Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 527 ggr
elasive
0

Räcker det...?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en stor dvärgvädurskorsning, VirreLina heter hon. Hon är ganska stor och tung, och väger lite för mycket.

Hon får ca. 1 dl pellets om dagen, lite granna hårdförpackat hö (allt hö här runt är slut i butikerna).. Hon gillar inte höet, men hon äter det i värsta fall.

Hon får komma ut och skutta i lina ca. 1-2 timmar, alla dagar utom tisdag.

Tycker ni att det räcker, eller ger jag henne för mycket mat/lite Motion?

Hennes bur är 120x50 i storleken.

Och jag vet att bilden är urusel, MEN det var den nyaste jag hade på henne.

[Wera]
0

Tycker du kan pröva att minska till ½dl, oftast brukar det räcka till en dvärgras. Vad för pellets ger du?

elasive
0

#1 Okej, ska prova :-) Fast pellets är ju nu nästan det enda hon får under natten, då hon inte kan vara ute och äta :/
Hon får någon slags pellets som jag inte vet vad den heter, men bitarna är ca. 1 cm långa :)

[Wera]
0

#2 Hon har ju hö på natten? Kaniners basföda är höet och många kaniner klarars ig bra utan pellets, bara på hö, vatten och grönsaker.

moa88
0

jag ger min kanin en halvdl pellets på morgonen sen på natten får han grönsaker, hö har han dygnet runt

Animalfriend
0

Håller med #1. Pellets ska inte vara en så stor del av födan. 70-80% ungefär ska bestå av hö.

Kristall
0

_Angående motionen…
_"Alla dagar utom tisdag" - får hon ingen Motion på tisdagar eller? Kaniner ska ha Motion varje dag.
Minska pelletsen och öka motionen om du tycker att hon är för fet.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Tisdus
0

När min kanin i vintras drog på sig lite för mkt fett blev lösningen helt enkelt; bort med pelletsen (då fick hon fröblandning då vi har fem mil till närmsta Granngården) och in med mer grönsaker. Under en och en halv månad bestod hennes diet av hö och grönsaker, och vi motionerade varje dag, sprang uppför backar, i skogar och på raksträckor. Nu har hon en toppenfin form och har börjat få 10 g Carrier pellets + grönsaker och hö såklart :P En bra diet enligt veterinären som jag rådfrågade när hon var på hälsokontroll i början av april.

Så bort eller minska pelletsen (ganska mkt isåfall) och motionera med henne så gott du kan, jag vet att det kan bli svårt med tiden men då får man lära sig prioritera.

Ska kanske tillägga att min kanin är en dvärgvädur.