Hösilage??
Hejsan!
Kan man ha hösilage till kaninerna?
Jag har alltid använt hö från min närliggande bonde.
Men har en vän som använder hösilage till sina..
Vad använder ni?
De är jag som ger hösilage
vad jag har hört här ute så skulle man inte ge hösligae till kaniner, men kan ev ha fel..
Tycker att hö e de bästa att ge till kaniner..då de inte inne håller vatten som de gör med hösiliage..
Man brukar inte rekommendera hösilage till kaniner pga deras känsliga magar.
För mig har de funkat ut märkt i alla fal.. Inye märkt någon skilnad på mina kaniner
Det har funnits massor med liknande diskussitioner på andra forum, och också här tidigare.
Hösilage innehåller vissa syror som kaniner inte tål, då det gått igenom en jäsningsprosess.
Stora mängder hösilage kan skada kaninens mage, och rubba balansen för de bakterier som finns i tarmen.

#5 Det var det jag anade…. VIsserligen inte lika mycket som i vanlig ensilage..
Tack för svaren! :D

Det är ingen fara att ge hösilage. Det är lite surare än hö men innehållet i magen är ännu surare så pH stiger t.o.m. när de äter det. Dessutom är mjölksyrabakterierna som finns i silage främjande för hälsan.
Upprepar mitt tidigare inlägg, för att besvara #7.
Hösilage innehåller vissa syror som inte hör in i kaninens bakterieflora i magen. Läs inlägg #5, står mera där.

Jag har läst, det var det jag svarade på. Men menar du att just kaniner har bakterier som inte klarar av mölksyra? Har faktiskt aldrig hört det förut. Syrorna omvandlas ju i magen.
#9 Ja, det menar jag. Jag sökte runt på flera forum som haft samma diskussion, detta var vad även de kommit fram till. Kaniner har väldigt känsliga magar. Därför ska man vara noggrann.

Jo jag vet att de har känsliga magar, men det har hästar också och de äter ju hösilage utan problem. Tycker att det låter lite märkligt, det brukar ju dessutom florera mycket konstiga rykten när det gäller foder. Enda syran i silage är ju mjölksyra såvida det inte blivit något fel vid fermenteringen.
Förstår ditt resonemang. Men jag bygger min åsikt på fakta.

#12 Hm, du skrev nyss att du läst det på forum. På forum skriver folk vad de tror och tycker, behöver ju inte vara fel för det förståss, men om 20 peroner skriver att kaniner måste ha C-vitamin i fodret så är det ju inte fakta, c-vitamin är helt värdelöst för kaniner att få i fodret.
Eller kan man läsa om det på någon vetenskaplig sida? Skulle vara intressant att läsa.
Som sagt, jag säger inte att du absolut har fel, men jag vill nog ha lite ner info innan jag tror på det :)
#13 Jag har läst detta på bla. forum. Detta är något jag även läst i böcker, och hört många andra tillfällen under de 17 år jag haft kaniner. Du kan säkert hitta mera fakta om detta om du är intresserad. :)