Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 5503 ggr
hyltebarn
0

hur ofta kan man hoppa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan :)
Jag har en kanin som jag hoppar med,
den hoppar ca 30cm och jag har hållt på i några veckor,

men frågan är; _hur ofta kan man hoppa med den ?
_Har läst att precis i början ska man bara hoppa ca 1 gång i veckan och i korta stunder.. Men med tanke på att min kanin kan hoppa nu kan man hoppa flera gånger i veckan då ? Just nu kanske jag hoppar med henne 4 gånger per veckan, men då i korta stunder typ hoppar en rakbana 1 - 2 gånger eller så.. Men jag är rädd att jag hoppar för mycket, är det risk för att hon tröttnar?

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Kristall
0

1 gång i veckan tycker jag är passligt.
Dels för att det är påfrestande för unga kaniner att hoppa för mycket, och dels för att de kan tröttna på det.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

hyltebarn
0

#1 Okej :)
Men hon är inte ung utan 2 år.. :)

/Saralindh

[Wera]
0

1 gång i veckan är lagomt.
Jag brukar bara hoppa tills kaninen klarar banan (blir inte många gånger, kanske tar banan på 5 hinder 2-3 gånger) och då hoppar jag inte högt efter som min kanin inte hoppat så många gånger än, 5-10-15 ibland 20cm.
Om jag hoppar högre (min systers kaniner som är vanare) hoppar jag banan en gång på högre nivå (40-45cm) och 1-2 gånger med lägre.
Men jag är inte en person som hoppar mkt/ofta med kaninerna, händer väldigt sällan. Är heller inte så jätte kunnig. Oskyldig

Rero
0

hoppar en gång i veckan men på sistånde har det varit dåligt med hoppträningar för min kanin men ska börja 1 gång i veckan igen. men ibland blir det ju mindre en 1 gång i veckan och ibland mer. men med mer menar jag kanske max 2 gånger i veckan och i korta stunder såklart… Skrattande

Sashhi
0

Om kaninen hoppar bra (dvs. om man tävlar regelbundet) ska man inte behöva träna. Dels för att kaninen just inte behöver träning, och man vill inte få kaninen att tröttna.

Jag hoppar inte nästan alls med mina kaniner, eftersom ignen behöver träning. Dock får de hoppa en liten bana då jag inte har möjlighet att tävla på en längre tid.

Not your mom, not your milk.

minkaninester
0

I början kan man ta det nätt, och kanske träna varanan vecka på väldigt små hinder. När kaninen börjar fatta tycke för hoppningen kan du börja öva 1 gång i veckan och med tiden höja.

Men pressa inte kaninen, då kommer den aldrig tycka det är kul.

Man kan heller aldrig med våld få en kanin att hoppa.

ett pra tips? är också att du har styrka träning 1 gång i veckan. T.ex låta den springa upp och ner från kullar.

Hoppas det hjälper :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

hyltebarn
1

Okej!
tack så mycket för tipsen, ska börja träna lite mindre för jag vill verkligen inte att hon ska sluta tycka om hoppningen!

Om jag tar ute henne bara i sele nu för tiden så springer hon gärna mot hindrerna och hoppar frivilligt, den glöden vill jag inte gärna slösa bort! :)

/Saralindh

EllanA
0

1 gång i veckan tycker jag är lagom.

minkaninester
0

#7 Håll kvar den glöden :) Då kommer ni vinna många tävlingar :)!

MVH.
Louise T

Tindra1
0

En gång per vecka. För innan testade jag två gånger i veckan men då märkte jag att hon inte ville hoppa lika högt den andra gången men nu går det bra. (För jag hoppar bara en gång i veckan) :D

[Bolten]
0

Jag har hoppat och tävlat i 3 år och tycker att det är lagom att träna 4-5 dagar i veckan. Men att inte hoppa högt alltid. Utan kanske bara ha kaninen i sele och låta den gå runt och nosa i trädgården eller var du är. Du kan sätta fram ett littet hinder som den kan hoppa över när den själv vill. :D

[Wera]
0

#11 4-5 dagar i veckan? Förvånad Personligen tycker jag det låter för tok för mkt.

hyltebarn
0

#11 okej :)
Det är typ så jag har kört, tatt ut henne i sele och låtit henne hoppat om hon gjorde det frivilligt, och sen typ en gång i veckan värkligen tränat henne.. ;P Dom andra dagarna så får hon inte hoppa hindrerna, vilket hon gärna gör ^^* Hon får nöja sg med två hinder som står i hennes rastgård,

/Saralindh

Rero
0

#13 JÄTTEFINT på altannen jue :)

[Bolten]
0

#12 Neej det är inte på tok för mycket! Det ligger i kaninens natur att hoppa.

Tarkie
0

#15 Men INTE att hoppa hinder med bommar! 4-5 gånger i veckan är verkligen för mycket för en kanin. Dina kaniner kommer tröttna på att hoppa om du håller på så. **Kaninerna kommer må dåligt Fysiskt och Psykiskt.
**
**Varför Fysiskt: Kaninernas ben kommer bli över ansträngda och kaninens kropp kommer slitas mycket snabbare.

Varför Psykiskt: Kaninen kommer inte kunna smälta in det nya den lärt sig, innan man lär den nya saker, (varje träning så lär den sig nya saker.) . Den kommer bli nerrvig med tiden och väldigt stressad, nervös kan den också bli.** Den kommer sluta hoppa höga höjder för att den blir så osäker.

Man har ju pinnar inom hoppningen för att kaninen inte ska klassa upp sig för fort! En kanin som gör det, blir oftast osäker och nervös när det blir högre höjder och vägrar hoppa! Kaninen måste mogna.

Det är exakt samma sak när man hopptränar för mycket. Med tiden får man en Osäker kanin?.

Tarkie
0

Hyltebarn: Jag tycker du ska hoppträna 1 gång i veckan.

Jetaime
0

Max en gång i veckan, för tränar man för ofta så tröttnar kaninen.
Jag brukar träna mina 1 gång i veckan eller 1 gång varannan vecka, men inte mer än så. Det ska vara om jag hoppar igenom lite dan innan en tävlig eller nått (nybörjar kanin).

Tarkie
0

#18 Så kan man ju också göra om man har en nybörjar kanin :)

[Bolten]
0

16# Om du hade läst vad jag skrev innan om att ha ett hinder i ute buren eller en liten stock/pinne att hoppa över så har du helt fel! Det trötnar inte alls kaninerna på! Min kanin har hoppat i 5 år, 4-5 gågner i veckan och älskar det!

lennartsdotter
1

Måste hålla med #20, Fast jag hoppar mest på sommaren 2-3 dar i veckan! Beror på hur mycket tid man har. Min kanin mår inte dåligt! Vi hoppar inte bara, vi springer i skogen oxå. Ibland ganska länge och min kanin verkar bara må bra av det!

hjartelyckanskaniner
0

Jag tycker att man kan hoppa2-3 gåner i veckan men inte så länge. Är kaninen kunnig så kan man hoppa en gång i helgen, men ska den lära sig så får man vänta en dag emellan så att den inte tröttnar. Jag har kaniner som är avlade för att hoppa och de hoppar jag 1 gång i veckan men när det närmar sig tävling så får hon bara gå i sele för att hon ska längta till tävlingarna:)

Det finns de som inte hoppar alls utan låter kaninen längta till tävlingarna. Men de hoppar ju klart de som små så att de lär sig.

Har kaninen mycket kondis så kan den hoppa 40 min 2 gåner i veckan men annars får man träna upp konditionen och hoppa oftare men i kanske 20 min. ¨

Maila en kunnig uppfödare som just föder upp hoppkaniner!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Tindra1
0

putt

[Bolten]
0

Precis som 21# säjer… Man gör roliga saker med kaninen t.ex. är i skogen. Sedan hoppar den naturligt över saker!

damparu
0

Jag hoppar offtas 1 gång i veckan (: sen har dem ju lite pinnar osv i buren som dom hoppar över (:

// Ludde

lennartsdotter
0

#24 Ja, att vara i skogen är det bästa min kanin vet! Han springer och skuttar och sparkar bakut:) Sen hoppar han in i buskar och gömmer sej en stund… och hips vips så är han ute igen och skuttar som en tok!

#16 Varför skulle kaninen bli osäker? Min kanin blir tuffare och vågar mer för varje gång. Fattar inte hur du menar med osäker..?

Tarkie
0

#26 Det är skillnad på att hoppa i skogen över stockar än att hoppa en bana med hinder och bommar. Att hoppa i skogen ser inte kaninen som en träning, men att hoppa en bana med riktiga hinder och bommar, ser den som en träning.

Sen har jag inte sagt någonting om att det är dåligt att hoppa i skogen Oo. Vart får ni saker ifrån? Jag syftade på att man inte ska hoppa bana för mycket.
#20 Jag skrev heller inte någonting om att man inte skulle ha hinder i hagen. Vart fick du det ifrån?. Visst kan man h hinder i hagen. För då hoppar kaninen om den har lust.

Jag syftade helt på att hoppa en bana med riktiga hinder och bommar.

lennartsdotter
0

#27 jo men vad jag mena var varför skulle kaninen bli osäker av att hoppa hinder? Ursäkta för att jag var otydlig…

[Bolten]
0

26# haha vad gulligt! <333

27# man kan ha riktigta hinder i skogen också och kaninerna älskar det! Så fort man sätter ner kaninerna så springer dom allt vad dom orkar mot hindret för att få hoppa det! Och det ÄR hoppträning! Det kan man göra nästan varje dag om man vill! Bara att man inte gör det så långe och inte pressar kaninerna att hoppa högt! Och du har helt fel om att kaninerna blir osäkra av det! Dom älskar det! Och lir lyckliga! Och att dom blir fysikt sämre är inte häller sant! För att av hopprning får dom muskler istället för fett. Det hjälper hjärtat och alla andra organ. Dom blir altså bara friskare av det!

[Bolten]
1

28# Håller med med dig! Du vet mycket mer om kanier än hon som säjer det!

damparu
0

#30 Hon som säjer det … menar du #27 ( är bara lite nyfiken ) Iaf heter Han* Tarkan (:

// Ludde

[Bolten]
0

Hon som säjer det är 27# hon jag håller med är 28#

damparu
0

amen  inte hon utan Han! #27 är en kille :P xD stakars Tarkan :P

// Ludde

[bebba]
0

#Jo men 27 är en HAN Och har väldigt duktiga hoppkaniner Har sätt med egna ögon när dom hoppar.

Toaden
0

Jag hoppar fem minuter två gånger i veckan med jämna mellanrum. En gång "träning", jag hoppar rak bana och en gång bara låga hinder för att kaninen tycker det är roligt. Går ut och skuttar i trädgården eller i skog gör jag mycket oftare :)

Är det lagom att göra som jag gör? Borde jag dra ner på banhoppandet? Oo

damparu
0

# 34 jag vet (:

// Ludde

[Bolten]
0

34# Och? Jag har också hoppkaniner… Dom mår bättre av att hoppa mycket!

35# inte dra ner på det! men du borde hoppa mer än 5 min! Man ska värma upp kaninen ca 5-7 min.. Kanske hoppa lite i 10 min. (med små pouser)sedan låta kaninen varva ner i 10 min. Efter det är man klar!

lennartsdotter
0

#30 Tack Bolten. Fast om jag vet mer är väl inte helt säkert, men jag känner min kanin och talar för endast honom. Han mår defenitivt inte sämre av att röra på sej, de vet jag säkert.

#29 Aa, synd att dom inte kommer ut lika mycke på vintern. Viggo kommer bli hel vild när snön smälter bort helt…

Tarkie
0

Boltan; Jag tror du inte förstår.

Haha, jag tror jag dör. Så du menar att du släpar med dig 5-8 hinder plus 50 bommar varje gång du går i skogen? HAHA.

[Bolten]
0

39# Noppe men jag råkar bo i skogen… Så jag går utt genom dörren… Är det så kul??

Och den andra saker: Det vet jag redan! jag sa ju att man inte skulle pressa kanienrna att hoppa högre! Det är det som gör kaninerna osäkra! Att hoppa hinder dom inte är redo för!

[bebba]
0

Min får sår på baktassarna om jag hoppar för mycket och tappar lusten så en gång i veckan ibland två och ibland en gång extra när hon träffar sina polare.

[Bolten]
0

38# Haha naww gulligt! Mina kaniner är helt vilda på vården ändå! :D

Tarkie
0

#28, Jag skrev att den kunde bli det om man hoppade höga hinder ofta. Så jag avrådde dom som gjorde det. Detta står på Skhrfs hemsida, så ni berhöver inte ens kommentera det!

(Ingen hade skrivit det, men någon som läser kanske gör det.)

Tarkie
0

#40 Andra saken? Oo Tror du syftade på #28 aja.

Men, kaninen ser inte att gå o skogen och hoppa över stockar, pinnar mm. som hoppträning, för ute i skogen finns det hinder överallt. Detta är bara naturligt. Det kanman göra varje dag om man vill.**

Men det är inte naturligt för den att hoppa en bana med riktiga hinder och bommar. 3-5 gånger i veckan.**

lennartsdotter
0

#43 - Så här skriver du i inlägg 16:''Det är exakt samma sak när man hopptränar för mycket. Med tiden får man en osäker kanin.''

Då skrev du inte att det var höga hinder vi pratade om! Vart skrev du att kaninen kunde bli osäker om man hoppade för höga hinder?

Tarkie
0

#45 Precis innan det "Man har ju pinnar inom hoppningen för att kaninen inte ska klassa upp sig för fort! En kanin som gör det, blir oftast osäker och nervös när det blir högre höjder och vägrar hoppa! Kaninen måste mogna."

#45 Ja, om du hopptränar för mycket med höga hinder blir kaninen osäker? Ser inget konstigt i texten.

lennartsdotter
0

#46 Oj, läste lite slarvigt. Så vad du menar är att kaninen kommer att bli nervig och stressad av att hoppa höga hinder. Det köper jag. Men att den skulle bli osäker av att hoppträna (vi har inte skrivit nåt om att hoppa höga hinder) det köper jag inte! Visst kan den tröttna men att den skulle bli osäker..? Varförskulle den bli osäker av att hoppa små hinder 2-4 dagar i veckan?

Tarkie
0

#47 Jag menade höga hinder? Skrev det i #46?. Jag kanske skrev otydligt där förut. Men jag menade höga hinder.

lennartsdotter
0

#48 - Okej.

Sashhi
0

Håller med Tarkan där..

Tarkie
0

#50 Äntligen, jag bah "När kommer några hoppare och hjälper mig?"

Sashhi
0

#51 - Haha *fniss*

Men det är faktiskt väl ganska uppenbart att man inte ska hoppa för mycket med kaninen? Alltså bana - riktig träning. Både kan kaninen tröttna - men framförallt, kaninen sliter mer på kroppen.

Tarkie
0

Try to explain it…

kaninsnobben78
0

man ska inte hoppa varje dag  kaninen behöver vila sig me  hoppa inte för ofta  Jag hoppa med mina kaniner varje helg  andra dagarna vila mina sig  jag ute gå med mina kaniner  långa prommnader om det inte renger.

hyltebarn
0

Vill bara förtydliga hur jag menar, snälla LÄS det här nu -.-' Jag hopptränar inte 4 gånger i veckan! Jag går ut med kaninen i koppel ca 4 dagar i veckan, utomhus finns det en hel del hinder som min kanin går och hoppar när den vill! Detta ser inte jag som något dåligt? Hopptränar ordentligt gör jag 1 dag i veckan med båda mina kaniner. Jag styr inte bort mina kaniner när dem vill hoppa, och kommer inte börja göra heller.

Och: Mina kaniner har absolut inte tröttnat, Dem har inte så på tassarna och mår bra FYSISKT OCH PSYSISKT! Dom har bra kondition eftersom dom springer lösa på vår altan dagarna långa.

Har inte kollat på denna tråden på länge nu.. men som jag sagt, mina kaniner tar inte skada av det här på något sätt!

/Saralindh

Rero
0

Det är ju olika mellan varje kanin men lagom brukar väl vara 1-2 gånger i veckan men om man ska tävla behöver mamn ju inte alltid träna ?

Sashhi
0

#56 - Varför skulle det vara olika?

Rero
0

#57 För att vissa kaniner kanske trötnar lättare, har mindre muskler osv.

Sashhi
0

#58 - Ja, men man behöver ju inte träna mer för det. :)

sotlynx
0

Tarkie: Jag tycker du skriker för mycket. Du måste verkligen veta bäst av alla här inne! WOW!

Tips: Lär känna din kanin. Ta ut den i koppel varje dag. Ha hinder ståendes lite här och där i olika höjder och se om din kanin självmant väljer att hoppa över dom. Du märker vilka höjder och hinder din kanin föredrar. Den kommer att välja högre och högre med tiden, eller inte. Huvudsaken är att den får Motion och har kul. Du får gå på känsla. Men att försöka pressa en kanin som inte är hoppsugen är det dummaste du kan göra.

Mina brukar vara lösa i 1600kvm inhägnad trädgård en stund varje dag. Nästan alla väljer att hoppa de hinder som jag satt ut. Ett par av kaninerna väljer att hoppa bana en gång i veckan och andra två eller tre. Som sagt, lär dig att läsa av din kanin! Det vinner du på!

Lycka till!

www.lundskaninhoppare.se

pigelina
0

Hopptränar ca 2 gng i veckan inte högt alls ca 30 cm så hon tycker det är kul, förut har vi hoppat 45-50 cm, men eftersom vi inte börjat tävla ennu och jag hoppat med henne i 3 år så håller jag mej på en låg höjd tills hon klassar upp sej:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

hyltebarn
0

#60 om det var till mig så kan jag säga att mina kaniner kan redan hoppa :) <3

/Saralindh

Sashhi
0

#60 - Skriker? Och hur hade du tänkt att man skriker på ett forum? :)

Tarkie
0

#60 Tycker du att skriva med fetstil är att skrika? Okej, visst. Men vill du veta en till sak? I don´t care. Har aldrig sett dig på forumet. Så jag tar inte åt mig av vad du kommer skriva åt mig. Jag kommer bara skratta.

hyltebarn
0

#63 Bara att skrika vettu ;P x'*

/Saralindh

imsuchadiva
0

Om kaninen tycker det är jätte kul att hoppa så kan man ju gå ut i skogen ( om skog finns i närheten ) och hoppa naturhinder.

Annars så kan man ju bygga många olika låga hinder som kaninen kan hoppa om den vill.

Hoppträna max 2 gånger i veckan, och då bara några hopp.
Tränar man en gång i veckan, eller inte har tränat på ett tag så kan man ju hoppa lite mera än "normalt".

Sen är det ju alltid lättare att lägga upp den bästa träningen för kaninen när man känner kaninen.

Men lycka till men hoppandet :)

hyltebarn
0

#64 Vad gör det för skillnad att du aldrig sett henne i forumen? Oskyldig

/Saralindh

Tarkie
0

#67 Haha, för då känns det bara som att den personen är ute efter att tjafsa Flört

hyltebarn
0

#68 Jasså, det var nåt nytt ;'P

/Saralindh

Tarkie
0

#69 Ne, men jag gillar inte när "främmande" personer som inte är aktiv så mkt mm. Ska börja hålla på att kommentera och skriva otrevliga saker utan att ha en bra botten. Jag skulle förstå om det var du eller någon annan som är aktiv. För ni kanske är trött på att jag skriver med fetstil, då ni ser det oftare lixom… Förstår du? ^^

hyltebarn
0

#71 Jaha du menaer så, Jo det är sant :)
men jag tycker hon gav dig en kommentar? eller äh jag till konstig ? Obestämd

/Saralindh

Tarkie
0

#71 Jag uppfattade den som otrevlig "Tarkie: Jag tycker du skriker för mycket. Du måste verkligen veta bäst av alla här inne! WOW!"

Sashhi
0

#71 - Kommentaren skulle ju kunnat skrivas på ett lite mindre otrevligt sätt. ;)

hyltebarn
0

#73 Jo klart.
Måste bara fråga en sak Tarkan.. Har du varit med i KP?
Har för mig jag såg en artikell hos en kompis för ett tag sen (;

/Saralindh

Tarkie
0

#74 Nej, vad var det för artikel?

hyltebarn
0

#75 Det var om någon som typ hade en "hjälpsida" eller något, kommer inte ihåg så mycket bara flömm läste..

/Saralindh

sotlynx
0

Tarkie: Vad jag förstår på ditt språk är du väldigt ung. Eller har du skitit i skolan fullständigt? Att använda fetstil är att "skrika" när man skriver i sms, msn, chatter, etc. Det får du lära dig när du har gått i skolan lite längre, kanske redan i mellanstadiet. Och ang att vara otrevlig och mästrande i sina kommentarer, sitter du ju helt klart högst upp på stegen i den här tråden. Att jag inte är här oftare ock skriver är för at det mesta som står här är bra saker som jag sällan vill eller orkar kommentera, men dina inlägg var uppriktigt sagt skitdumma, för att tala ditt språk. Jag har hållt på med hoppning sedan 80-talet och jag betvivlar att du ens var påtänkt då, så snälla tänk dig för innan du och vissa av dina små kompisar leker gud när någon ber om hjälp. Läs en bok och lär dig något på kuppen vettja, annars kan du hålla käft, barnrumpa.

[Niike]
0

Den här tråden börjar verkligen få en otrevlig ton. Lugna ner er och försök diskutera på ett trevligt sätt!

thexclub
0

Det är väl som med all träning överhuvudtaget, man tränar lagom mycket. En del kaniner kanske vill hoppa 2-3 gånger i veckan och sedan ha en paus i någon månad utan träning alls, medans andra kanske bara vill hoppa en gång varannan vecka. Det bästa är ju om du börjar hoppträna lite smått med din kanin, kanske någon gång i veckan och ser hur det går. Verkar kaninen tycka det är jätteroligt så kan du testa att träna lite mer och du märker ju om kaninen tröttnar.

Men jag tror att man hellre ska träna för lite än för mycket. Om du pressar kaninen för hårt kan den sluta vilja hoppa helt och då kan det ta flera månader för den att få tillbaka lusten (om den ens får det) Men om du t.ex inte tränar på ett par veckor så kan den istället bli jätteglad när den får komma ut och hoppa. Tror stenhårt på att det är olika för olika individer, har en hona som inte alls vill hoppa mer än ett par gånger i månaden och andra kaniner som gärna tränar en eller två gånger varje vecka utan att tröttna.

the vanity, it becomes insanity

kaninsnobben78
0

man få inte hoppa med kaniner varje dag dom 

Dom kan börja tröttna på det.Jag  hoppar med mina kaniner på heljer dom andra dagarna  vardagarna  få dom vila sig  när det spör rengar  me så hoppar jag inte men dom  och blåser ute  så hoppar jag inte heller .Jag  warnadig  hoppa inte på sommar när det är för varmt ute  det är faligt för kaninen  Kaninen kan dö av varmen låt kaninen vara i skuggan mycket ha mycket vatten till den .Man kan lägga en lite föktigt handduk över buren.Man kan  göra med  kan ta lite vatten på örenen  det blir varmt

PrinzeZz
0

Jag blir ju Rädd folk här inne verkar hoppträna sjukt mycket Förvånad

1 gång i veckan max hoppar jag med mina nybörjarkaniner.

Med mina tävlingskaniner hoppar jag inte alls, tävlar såpass ofta så det behövs inte.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

kaninsnobben78
0

jag hoppar inte alls så mycket  mina  kaniner vila på Måndag,tisadag,onsdag,torsdag jag är ute med dom att springer att skutta

putt

Tarkie
0

#82 Äntligen en till som reagera!
Nu kan dom inte säga att jag har fel…

Rero
0

Jag hoppar typ ibland 1 gång i veckan ibland inget alls. Men om jag börjar tävla ska jag inte träna.

Tarkie
0

#84 Bra beslut (Y)

hyltebarn
0

:)

/Saralindh

Animalfriend
0

Även i denna tråd hänvisar jag till "kaninhopparnas bibel" Kaninhoppning2, kaninhoppningsbok där du kan läsa precis allt du behöver veta när det jäller att träna sin kanin i hoppning.

Lycka till!Glad

hyltebarn
0

#87 Tack :D

/Saralindh

Tarkie
0

Jag har Kaninhoppning 2. Som jag kan tänka mig sälja…

kaninsnobben78
0

Okej!!!

Firestorm
0

Hmm.. Det verkar ha varit ett väldigt tjat om rätt och fel i den här tråden x) Jag kan i alla fall berätta hur jag gjort, och vad som har funkat, ni får själva ta ställning till hur ni vill göra.

Jag har hoppat allt från en-tre gånger i veckan till en gång varannan vecka med nybörjarkaniner, helt beroende på hur mycket och hur högt jag har hoppat. Gäller det att praktiskt taget bara gå över bommar har jag kunnat ta dom ur rasthagen och kört två hinder en gång innan dom får skutta runt i hagen igen - det kan jag göra två-tre dagar i veckan och jag ser ingen anledning till att någon kanin  skulle bli stressad av det x) När jag går till högre höjder, upp mot lättklass, blir det en gång i veckan, kanske en gång varannan vecka (för jag har inte tid xD)
Viktigast är att man känner sin kanin och vet hur den funkar. Vissa kaniner går utan problem att hoppa flera dar i veckan, jag har sett dom, det är sånna kaniner som springer och hoppar 40-cm hinder själva inne i rasthagen bara för att det är så kul. Andra behöver långa pauser mellan varje träning för att ta in allt. Dom är individer, efter allt.

Tävlingsaktiva kaniner tränar jag inte alls, om inte för uppklassning.
Dom får bättre träning på tävlingarna.
Och det är inget farligt att hoppa (även högt) två dar i rad då och då.
Vad gör man i så fall under tvådagarstävlingar och cuper? Obestämd

hyltebarn
0

Tarkan, att andvända fet still eller skriva med versaler uppfattas av dem flesta som att skrika. Och det är endå ganska naturligt?

/Saralindh

kaninsnobben78
0

Jag känner henne  som skriver #21  Skrattande

minkaninester
0

#11 4-5 gr i veckan? :O Det är alldeles för tok för mycket väl? Kaninerna kan dels bli skadade för överbelastning i ryggen (och ben vet inte riktigt om benen kan bli skadade) Tycker deffenetivt att du ska trappa ner på hoppningen till 1-2 dagar i veckan MINST. Och endast 5 min. Tänk på dina kaniner…

MVH.
Louise T

[Bolten]
0

#94 men herregud! Läs igenom hella diskutionen!!!! Vi har redan snackat om det :@ Vi skrivet att vi INTE hopptränar 4 gg i veckan utan låter kaninerna skutta övert stockar!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.