Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2355 ggr
flikkan77
0

När lägger sig öronen?

Jag har en hona som jag tror är en korsning med dvärgvädur i, hon väger dock nästan 2.5 kilo så jag tror inte hon är hel renrasig men hon har hängande öron i alla fall.

Sen har jag en hanne som jag tror är korsning mellan dvärgvädur och lejonhuvad. Han har lite antydan till man men mest en söt pannlugg också har han hängande öron.

Tog en kull på dessa i höstas så de ungarna är nu 8 månader, men båda jag sparade har helt stående öron. En är släthårig och en har massor med lejonpäls och kjol.

Har tagit en kull till på samma föräldrar och sparat två ungar, som nu är 1½ vecka så än har jag ingen koll på öronen där…

Men, hos äkta dvärgvädur, när brukar öronen lägga sig?

(Anledningen till att jag bara "tror" vad honan och hannen är för raser är för att jag fick dem av bekanta när jag flyttade i somras… )

"You just have to belive…"

Zvintos
0

När öronen lägger sig är olika.
Dock brukar man föredra att dem lägger sig innan 8 veckor, eller något sådant.
Så tidigt som möjligt brukar vara bäst.
Men på vissa lägger sig inte öronen helt, trots att de är renrasiga.

I min förra kull (renrasiga dvärgvädurar) lade ena honan bägge öronen vid 5 veckors ålder, den andra honan vid 8v ålder, hanen vid 10 veckors ålder och den sista honan har inte lagt sitt ena öra än och kullen blir 1 år den 6/6.

TereseE
0

Du har fått bra svar från NinniH redan, ville bara inflika att öronen lägger sig fortare och lättare om ungarna hålls på ett varmt ställe. Även renrasiga dvärgvädurar kan få upprättstående öron om de föds mitt i vintern utomhus.

Linnet
0

På en av mina kullar hade öronen lagt sig på ungarna redan vid 4 veckors ålder, men på min senaste kull hade dom inte lagt sig ännu vid 7 veckor, nån med ett upp ett ner osv. men dom flesta med båda uppåt. Så det är väldigt olika, men oftast har dom lagt sig när ungarna är 8 veckor.

Har en lejonhuvad dvärgvädur som har helt uppåtstående öron, hon är 9 månader så dom lär inte lägga sig. Men hon är född i augusti utomhus, så det blev ju rätt kallt under tiden dom växte, kanske beror det på det.