Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 4156 ggr
Tisdus
0

Alfalfahö?

Är det någon här som ger sin kanin alfalfahö? Isåfall, var får ni tag på det? :P Har ringt runt till varenda djuraffär i området och de säljer bara timotejhö.

Tack på förhand :)

[vildablid]
0

Hm, kan inte alfalfahö orsaka kristallbildning i urinröret för att det innehåller så mkt kalcium? Eller är det bara en risk i samband med om kaninen dessutom äter pellets? Minns inte riktigt Obestämd.

Zvintos
1

#1: Stämmer att alfalfa innehåller mycket kalcium.
Bättre att ge just timotejhö.

Citerat från Roslagstulls sida:
"Vi rekommenderar inte användningen av alfalfahö, framför allt inte om det ges tillsammans med pellets (som redan innehåller mycket alfalfa), eftersom det kan innehålla alltför mycket kalcium och extra kolhydrater, vilket kan leda till allvarliga hälsoproblem och tarmstörningar. Om kaninen inte äter pellets alls kan alfalfahö ges i begränsad mängd. Det kan dock vara svårt att banta kaninen på det viset.

Kontrollera om Din lokala djuraffär har timotejhö eller annan typ av gräshö."

"Under vissa tider av året kan det vara svårt att få tag i gräshö. Dessa perioder är det godtagbart att ge hö blandat med alfalfa, eller att ge enbart alfalfahö i korta perioder. Det viktigaste är att alltid ha hö tillgängligt för kaninen."

Tisdus
0

Okej, mystiskt,  var hos veterinären idag nämligen och där sa hon att jag bara skulle ge hö, helst alfalfahö för att det innehåller allt kaninen behöver. Peach ska alltså bara ha hö som diet.

Har dock ringt till alla djuraffärer + granngården i länet och ingen säljer alfalfahö, så jag ska fortsätta ge ängshö men även ge alfalfa-bricketer (såna där hoptryckta fyrkanter) och se om hon äter det.

Hon ska alltså inte äta pellets samtidigt.

Majja12
0

Alfalfa brukar även benämnas blålusern eller bara lusern. Det finns att köpa på lantmännen/granngården www.krafft.nu både som pellets och hackat strå (alltså hö). Även hippofoder http://www.svenskafoder.se/ har lusern både i pelletsform och hackat strå (om jag minns rätt). Fodercentralen (teknosan) www.spannex.se har lusern enbart i pelletsform och deras lusern innehåller hälften så mycket kalcium jämfört med granngårdens (Krafft). Även Mustangfoder www.mustangfoder.se har lusern. Av dessa leverantörer är det fodercentralen (teknosan) som håller de lägsta priserna. Kolla på respektive leverantörs hemsida för närmaste återförsäljare Glad 

Fördelen med lusern, både pellets och hackat strå är att det enbart består av vallfoder (gräs). All pellets innehåller dock lite melass (socker) som bindemedel. Hur pass mycket kalciummängden påverkar kaninen negativt vet jag ingenting om. Teknosans lusernpellets innehåller 6,65 gram kalcium/kg foder och Kraffts lusern (både pellets och hackat strå) innehåller 13 gram kalcium/kg foder. Ring och fråga din veterinär om dessa kalciummängder kan vara skadliga för kanin och om du gör det, skriv gärna och berätta svaret här sen Glad

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***