Häst foder till kaniner??
Hejhej!
Vilka olika hästfoder är bra för kaniner? Jag har get dom havre och lucern pellets. Men undrar vilka pellets som har rätt närings värden för kaniner. Och vilka andra häst-foder man kan ge dom?
Kram

Har hört att Kraft groov är väldigt bra! :D
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
Krafft Groov 90 för vuxna kaniner och Krafft Groov 120 för ungdjur.
Lucern har jag hört kan vara bra.
Havre kan man ge i måttliga mängder men för mkt av det kan vissa bli dåliga i magen ut av.

Även kornkross är bra.
Samt jag brukar även ge mycket lite torr betfor att knapra på.
Marsvin 4-ever
.

#2 groov 125 heter den :) kanske onödigt men ifall nån letar efter 120 så kan det vara bra att veta att det är 125:an det är :)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
jag blandar rabbforen med fölmix och de älskar de ^_^
Kan man ge dom typ kli? Och man ska inte ge dom betfor utan att lägga den i blöt ju! Det är farligt eftersom de sväler i magen!

#6 Helt rätt om betfor. Men jag skrev mycket lite!
Marsvin 4-ever
.
Jaha jag läste fel, trode du skrev mycket.. inte mycket lite XD
#7 Sedan är ju betfor i stort sett rent socker så det ska man vara väldigt försiktig med plus att det sväller i magen om man ger det torrt.
Jag ger Kraft Groov till min jätte på snart 4 månader och är jättenöjd med det! Jag ger Kraft Groov 90, men då får hon mycket grönsaker också och jag har koll på hullet. Eftersom min är en hona så vill jag vara extra förskiltig med att ge för mycket eftersom jag inte vill ha hakpåse på henne. Nu springer hon fritt, men vill ändå vara försiktig med kraftfodret.
Hon lär ha fått 3 dl (Edel) hos uppfödaren, men här får hon lite mindre eftersom jag märkt att hon väljer bort höet om hon äter sig mätt på pellets.
#5 Jaha
ja tack för du sa till.
#6 Vet inte om man kan ge kli, äter kaniner det då? Kli är ju typ som pulver? jag har prövat att ge kli till mina kaniner efter att vi sålt hästarna och de åt inte upp det. Så geten fick det *fniss* 
Någon som har provat att ge Salsafoder till sin kanin? Funderar på om det skulle funka att ge salsa bas….
Jag tycker att kraft groov fungerar utmärkt. Har gett mina tidigare kaniner det eftersom en säck räcker väldigt länge och de blev mellan 7-10 år gammla allihopa. Ingen av mina kaniner har blivigt lösa i magen eller liknande, men sådant kan även bero på hur ljust och rent man håller i buren. Så jag rekomenderar Kraft groov. Om man jämnför näringsinnehållet är det ungefär detsamma som valigt kninfoder så. :)
MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se
Vad tror ni om hippo pellets? Är det någon som provat ge det till sin kanin?

#13 har för mig att hippos pellets har för låg växttråd och protein för kaniner, men det finns ju olika sorter. en annan bra hästpellets förutom krafft groov 90 och 125 är mustang protein plus pellets. annars (tycker iaf inte jag) att resterande hästpellets på marknaden har tillräckligt bra värden för kaniner. (jag har jämfört jättemånga olika, har själv haft häst)
/Sanna

jag hittade en länk till hippos innehållsförteckning http://djuronatur.agriprim.com/attachments/63/1156.pdf
den enda som har riktigt bra värden är hippo grow alfa :)
/Sanna
Jag håller på att byta till Krafft groov 90 och är jättenöjd, kaninerna håller hullet väldigt bra.
# 16 Vad kul att det funkar Emma :) kan också rekomendera groov 90
MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se
Jag har också krafft groov 90 till mina kaniner nu, och det funkar jättebra! Det bästa är ju att både hästarna och kaninerna funkar på det :)
Ersätter alltså Krafft Groov "vanligt" kaninpellets?

#19 grafft groov har mycket bättre värden än många kaninpellets, ja. det är ett fullgott foder tillsammans med hö.
/Sanna