Banta kanin ?
Min kanin Tessie är en dvärgvädur/hermelin.
Hon bor tillsammans med mina andra kaniner Hugo och Nelly. Det är så att Tessie är väldigt tjock, och har otroligt dålig kondition "/
Så jag undrar om jag kan 'banta' henne ?
Hon får ungefär 2 dl pellets på kvällen, som hon får dela med de andra kaninerna. Hon får Motion varje dag.
Om det nu går att banta, så finns det nått tips? ? :)

Jag håller med Sashhi, om hon är utekanin kan du ju gå med henne i sele väldigt ofta :)
HUr mycket väger hon? Undrar jag ju först och främst.
#4 ooh, det har jag ingen aning om ^^
Hur ska man väga kaniner ? :P
#5 Med en våg. :)
#5 På en matvåg.
Du kan gå upp för backar, vandra i skogen, hoppa lite låga hinder, skutta mkt och kanske t.o.m simma en kort stund? (Det är väldigt ansträngande att simma) fast jag skulle inte börjat simma för än hon fått lite bättre kondition.
#6 Okej, så man sätter bara kaninen på vågen elr ? ^^
Men om hon väger normalt, men har mycket fett och dåligt kondition hur gör man då ?
#8 Tränar :P
Bra träning är selpromenader i skogar, lätt hoppning m.m. Är hon riktigt tam och håller sig nära dig utomhus kan du ta henne till en äng och låta henne springa av sig fritt där. :) Leksaker som tunnlar, stubbar etc. brukar få dem att röra på sig mera i hagarna.
Och som sagt, ingen pellets tills hon har fått bra kondition.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

När min kanin Peach i vintras drog på sig lite för mycket fett var lösningen bort med pelletsen och fram med mer grönsaker :P Under en och en halv månad åt hon enbart hö och grönsaker, hö hade hon fri tillgång till och grönsaker fick hon i lagom mängder varje morgon och kväll. Även fruktgrenar som var ganska populärt :)
Som träning sprang vi - och det mycket. Jag bor i ett radhusområde så vi sprang i dungen här bredvid, uppför en asfalterad backe (som hon gjorde riktigt snabba race uppför) och bakom garagen är det en fin, rak gräsplätt, kanske 100m lång som vi sprang i också. Och herreminje sån spring i benen hon fick efter några veckors träning med det :P
Nu har hon börjat få Carrier pellets (10g) men huvudmålet av födan utgörs fortfarande av grönsaker (och hö såklart) på inrådan från veterinären som jag rådfrågade när vi var på Peachs årliga hälsokontroll :)
Tack så jättemycket alla :D
Ungefär hur långa träningspass ska jag ha ? :)
#12, Ganska korta, men ofta. Framförallt till att börja med så ska pappen vara ganska korta. :)
#13 Pappen ? ^^
Alltså, en halvtimme, timme ? Mer eller mindre ? :)
#14 Mindre… Beror på vad man gör också. I rastgård kan de ju vara flera timmar. Hoppning kanske ca 10-15 minuter till att börja med.

Om du springer uppför backar så räcker 1-2 lopp och uppvärmning såklart, så att kaninen inte sträcker sig. Värm upp på en någorlunda plan yta, eller i en skog, innan du springer uppför backen.
Om du ger kaninen hårtbröd så ta bort det, min kanin gick ner lite i vikt av det plus flera timmar i en rashage o lite hoppning dåochdå;)

Hej!
Det här med vägningen kan du göra om ni har en bra badrumsvåg. Väg först dig själv så att du ser vad du väger med kläder och allt. Ta sedan kaninen i famnen och räkna ut hur stor viktskillnaden blir.