Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 714 ggr
Rafflan
0

skendräktig jämnt :/

Jaha det börjar bli jobbigt, min lejonhuvade Phelia som jag ville para i februari/mars vart ju skendräktig? i samma veva så vi sköt ju upp parningen och nu är problemet hon blir sken dräktig var eller var annan gång hon brunstar.

Hon bor med min andra hona och dom beter sig helt som vanligt förutom att Phelia rycken en massa päls och tar hö (då dom inte har halm) och bygger ett fint bo.

Nu mina frågor:

• Vad ska jag göra? Kan ju inte para henne när hon är så här. Kan jag para henne om hon slutar med det här innan/när hon blir 2 år?
  • Finns det risk att hon kan må psykist dåligt pga det här?

Tanken är att jag väntar och ser och om det gått flera brunster utan att hon blir skendräktig? att jag parar henne då, mina honor är ju lite hopp-kaniner annars rör dom sig väldigt mycket annars också så dom är ju vältränade och allt :)

Linnet
0

Men visst kan du väl para henne, det är ju det hon vill, para så fort som möjligt.

Kaniner har ju inga direkta brunstperioder, dom är visserligen mer eller mindre parningsvilliga men ägglossningen sker ju efter parningen, så det är ju bara att para henne. Min hona blev också skendräktig? efter första parningen, började plocka efter några dar så då parade jag om henne direkt och nu har hon inte plockat nåt mer.

Cagi
0

Det kanske hjälper om du flyttar på den andra honan för jag har hört att en annan hona kan göra honan brunstig….Och din kanske blir skendräktig? av henne?

Rafflan
0

#1 men fick vet att jag skulle vänta med att para henne tills hon inte var skendräktig? längre :O

Rafflan
0

#2 det provade vi :(

Den andra kaninen fick bo i min systers rum och Phelia hos mig men Phlia slutade inte bo för det, dock slutade hon äta ordentligt :(

Linnet
0

Men para henne, hon mår väl sämre av vara skendräktig? hela tiden än att bli parad på riktigt.

En av mina andra honor som jag har skaffat nyligen, hade också varit skendräktig? och plockat sig hos den förra ägaren och jag parade henne nästan direkt.