Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 764 ggr
pigelina
0

bara 3 år?

tyckte detta stycke va lite konstigt, att en dvärgkanin blev upp mot 3 år och dvärgvädur 10:S
Menar så e det ju inte:S:P

Dvärgväduren kan bli upp till 10 år. Dvärgkaninen kan bli upp till 3 år

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

hjartelyckanskaniner
0

Finns inget som heter dvärgkanin:) är ju ingen ras..

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Sashhi
0

Dvärgraserna blir nog snarare mellan 6-8 år.

Not your mom, not your milk.

[Wera]
0

Eh va? Vet en hermlin som blev 12 år :) dom kan väl bli lika gamla som dvärgvädurar :P (Oavsett dvärgras, men skrev just hermelin för många skriver dävrtgkanin till hermeliner :S)

pigelina
0

läste på en sida, vet att de inte finns ngn som heter dvärgkanin stör mej jätte mkt när jag läser visa kaninböker…

sökte på burmått och kom in på en sida och läst lite om raser så stog det så:/

// Hanna

Sashhi
0

#4 - Kaninböcker talar ofta tyvärr om fel saker. Iallafall enligt mina erfarenheter.

Not your mom, not your milk.

Zvintos
0

#5: Har samma erfarenheter jag med.

pigelina
0

#5 jo det vet jah men leta efter hur man såg skilnad på könen, hitta det i äldsta boken:O

// Hanna

hjartelyckanskaniner
0

tror inte det beror på ras utan skötseln. Har man lagt ner mycket tig, gett bra mat från födseln/8 veckor tills den dör då kan de bli väldigt gamla.

Mvh Emma

Zvintos
0

#8: Nog kan det bero på ras alltid.
Stora raser blir inte lika gamla som små.
Sen kan det även bero på gener.

Så det hänger inte enbart på foder/tid man lagt ned.

hjartelyckanskaniner
0

Men har du en kanin som lider av fetma så tror jag inte den lever lika länge som en kanin som har bra Motion.

Visst har det med gener att göra, det gör det ju oftast med allt som har kaninen att göra.

Mvh Emma

Zvintos
0

#10: Det har jag inte sagt heller.
Skrev bara att det inte enbart hänger på foder/tid man lägger ned, hur pass gammal en kanin blir.
Att det är fler aspekter som spelar in förutom fodret, såsom ras, gener och även vart man bor kan påverka kaninens ålder (sjukdomar, många/få rovdjur osv).

Animalfriend
0

dvärgvädur är en dvärgkanin…Glad

spiritedaway
0

som jag har hört är att de mindre raserna oftast lever längre än de största. Men sen finns det ju otroligt mycket annat som spelar in förstås :)
Men vanligast är väl att kaniner lever 5-8 år. Och det stämmer in än så länge i min erfarenhet. Vet än ingen som blivit över 8 år bland mina bekantas kaniner. Vet en hermelin som blev ca 6 år, och en dvärgvädur som också blev ca 6 år. Och en dvärgkanin som mest troligt hade hermelin i sig som blev ca 6-7 år.

Linnet
0

Min äldsta kanin, en dvärgvädur som blev nästan 10 år. Däremot har dom få hermeliner jag haft inte blivit speciellt gamla, dom har dött vid 3-5 års ålder, så jag har fått för mig att hermeliner inte lever lika länge som dvärgvädurar men det är väl fel. Jag vet en dvärgvädur som blev 13 år, han bodde ute i hela sitt liv, sista vintern grävde han gångar där han bodde, men till slut kom han aldrig upp igen.