Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 995 ggr
pigelina
0

vit brunögd?

Finns vit brunögd?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Zvintos
0

Tja, färgen är iaf godkänd.
Sen om det finns någon vit brunögd i Sverige kan jag inte svara på.

pigelina
0

ok, skulle gärna vilja se:P

// Hanna

jossan84
0

Finns ingen sån färg. Skulle kunna vara någon färg som ser ut som vit med bruna ögon. Tex. väldigt ljus viltsiames eller en kombination av olika vitfläcksanlag så att ingen synlig färg finns kvar.

Vet folk som jobbar på att ta fram en sån färg.

[Wera]
0

Jag såg förut en teddydvv som det stod "vit, brunögd" :S men den kunde väl ha varit som #3 skriver, en ljus färg.

Trasdockaa
0

#3 Jodå, det finns visst. Finns flera uppfödare i sverige som håller på och försöker och avlar tillbaka det igen. Förr var det vanligt men man ansåg det inte som något intressant och de togs inte till vara på. Hör med de på k-net så kan du komma i kontakt med uppfödare som har det som projekt.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

jossan84
0

#3 Jo jag vet att de har det som projekt. Men såvitt jag vet är det igen gen utan en kombination av olika vitfläckiga anlag. Någon som vet vad koden är?

Sashhi
0

Vit brunögd finns och är godkänt. Har för mig att jag sett "riktiga" vit brunögda dvärgvädurar i England på någon hemsida, dock minns jag inte vilken.

Not your mom, not your milk.

pigelina
0

ok, när det "finns" igen kan man ju avla in det i dom andra raserna oxå, vill ha det på lejonhuvade, skulle va jätte gulligt

// Hanna

[Wera]
0

#8 Men då skulle det inte bli just lejonhuvade, skulle ju bli blandraser ;/

En annan fråga om någon vet, om man skulle kunna få fram vit brunögt igen i Sverige, behöver man två anlag för det då eller räcker det med ett? Efter som både vit rö och bö kräver två anlag undrar jag :P

pigelina
0

#9 om man avlar in den så det blir lejonhuvad igen, hur kan annars alla färger komma till lejonhuvad elr dvärgvädur tex om man inte avlat in dom? har dom haft alla till att börja med^^

// Hanna

jossan84
0

Alla färger går att avla in på alla raser med lite tålamod. Bara korsningarna blir lika den ras de ska vara (efter några generationer) så kan de få dispens och räknas som renrasiga.

Tror forfarande inte att det är EN gen utan en kombination av olika vitfläcksanlag, tex. holländar + brokat + att kaninen har en ljus färg.

Trasdockaa
0

#11 Jag har uppfattat det som att det bara går att söka dispens på de raserna som är sällsynta eller hyffsat nya? Ex lejonhuvad, dvv lejon, dvv rex etc. Kanske missuppfattat det? *funderar*

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

jossan84
0

#12 Ja, eller om det är en ny färg på den rasen, som inte skulle gå att ta fram från de färger som redan finns. Vet inte hur hårda de är, men sålänga färgen är godkänd på rasen så.

Qepta
0

Jag hade en vit brunögd kanin förut :)

Om jag kan fixa en scanner så kan jag scanna in bilden ^^

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[bebba]
0

Såg djurpolisen på tv dom räddade en kanin mad bruntöga fast senare sa dom att det var en infektion och sen räddade dom en riktig vit brunögd kanin.

pigelina
0

#14 ja jö det:)

// Hanna