sätt.
Himla skönt!
åå det var ju jätte bra det var min kanin hona ochså men hon blev lite mer nyfiken^^

Jag har haft en kaninhona som var stökig och brunstig som skvätte och stökade i buren under några månader hon även nöp mig….Men söt var hon iallafall :-)

min kaninhona, teddylöwen, är 5 månader och jag har precis fått hem henne. om hon är tonårstrotsig nu, så vet jag inte vad jag ska tro? hon är världens snällaste och biter inte på något (peppar peppar..). hon bor lös i köket och har inte kissat utanför sin toalettlåda en enda gång! visst busar hon och far runt och kastar med sina leksaker, men hon är guda snäll! dessutom stannar hon i köket fastän man har öppnat upp grinden ut i hallen =)
däremot min förra kanin, en lejonhane, var ett monster. han tuggade sönder ALLT i sin väg och var inte speciellt social.. han morrade åt min pojkvän när han skulle fånga in honom osv :P (så min pojkvän, numera sambo, var inte speciellt positiv till att jag skulle ta hem Lilla Moln, som vi har nu, men han har ändrat inställning :)) han fick flytta till en gård och bo med en kaninkompis (han är kastrerad) när han var runt året för mamma ville inte ha fler saker förstörda =/ dessutom verkade han inte trivas.. så fort man satte in honom i hans stoora bur (140x70) så satt han bara o gnagde på gallret och ville ut..
så skillnad kan det vara =)
#5 - Nej det stämmer bra det, min frasse klev in i sin jobbiga tonår omkring 5 månaders ålder och håller just nu på och trotsar och pinkar och beter sig som en tonåring mest hela dagarna, han är strax 7 månader och jag vet att jag behöver ha tålamod för det kan ju ta sin lilla tid, men att han är världens bästa emmellanåt väger upp allt tråkiga beteende, "pinkandet" kan jag stå ut med, han har ju aldrig morrat eller bitit någon i alla fall. Man får ju tänka tillbaks lite till sig själv, hur kul var det egentligen att vara tonåring??
vad kul att ni skriver om era egna kaniner hur dom var eller dom är som "tonåringar" det är jätte kul at läsa min kanin var snäll som tonåring men hon kissade och bajsade utanför sin bur hella tiden hon hade ett eget kisshörn det de var lite jobbigt 

Min kanin är i "tonårsstadiumet" just nu -.-' Hon är riktigt jobbig. Hon låter, sprattlar får energi kickar. Vill gärna nafsas lite. Dock kissar hon i sin toalett men bajset hamnar lite här och var :P
Riktigt jobbigt är det.
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
aa det är jobbigt. Och det som var roligt att se det var när hon gjorde glädjeskutt hon flög ass högt 
Har två killar på 6-7 månader som har varit i trotsåldern sen de var 3-4 månader ;) Nu på senaste tiden har det lugnat ner sig lite, men innan fick man passa sig för tjuvnyp, kiss och rivsår.
Ingen av mina andra kaniner var märkbart förändrade under "tonåren", förutom Zeb som skvätte väldigt mycket.
okej hihi :D
jag tar tillbaka allt jag skrev i inlägg #6! =(=(=(
min kära kanin har fått smak på att vara utanför köket, och nu ska hon inte vara i köket alls enligt henne själv! hon vill hemskt gärna vara hos marsvinen, men det går ju inte när dom bor i en bur med spån (teddypäls + spån = spån överallt) men hon har lyckats rymma från köket och varit nere i marsvinsburen ett par ggr……..
nu imorse såg jag dessutom att hon faktiskt tuggat lite på dörrkarmen =((((( INTE bra för vi håller på att sälja lägenheten!! =O jädrans kanin….. hoppas detta går över inom en snar framtid annars får hon banne mig bli en burkanin ändå. =(
annars är hon världens goaste och ligger o gosar med mig o marsvinen och putsar marsvinen osv..
Min lilla Molly var oerhört jobbig när hon var i tonåren.
Vi skulle hoppa lite, och hon satt helt stilla och rörde inte sig ett dugg och jag skulle putta på henne för att hon skulle hoppa. Hon blev förbannad och bel mig i handleden och i ena fingert. Jag blödde ju mycket och folk skrek att de skule hämta papper med vatten och ett plåster.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
visa kanin honon gillar inte att man tar dom på rumpan jag känner en som hade en son kanin ett tips? är att nuda dom under magen i stället ;)

I vårt fall sammanföll Brittnis (född aug 08) tonårstid med att vårljuset började skina en smula, strax efter att hon flyttade till oss. Hon blev brunstig och småskvätte, tjurade och nafsade mellan varven, bet tag ordentligt ibland och verkade inte alls tycka att livet var kul ena stunden, och den andra var hon hur mysig och go' som helst.
Före påsk boade hon jättefint med massor av päls och sedan lugnade hon ner sig. Bevakade bara buren lite om man började flytta runt grejer för mycket. I helgen tog jag bort hennes bo och tänkte att nej, nu får vi börja på ny kula. (Sparade dock luddet i en påse.) Men när hon kom till den städade buren stampade hon och var irriterad. Under natten hade hon byggt ett nytt pälsat bo. Är det någon som vet hur man gör med bon till skendräktiga honor? Hur länge ska de ha kvar sitt lilla bebisnäste?
Hon är inte riktigt rumsren. Kottar kan det komma lite här och var när hon skuttar runt. Kissar gör hon helst i toalådor, eller på mysiga mjuka ställen som på badrumsmattan.
Lotta
okej

Min Kanin är snart tre år gammal och fortfarande fast i tonåren. eller det kanske ha inte är, men det känns så 
okej,.